THEPOWERGAME
Η δράση των καρτέλ, οι ανατιμήσεις και η Λαγκάρντ
-Σοβαρά πιστεύουν κάποιοι ότι οι ανατιμήσεις είναι αποτέλεσμα της δράσης… καρτέλ; Αν έχουν τέτοια συγκλονιστικά στοιχεία, δεν τα στέλνουν και στην Κ. Λαγκάρντ, η οποία έχει …πελαγώσει από την άνοδο του πληθωρισμού και προσπαθεί να αποκρούσει τις επιθέσεις των «γερακιών», τα οποία ζητούν αυξήσεις επιτοκίων εδώ και τώρα; Δεν ενημερώνουν και τα μεγάλα dealing rooms, που πασχίζουν να βγάλουν άκρη με το ράλι των τιμών σε πρώτες ύλες και ενέργεια;
Στo τραπέζι η μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα
-Ενδεικτικό του προβληματισμού που ενισχύεται στο οικονομικό επιτελείο για την ένταση και τη διάρκεια των ανατιμήσεων, είναι ότι το σενάριο της μείωσης του ΦΠΑ σε κάποια τρόφιμα παραμένει στο τραπέζι. Αυτό που καταλαβαίνουμε, όμως, είναι ότι το μέτρο θα είχε ήδη προχωρήσει, αν το οικονομικό επιτελείο είχε βρει τρόπο να φτάσει το όφελος ως τις τσέπες των καταναλωτών και να μη «χαθεί» στην εφοδιαστική αλυσίδα, δηλαδή από τους προμηθευτές- εισαγωγείς ως τα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Η πίεση στις αγορές ομολόγων
-Μόνο το γεγονός ότι άρχισε να «παίζει» δυνατά το σενάριο της αύξησης επιτοκίων από την ΕΚΤ εντός του 2022, η πίεση στις αγορές ομολόγων έγινε κάτι παραπάνω από εμφανής. Αυτό που πρέπει να σημειώσουμε είναι ότι δεν ανέβηκε μόνο το ελληνικό 10ετές- επέστρεψε στα επίπεδα του 2%- καθώς ακόμα και το γερμανικό αυξήθηκε κατά 33%, φτάνοντας στα επίπεδα του 2019. Σε κάθε περίπτωση, στον ΟΔΔΗΧ παρακολουθούν τις εξελίξεις, αλλά δεν βρίσκονται σε κατάσταση κόκκινου συναγερμού, καθώς η άνοδος των επιτοκίων ήταν αναμενόμενη- έστω όχι τόσο νωρίς.
!Ο Δεκέμβριος ήταν δύσκολος μήνας, καθώς τα περιοριστικά μέτρα λόγω Όμικρον προκάλεσαν «μούδιασμα» σε νοικοκυριά κι επιχειρήσεις. Παρά ταύτα, οι απλήρωτοι φόροι ήταν οι μισοί από αυτούς του 2020 κι αυτό κάτι λέει. Παλιά και νέα χρέη ξεπερνούν, πάντως, τα 111 δισ. ευρώ, λειτουργώντας ως βαρίδι για την οικονομία…
Βρετανικό μοντέλο για τις αποζημιώσεις του ΔΕΔΔΗΕ
-Στο δρόμο μεταξύ Μεγάρου Μαξίμου και υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) βρίσκεται η νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα επιβάλλονται πρόστιμα στον ΔΕΔΔΗΕ στην περίπτωση που καθυστερεί να επισκευάσει μια βλάβη ηλεκτροδότησης για περισσότερες από 24 ώρες. Όπως διαπιστώθηκε προ ημερών, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) μπορεί με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο να επιβάλλει ένα συνολικό πρόστιμο στον ΔΕΔΔΗΕ για τις καθυστερήσεις στην επισκευή βλαβών. Συνεπώς χρειάζεται νομοθετική παρέμβαση ώστε να θεσπιστεί μόνιμος μηχανισμός αποζημιώσεων καταναλωτών γιατί μετά από κάθε θεομηνία ζούμε την ίδια ιστορία: Νοικοκυριά και επιχειρήσεις που περιμένουν επί μια εβδομάδα τα συνεργεία του διαχειριστή. Με τη νομοθετική ρύθμιση το πρόστιμο θα εξαρτάται από το πόσο καθυστέρησε ο ΔΕΔΔΗΕ να επαναφέρει το ηλεκτρικό ρεύμα, με βάση το παράδειγμα χωρών όπως η Βρετανία. Οι καταναλωτές θα αποζημιώνονται μέχρι και με 500 ευρώ για πολυήμερες καθυστερήσεις.
Η αμερικανική εισβολή, τα ναυπηγεία και ο ρόλος της Cosco
Ιδιαίτερα αποκαλυπτικός ο απερχόμενος Αμερικανός πρέσβης Τζέφρι Πάιατ στη συνέντευξή του στο περιοδικό «Πτήση & Διάστημα». Το αμερικανικό ενδιαφέρον για τα ελληνικά ναυπηγεία, αλλά και τον τεχνολογικό τομέα, αποτελεί σε σημαντικό βαθμό αντίδραση στην κινεζική επέλαση στην χώρας μας. Όπως αναφέρει στην συνέντευξή του, η αμερικανική πλευρά έπρεπε να διασφαλίσει ότι ο ναυπηγικός τομέας δεν θα περνούσε στον έλεγχο ενός αναξιόπιστου, όπως αυτό συνέβη στο λιμάνι του Πειραιά. «Στον Πειραιά όπου δεν υπήρχαν καλές εναλλακτικές, και η τρόικα που πίεζε την κυβέρνηση να πουλήσει τις μετοχές, έφερε την Cosco ή οποία είδε τον Πειραιά ως ένα distressed περιουσιακό στοιχείο», είπε ο χαρακτηριστικά ο Αμερικανός Πρέσβης. Και συνέχισε: «Έπρεπε να δημιουργήσουμε μια θετική εναλλακτική πρόταση και εδώ είναι που εισέρχεται το παράδειγμα της εμπλοκής της DFC στην Ελευσίνα ή ο ρόλος που διαδραματίζουν οι μεγάλες αμερικανικές τεχνολογικές επιχειρήσεις Microsoft, AWS, Digital Realty, Deloitte και ο οποίος είναι σημαντικός».
Το «πακέτο» στους αγρότες και το… πάπλωμα
-Μέτρα στοχευμένα, με βάση τη λογική «να απλώνεις τα πόδια σου έως εκεί που φθάνει το πάπλωμα», είναι αυτά που ανακοινώθηκαν χθες για τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους. Και καθώς πρόκειται για την κοινωνική ομάδα που κάνει τον περισσότερο «θόρυβο», με το συγκεκριμένο «πακέτο» μέτρων υπάρχει σαφές μήνυμα της κυβέρνησης προς όλους: η περίοδος των «παχέων αγελάδων» έχει παρέλθει. Τα καινούργια μέτρα στήριξης (θα) είναι στοχευμένα, με γνώμονα και την εξισορρόπηση των δημόσιων οικονομικών μετά τα αναπόφευκτα μεγάλα ελλείμματα της διετίας της πανδημικής κρίσης.
Τα πράσινα καύσιμα της Motor Oil
-Την ταχύτητα με την οποία η Motor Oil επεκτείνεται στα πράσινα και νέας γενιάς καύσιμα επισημαίνει σε ανάλυσή της η Optima που διατηρεί την σύσταση αγοράς για τη μετοχή με στόχο τα 19,10 ευρώ. Όπως αναφέρεται στην ανάλυση φέτος η Motor Oil ολοκληρώνει την επένδυση των 310 εκατ. ευρώ για τη μονάδα νάφθας που θα επιτρέπει την παραγωγή προστιθέμενης αξίας καυσίμων, όπως και κηροζίνης και υδρογόνου. Η νέα μονάδα εκτιμάται πως θα προσθέσει περίπου 70 εκατ. στα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA). Ταυτόχρονα επιταχύνει το επενδυτικό πρόγραμμα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) με το πρώτο στάδιο να προσθέτει άλλα 50 εκατ. στα EBITDA. Επιπλέον, ο όμιλος προχωρά την κοινή επένδυση με την ΤΕΡΝΑ για τη μονάδα των 877 MW στην Κομοτηνή, ολοκλήρωσε το market test για το FSRU στους Αγ. Θεοδώρους (η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται φέτος), και δημιούργησε κοινοπραξία (51% – 49%) με την ΔΕΗ στον τομέα του πράσινου υδρογόνου.
Μόνον ο ΟΤΕ ενδιαφέρθηκε για τις συχνότητες του TETRA
-Μόνον ο ΟΤΕ ενδιαφέρθηκε να αναλάβει τις συχνότητες του πρώην TETRA. Πρόκειται για τις συχνότητες της ζώνης των 410-430 MHz που επιχειρεί να αξιοποιήσει η πολιτεία και το ελληνικό κράτος, και οι οποίες στο παρελθόν αξιοποιούνταν στο ασύρματο σύστημα ενδοεπικοινωνίας των σωμάτων ασφαλείας, γνωστό ως TETRA. Το χαμηλό αυτό ενδιαφέρον πάντως δεν ξάφνιασε καθώς κανένας στο παρελθόν δεν είχε εκφράσει ενδιαφέρον για αξιοποίηση.
Η επιστροφή της διπλοκούρσας στα ταξί
-Έως και πριν μερικά χρόνια ο όρος διπλοκούρσα στα ταξί ήταν σχεδόν καθημερινή συνήθεια για όσους επέλεγαν να μετακινηθούν με αυτόν τον τρόπο. Το φαινόμενο μειώθηκε με την επικράτηση των εφαρμογών, αλλά και την έλευση της πανδημίας. Το τελευταίο διάστημα γνωρίζει και πάλι δόξες καθώς πλέον η αύξηση της ζήτησης έχει «αποθρασύνει» τους οδηγούς στην λογική «να εξυπηρετήσουμε και τον κύριο/α». Από αυτή την «εξυπηρέτηση» κερδισμένοι βγαίνουν μόνο οι οδηγοί. Έρχονται λοιπόν οι εφαρμογές οι οποίες την διπλοκούρσα την βαφτίζουν «διαμοιρασμό διαδρομής» και λένε ότι από αυτόν αν αλλάξει ο περίφημος νόμος Σπίρτζη κερδισμένοι θα βγαίνουν οι επιβάτες (καθώς το κόμιστρο θα μειώνεται), ο οδηγός αλλά και οι ίδιες. Εκεί που πατούν είναι ότι ο «διαμοιρασμός» γίνεται με την συγκατάθεση του επιβάτη καθώς έχει επιλέξει ο ίδιος τη συγκεκριμένη υπηρεσία πριν μπει στο ταξί ενώ με την εφαρμογή του λύνεται το πρόβλημα έλλειψης ταξί αλλά και μειώνονται οι ρύποι.