Γ.Δ.
1428.81 -1,26%
ACAG
-0,68%
5.86
BOCHGR
-0,86%
4.59
CENER
-2,00%
9.79
CNLCAP
-0,68%
7.25
DIMAND
-0,11%
9.49
NOVAL
-2,26%
2.6
OPTIMA
-0,31%
12.88
TITC
-1,27%
34.95
ΑΑΑΚ
0,00%
4.36
ΑΒΑΞ
-3,27%
1.48
ΑΒΕ
+1,28%
0.476
ΑΔΜΗΕ
-0,42%
2.38
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.76
ΑΛΜΥ
0,00%
2.98
ΑΛΦΑ
-3,03%
1.49
ΑΝΔΡΟ
-0,61%
6.56
ΑΡΑΙΓ
-3,65%
10.57
ΑΣΚΟ
-1,81%
2.71
ΑΣΤΑΚ
-0,85%
7.04
ΑΤΕΚ
+0,47%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.66
ΑΤΤ
-5,02%
4.54
ΑΤΤΙΚΑ
+1,32%
2.3
ΒΙΟ
-2,44%
5.6
ΒΙΟΚΑ
-2,61%
1.68
ΒΙΟΣΚ
-1,27%
1.56
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-0,87%
2.28
ΓΕΒΚΑ
+2,94%
1.4
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,47%
17.44
ΔΑΑ
+0,11%
7.598
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.26
ΔΕΗ
-2,00%
11.74
ΔΟΜΙΚ
-0,15%
3.26
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,29%
0.314
ΕΒΡΟΦ
-2,55%
1.53
ΕΕΕ
+1,38%
32.36
ΕΚΤΕΡ
-2,64%
1.698
ΕΛΒΕ
0,00%
5.4
ΕΛΙΝ
-1,24%
1.995
ΕΛΛ
-1,12%
13.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,07%
1.892
ΕΛΠΕ
-1,28%
6.95
ΕΛΣΤΡ
+0,49%
2.07
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.69
ΕΛΧΑ
-2,55%
1.832
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-3,25%
1.19
ΕΤΕ
0,00%
7.65
ΕΥΑΠΣ
-1,54%
3.2
ΕΥΔΑΠ
-0,35%
5.65
ΕΥΡΩΒ
-2,32%
1.975
ΕΧΑΕ
-2,76%
4.41
ΙΑΤΡ
-0,33%
1.49
ΙΚΤΙΝ
-4,86%
0.333
ΙΛΥΔΑ
-2,78%
1.75
ΙΝΚΑΤ
-0,20%
4.89
ΙΝΛΙΦ
-1,72%
4.58
ΙΝΛΟΤ
-2,45%
1.116
ΙΝΤΕΚ
-0,83%
5.95
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.32
ΙΝΤΕΤ
-0,41%
1.215
ΙΝΤΚΑ
-2,57%
3.035
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.44
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.54
ΚΛΜ
-2,45%
1.59
ΚΟΡΔΕ
-0,49%
0.406
ΚΟΥΑΛ
-2,36%
1.16
ΚΟΥΕΣ
-1,92%
5.1
ΚΡΙ
-1,12%
13.2
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+2,43%
1.055
ΛΑΒΙ
-3,79%
0.786
ΛΑΜΔΑ
-0,53%
7.5
ΛΑΜΨΑ
0,00%
39
ΛΑΝΑΚ
-3,23%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.252
ΛΟΓΟΣ
-0,73%
1.36
ΛΟΥΛΗ
-2,26%
2.59
ΜΑΘΙΟ
+5,63%
0.75
ΜΕΒΑ
-1,29%
3.83
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.31
ΜΕΡΚΟ
0,00%
43.2
ΜΙΓ
-0,44%
3.39
ΜΙΝ
-2,54%
0.575
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,51%
20.9
ΜΟΝΤΑ
+0,55%
3.67
ΜΟΤΟ
-1,85%
2.655
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.71
ΜΠΕΛΑ
-1,91%
25.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.62
ΜΠΡΙΚ
+0,75%
2.01
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
-3,09%
33.86
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
-2,53%
0.77
ΞΥΛΚ
-2,17%
0.27
ΞΥΛΠ
+4,35%
0.384
ΟΛΘ
-1,39%
21.3
ΟΛΠ
+0,18%
27.1
ΟΛΥΜΠ
-0,41%
2.43
ΟΠΑΠ
-1,45%
15.68
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,59%
0.804
ΟΤΕ
-2,22%
15.39
ΟΤΟΕΛ
-1,45%
10.84
ΠΑΙΡ
-2,75%
0.992
ΠΑΠ
+3,04%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,85%
3.72
ΠΕΡΦ
-2,41%
6.49
ΠΕΤΡΟ
-1,23%
8
ΠΛΑΘ
-1,59%
3.71
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.22
ΠΡΕΜΙΑ
-1,27%
1.244
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.5
ΠΡΟΦ
-1,15%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
-1,14%
1.74
ΣΑΡ
-1,11%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-2,01%
0.342
ΣΙΔΜΑ
-3,29%
1.615
ΣΠΕΙΣ
-4,36%
6.14
ΣΠΙ
-3,54%
0.6
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.51
ΤΖΚΑ
0,00%
1.25
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.09
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,61%
1.584
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.25
ΦΡΙΓΟ
-3,25%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,80%
3.82
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Gibson: Η στρατηγική των ναυτιλιακών στις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων

Σε εξίσωση για δυνατούς λύτες έχει μετατραπεί η διαδικασία ναυπήγησης νέων πλοίων την παρούσα περίοδο, καθώς οι αβεβαιότητες που συνοδεύουν την επένδυση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, παραμένουν πολλές και σημαντικές.

Ένα νεότευκτο πλοίο, το οποίο θα παραδοθεί σε δύο-τρία χρόνια από την ημερομηνία που θα υπογραφούν τα σχετικά συμβόλαια, θα πρέπει να αποσβέσει τα χρήματα της επένδυσης και στη συνέχεια να αρχίσει να αποδίδει τα δέοντα κέρδη στον πλοιοκτήτη. Αυτό μεταφράζεται σε αρκετά χρόνια λειτουργίας.

Στην παρούσα συγκυρία όμως, μετά από μερικά χρόνια, είναι πιθανό το πλοίο αυτό να μην μπορεί πλέον να διαπλέει τις παγκόσμιες θάλασσες, λόγω ενός πιθανού αποκλεισμού του, π.χ. λόγω των καυσίμων που χρησιμοποιεί.

Υπενθυμίζεται ότι από το 2030 και σταδιακά έως το 2050, τα πλοία μεγέθους άνω των 5.000 τόνων (δηλαδή το σύνολο όσων δραστηριοποιούνται στην ποντοπόρο ναυτιλία), θα πρέπει να συμβάλουν στην μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων, ενώ ουδείς είναι σε θέση να γνωρίζει το αν θα επιτρέπεται η προσέγγισή τους σε λιμάνια διαφόρων γεωγραφικών ζωνών, όπως π.χ. εκείνα της ΕΕ, καθώς είναι πιθανό να έχουν ληφθεί αποφάσεις αποκλεισμού, αν π.χ. χρησιμοποιούνται ορυκτά καύσιμα.

Τα παραπάνω στοιχεία καθιστούν την επιλογή των τεχνολογιών που θα ενσωματώνει ένα νεότευκτο, σε ιδιαίτερα δύσκολη για έναν πλοιοκτήτη. Ως εκ τούτου, έχει ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς την στρατηγική που ακολουθούν οι ναυτιλιακές εταιρείες, αναφορικά με τις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων.

Σε πρόσφατη ανάλυσή του, ο ναυλομεσιτικός οίκος Gibson ανέφερε ότι οι λύσεις που έχουν επιλεγεί ποικίλουν ανάλογα με το είδος του πλοίου.

Στα πλοία μεταφοράς LNG ή LPG έχει επιλεγεί η δυνατότητα χρήσης δύο διαφορετικών τύπων καυσίμων

Για παράδειγμα, στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου ή υγραερίου (LNG ή LPG), όπου υποβλήθηκε μεγάλος όγκος νέων παραγγελιών κατά την διάρκεια του 2021, έχει επιλεγεί σχεδόν καθολικά, η δυνατότητα χρήσης δύο διαφορετικών τύπων καυσίμων, συμβατικών και εναλλακτικών, κυρίως LNG, του καυσίμου που μεταφέρουν δηλαδή τα εν λόγω πλοία.

Αντίστοιχα, το 75% των πλοίων μεταφοράς LPG που παραγγέλθηκαν το 2021 ήταν τεχνολογίας διπλής καύσης καυσίμου. Αμφότερες οι κατηγορίες πλοίων επωφελούνται τόσο τεχνολογικά όσο και οικονομικά, από το είδος των φορτίων που μεταφέρουν, επομένως η επιλογή εδώ είναι σχετικά ξεκάθαρη.

Τι ισχύει στις παραγγελίες container

Ωστόσο, όπως φαίνεται, η λύση των μηχανών με δυνατότητα καύσης διαφορετικών καυσίμων κερδίζει έδαφος και στην κατηγορία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Το 2021 καταγράφηκε μεγάλος αριθμός παραγγελιών νεότευκτων πλοίων container με δυνατότητα καύσης και LNG, καθώς οι σχετικές υποδομές πετρέλευσης έχουν αυξηθεί σημαντικά σε πολλά λιμάνια.

Ένα ακόμα πλεονέκτημα είναι ότι ακόμα και αν στο μέλλον, η χρήση LNG ως καυσίμου, θεωρηθεί μη οικολογική, υπάρχουν πιθανές λύσεις, μέσω π.χ. της χρήσης βιολογικού LNG ή συνθετικού LNG, που ήδη βρίσκονται υπό ανάπτυξη.

Σημειωτέον ότι εντός της Ε.Ε., η χρήση του LNG θα θεωρείται επιτρεπτή μόνο για ένα μεταβατικό διάστημα μερικών ετών. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Maersk παρήγγειλε πρόσφατα 12 νέα πλοία, απορρίπτοντας πλήρως το LNG και επιλέγοντας την μεθανόλη ως κύριο καύσιμο.

Άλλες εταιρείες εξακολουθούν να ναυπηγούν πλοία με συμβατικές μηχανές, αλλά με την ταυτόχρονη εγκατάσταση συστημάτων καθαρισμού των εκπεμπόμενων ρύπων.

Καθυστερεί η υιοθέτηση δαπανηρών συστημάτων καύσης εναλλακτικών καυσίμων

Αντίστοιχα, οι περισσότερες παραγγελίες νέων φορτηγών πλοίων αφορούν συμβατικά συστήματα μηχανών, καθώς με τέτοια υποβλήθηκε η συντριπτική πλειονότητα των παραγγελιών κατά την διάρκεια του 2021. Το χαμηλότερο κόστος και η δυνατότητα χρήσης των φορτηγών πλοίων σε μεγαλύτερο εύρος περιοχών και λιμανιών, φαίνεται πως καθυστερεί την υιοθέτηση δαπανηρών συστημάτων καύσης εναλλακτικών καυσίμων, τουλάχιστον για την ώρα.

Όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια, η εικόνα είναι περισσότερη σύνθετη. Στις αρχές του 2021, αρκετές παραγγελίες αφορούσαν πλοία με εναλλακτικά συστήματα πρόωσης, κυρίως με δυνατότητα καύσης LNG και ως επί το πλείστον σε πλοία μεγαλύτερου μεγέθους.

Στα δεξαμενόπλοια, το 85% των νέων παραγγελιών αφορούσε πλοία με συμβατικά συστήματα

Ωστόσο, συνολικά στο έτος, το 85% των νέων παραγγελιών αφορούσε πλοία με συμβατικά συστήματα, με την προσθήκη όμως πλυντηρίδων, δηλαδή συστημάτων καθαρισμού των εκπομπών ρύπων. Υπήρξαν όμως και ορισμένες παραγγελίες για πλοία στα οποία θα είναι εφικτή στο μέλλον η τοποθέτηση συστημάτων για την καύση LNG, ή αμμωνίας.

Σύμφωνα με την ανάλυση της Gibson, αυτό που προκύπτει, τουλάχιστον για τα φορτηγά πλοία και τα δεξαμενόπλοια, είναι ότι οι πλοιοκτήτες φαίνεται να εκτιμούν ότι τα συμβατικά συστήματα εξακολουθούν να αποτελούν μια βιώσιμη λύση, τόσο για το παρόν, όσο και για το μέλλον.

Το επιχείρημα αυτό ισχυροποιείται και από το γεγονός ότι τα σημερινά πλοία είναι σαφώς οικονομικότερα στην κατανάλωση καυσίμου σε σχέση με πριν από μια δεκαετία.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!