THEPOWERGAME
Ταμείο Ανάκαμψης: Στο περίμενε οι τράπεζες για τη δημόσια πρόσκληση
-Ακόμα και οι ίδιες οι τράπεζες αναρωτιούνται γιατί καθυστερεί η δημόσια πρόσκληση που εκείνες θα απευθύνουν στους ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες πελάτες τους, στο πλαίσιο των επενδύσεων του Ταμείου Ανάκαμψης. Ως όφειλαν, έχουν στείλει εδώ και μέρες στο υπουργείο Οικονομικών το κείμενο της πρόσκλησης προκειμένου να λάβουν την τυπική έγκριση από πλευράς υπουργείου. Μάλιστα πρώτες, πρώτες έσπευσαν να στείλουν τα προσχέδια των προσκλήσεων, η Πειραιώς και η Εθνική Τράπεζα. Οι μέρες περνούν και τηρείται σιγή ιχθύος…
-«Δεν ξέρουμε γιατί καθυστερούν» μας έλεγε αρμόδιος τραπεζικός παράγοντας. Για να συμπληρώσει «όχι τίποτα άλλο, αλλά υποτίθεται ότι οι διαδικασίες θα ήταν απτές, απλές, εύκολες και άμεσες….». Και ο νοών, νοείτω. Ούτως ή άλλως, καταληκτική ημερομηνία είναι η ερχόμενη Τετάρτη, 9 Φεβρουαρίου. Ως τότε, θα πρέπει να έχει γίνει η έγκριση των κειμένων και η κάθε τράπεζα θα απευθύνει ξεχωριστή δημόσια πρόσκληση.
!!Μέχρι τώρα γνωρίζουμε πως στα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που προκήρυξε η ΕΡΓΟΣΕ συμμετέχουν τρεις κοινοπραξίες, η ΤΕΡΝΑ – Intrakat, η ΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος και η ΑΒΑΞ – Alstom. Όταν ανοίξουν οι φάκελοι στο μικρότερο έργο, τη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τον ΟΛΘ και το προαστιακό στη Θεσσαλονίκη θα δούμε πως οι υποψήφιοι είναι περισσότεροι. Το έργο είναι μικρού προϋπολογισμού, οπότε οι κοινοπραξίες έσπασαν σε μικρότερα κομμάτια.
Επιστροφή στο 2008 με πετρέλαιο στα 120 δολάρια
-Εκτίναξη της διεθνούς τιμής του πετρελαίου στα 120 δολάρια, τιμή που είχε ο «μαύρος χρυσός» λίγο πριν ξεσπάσει η χρηματοοικονομική κρίση το 2008, προβλέπει ανάλυση που κυκλοφορεί σε οικονομικούς κύκλους και στην Αθήνα. Βασικές αιτίες της αύξησης, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη ανάλυση είναι οι διαταραχές που θα προκύψουν σε περίπτωση κλιμάκωσης της Ουκρανικής κρίσης σε συνδυασμό με τις αποφάσεις του ΟΠΕΚ αλλά και την αύξηση της ζήτησης όσο η πανδημία θα υποχωρεί. Πρόκειται για σενάριο – φωτιά (κυριολεκτικά) για την παγκόσμια οικονομία αλλά, όπως έχει αποδειχθεί μέχρι τώρα, κατά τη μετάβαση στη μεταπανδημική εποχή τίποτε δεν πρέπει να θεωρείται απίθανο.
Εν αναμονή της αναβαλλόμενης κατανάλωσης
-Καλό το κλίμα στην αγορά, όπως αποτυπώνεται στους δείκτες του ΙΟΒΕ, αλλά εμείς θα κρατήσουμε την τάση των καταναλωτών να μην προχωρήσουν ακόμα σε μείζονες αγορές αλλά να συνεχίσουν την αποταμίευση. Το στοίχημα του υπουργείου Οικονομικών είναι ένα μεγάλο μέρος από αυτήν την αναβαλλόμενη κατανάλωση να περάσει στην οικονομία, κάτι που δεν έχει επιτευχθεί ακόμα, καθώς η «έκρηξη» των ρυθμών ανάπτυξης βασίστηκε κυρίως στον τουρισμό, τις επενδύσεις και τις εξαγωγές. Δεν θέλει πολλή φαντασία να σκεφτεί κανείς τι θα συμβεί, όταν ένα μέρος από αυτά τα περίπου 34 δισ. ευρώ, που συσσωρεύτηκαν στην περίοδο της πανδημίας, πέσει στην αγορά…
!!Είναι από τις φορές που η αγορά αυτορυθμίζεται και βάζει τα γυαλιά στις οργανωμένες δομές του Κράτους. Ένα από τα πολλά που άκουσε, λοιπόν, ο πρωθυπουργός κατά την επίσκεψη του στη μονάδα ΔΙΟΠΑΣ στη Θεσσαλονίκη, ήταν ότι η επιχείρηση αφού εκπαίδευσε ανέργους της περιοχής στο αντικείμενο της (κατασκευή διχτυών), απορρόφησε 30 από αυτούς σε θέσεις που είχε ελλείψεις. Πόση σκέψη χρειάζεται, άραγε, για να θεσμοθετηθούν ανοικτοί δίαυλοι επικοινωνίας ΟΑΕΔ με Επιμελητήρια, για στοχευμένα προγράμματα κατάρτισης σε ειδικότητες με ζήτηση;
Η φωνή της κοινής λογικής
-Κάτι πήρε το αυτί μου, ότι στα συναρμόδια υπουργεία το σκέπτονται αν πρέπει να συνεχιστεί η επιδότηση στο φυσικό αέριο, τουλάχιστον στο ύψος του Ιανουαρίου. Το επίμαχο είναι ότι η τιμή έχει υποχωρήσει κάτω από τα 80 ευρώ, παρά τα τύμπανα πολέμου στην Ουκρανία, δηλαδή περίπου 30 ευρώ χαμηλότερα από τις ανακοινώσεις επιδοτήσεων του Ιανουαρίου. Η φωνή της λογικής λέει, πάντως, ότι ακόμα κι έτσι το φυσικό αέριο κινείται 300% πάνω από πέρσι…
Σαρώνουν ZARA και Mango στην Ελλάδα
-Η 11η σημαντικότερη παγκόσμια αγορά για τα προϊόντα των ομίλων Inditex (ZARA) και Mango αποδεικνύεται ότι είναι η Ελλάδα. Το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου οι εισαγωγές ενδυμάτων-υποδημάτων από την Ισπανία ξεπέρασαν τα 321,147 εκατ. ευρώ. Στην πρώτη 10αδα βρίσκονται η Τουρκία, η Ρωσία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ολλανδία, οι ΗΠΑ, η Γερμανία, η Πολωνία, η Πορτογαλία, η Γαλλία και η Ιταλία που πραγματοποιούν τις μεγαλύτερες εισαγωγές από την Ισπανία. Πρόκειται για χώρες που έχουν -εξαιρείται η Πορτογαλία- πολλαπλάσιο πληθυσμό από την Ελλάδα.
-Κατά τη διάρκεια της πανδημίας το 2020, οι εισαγωγές από την Ισπανία μειώθηκαν αισθητά κατά 33%, ενώ οι επιδόσεις του 11μήνου του 2021 οι εισαγωγές αυξήθηκαν και μένει να φανεί αν οι πωλήσεις ισπανικών προϊόντων στη χώρα θα πιάσουν τα ιστορικά υψηλά επίπεδα των 386,8 εκατ. ευρώ του 2019. Οι μεγάλοι ισπανικοί όμιλοι έχουν καταφέρει ήδη μεγαλύτερες πωλήσεις από το 2020, και μάλιστα ορισμένες κατάφεραν να ξεπεράσουν σε πωλήσεις και το 2019. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα των Inditex, Mango και Tendam, οι οποίες επανήλθαν στα επίπεδα του 2019.
Μία ολόκληρη πόλη σε ανεργία
-Μία πόλη ίση με τον Δήμο Έδεσσας βγήκε στην ανεργία μόνο τον Νοέμβριο και μόνο από τον κλάδο της εστίασης αν ισχύουν τα όσα ανέφερε ο Γιώργος Καββαθάς. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων τον περασμένο Νοέμβριο οι επιχειρήσεις εστίασης προχώρησαν σε 28.000 απολύσεις σε όλη την χώρα. Σε ό,τι αφορά στο τελευταίο δίμηνο του περασμένου χρόνου έκανε λόγο για πτώση τζίρου της τάξης του 50% στους χώρους εστίασης.
Δεν κόπηκε η φράντζα
-Η διαφημιστική καμπάνια της Pantene πέρα από ένθερμους υποστηρικτές έχει και κάποιους που τη θεωρούν προκλητική για τα δεδομένα τους. Κάποιοι εκ των τελευταίων προσέφυγαν πριν από λίγες ημέρες στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας ως καταναλωτές, ζητώντας την τροποποίηση ή την κατάργηση της διαφήμισης. Στη συνεδρίαση της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Ελέγχου Επικοινωνίας που συζητήθηκε το θέμα, οι «αγανακτισμένοι» καταναλωτές δεν παρέστησαν, ενώ η Επιτροπή έκρινε ομόφωνα ότι η διαφημιστική επικοινωνία της Pantene δεν προσκρούει στις διατάξεις του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης και Επικοινωνίας και έτσι μπορεί η καμπάνια να συνεχιστεί κανονικά.
Η μαρμάρινη ελληνοκινεζική γέφυρα
-Από τα πλέον ισχυρά εξαγωγικά προϊόντα της Ελλάδας προς την Κίνα συνεχίζει να είναι το μάρμαρο. Αξίζει να αναφερθεί ότι σχεδόν το 50% των συνολικών εξαγωγών μαρμάρου της Ελλάδας κατευθύνονται στην Κίνα ενώ όταν μιλάμε για ακατέργαστο προϊόν το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 80%. Μάλιστα το 2021 οι εξαγωγές προς την Κίνα αυξήθηκαν με ρυθμούς μεγαλύτερους από τον μέσο όρο του κλάδου. Με στοιχεία 11μήνου οι ελληνικές εξαγωγές μαρμάρου στην Κίνα αυξήθηκαν κατά 35% όταν οι συνολικές εξαγωγές του προϊόντος κατέγραψαν άνοδο 25%.