THEPOWERGAME
Να ταράξουν τα εγχώρια τηλεοπτικά ύδατα θα επιχειρήσουν οι αμερικανικές συνδρομητικές πλατφόρμες HBO Max και Disney+, οι οποίες καταφθάνουν στην Ελλάδα. Οι δύο πλατφόρμες αναμένεται να λειτουργήσουν στη χώρα μας, η πρώτη φέτος την άνοιξη και η δεύτερη το καλοκαίρι. Την πρώτη πλατφόρμα λειτουργεί η Warner Media, που σήμερα ελέγχεται από την AT&T και τη δεύτερη, η The Walt Disney Co.
Αν και οι προαναφερόμενες εταιρείες είναι δυσθεώρητα μεγέθη και πιο ισχυρές σε σχέση με τον όμιλο ΟΤΕ , που λειτουργεί την πλατφόρμα Cosmote TV και το United Group, που λειτουργεί την πλατφόρμα Nova στην Ελλάδα, εντούτοις οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι της χώρας δείχνουν να μην ανησυχούν ιδιαίτερα από την έλευση τους αυτή. Εκτιμούν μάλιστα, ότι το αποκλειστικό περιεχόμενο που διαθέτουν, κυρίως αθλητικού ενδιαφέροντος, περιχαρακώνει σε σημαντικό βαθμό τα μερίδιά τους.
Αντίθετα, η έλευση των δύο μεγάλων αμερικανικών πλατφορμών απειλεί κυρίως τον μεγάλο παίκτη της ελληνικής αγοράς υπηρεσιών τηλεοπτικού περιεχομένου Over The Top (OTT-ΤV), που είναι η επίσης αμερικανική Netflix. Η τελευταία, αν και δεν ανακοινώνει ποτέ επισήμως νούμερα για την ελληνική αγορά, εκτιμάται ότι διαθέτει τουλάχιστον 400.000 συνδρομητές. Κάποιοι ανεβάζουν τους συνδρομητές της ακόμη και σε 1 εκατομμύριο, αλλά το νούμερο αυτό χαρακτηρίζεται υπέρμετρα υψηλό.
Σύμφωνα με τη Standard & Poor’s, στο τέλος του 2020, οι συνδρομές τηλεοπτικών υπηρεσιών ΟΤΤ στην Ελλάδα αντιστοιχούσαν στο 30% των συνδρομητών των παρόχων συνδρομητικής τηλεόρασης μέσω πολυκαναλικών δικτύων. Αυτό σημαίνει ότι ο αριθμός των 400.000 συνδρομητών Netflix είναι πιο ρεαλιστικός, αφού στα μέσα του 2021, σύμφωνα με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), είχαμε περίπου 1,1 εκατ. πελάτες συνδρομητικής τηλεόρασης. Εξ αυτών οι 761.465 ήταν πελάτες δορυφορικής πλατφόρμας και οι 348.786 ήταν πελάτες ΟΤΤ-TV υπηρεσιών.
Οι υπηρεσίες OTT-TV είναι εκείνες που μεταδίδονται αποκλειστικά μέσω διαδικτύου και το περιεχόμενο που μεταδίδεται με τον τρόπο αυτό είναι γνωστό και ως video streaming. Στη χώρα μας, κυρίαρχος παίκτης στην συγκεκριμένη αγορά είναι η Netflix και η διείσδυση της πλατφόρμας στα ελληνικά νοικοκυριά μπορεί να είναι ακόμη μεγαλύτερη από αυτή που δείχνουν οι συνδρομές της.
Αυτό συμβαίνει επειδή μια συνδρομή της εταιρείας μπορεί να τη μοιράζονται περισσότερα του ενός νοικοκυριά. Η εταιρεία μεν δεν εισπράττει από όλα τα νοικοκυριά χρήματα, αλλά ο «εθισμός» των καταναλωτών στο προϊόν της είναι μεγάλος καιαναπόφευκτα κάποια στιγμή φέρνει νέους πελάτες.
Η Warner Media και η Disney αναμένεται να στοχεύσουν στην ίδια αγορά της Netflix. Πρόκειται για τα νοικοκυριά εκείνα, που θέλουν να έχουν τη δυνατότητα επιλογής τηλεοπτικού προγράμματος ψυχαγωγίας με έμφαση στις κινηματογραφικές ταινίες και τις σειρές. Δεν απευθύνονται δηλαδή στην αγορά που απευθύνεται τόσο ο ΟΤΕ, όσο και η Nova και την οποία, έχουν εν πολλοίς περιχαρακώσει με την προσφορά κυρίως τηλεοπτικού προγράμματος αθλητικού ενδιαφέροντος.
Γι’ αυτό άλλωστε, τα τελευταία δύο χρόνια υπήρξε μεγάλη σύγκρουση μεταξύ τους στη διεκδίκηση δικαιωμάτων εκμετάλλευσης αθλητικού τηλεοπτικού περιεχομένου, όπως είναι οι διοργανώσεις των Champions League, Παγκοσμίου Κυπέλλου,NBA, Super League, Formula 1, Premier League, La Liga κ.ο.κ..
Παρά ταύτα, δεν παύει η έλευση δύο τόσο μεγάλων ονομάτων, όπως της Warner και της Disney να συνιστούν μια απειλή για όλους τους παίκτες της αγοράς, ΟΤΕ,Nova, Netflix, αλλά και για το σύνολο της τηλεοπτικής βιομηχανίας ψυχαγωγίας (free to air κανάλια, κινηματογράφους κ.λπ.). Πρόκειται για δύο κορυφαίες εταιρείες παραγωγής περιεχομένου, με μεγάλη εμπειρία στον τομέα της ψυχαγωγίας, που κάθε μία από αυτές δεν μπορεί να φτάσει ολόκληρη η ευρωπαϊκή κινηματογραφική βιομηχανία.
Εξάλλου ας μην ξεχνάμε και την πορεία της Netflix στην Ελλάδα, για την οποία είχαν ακουστεί αντίστοιχες εκτιμήσεις από το 2017, που πολιορκεί την ελληνική αγορά. Σήμερα, η αμερικανική εταιρεία μπορεί να είναι ακόμη και ο Νο 2 παίκτης της αγοράς συνδρομητικής τηλεόρασης στη χώρα μας. Και αυτό συμβαίνει χωρίς καν να διαθέτει αποκλειστικό αθλητικό τηλεοπτικό περιεχόμενο, όπως οι ανταγωνιστές της.
Η Disney θα φέρει μαζί της εκτός από τις παραγωγές Disney, εκείνες της Lucas Flims, της Marvel, της Pixar, μεγάλων δηλαδή ονομάτων που δημιουργούν τα λεγόμενα κινηματογραφικά block busters. Η εταιρεία διαθέτει παρουσία στην Ελλάδα και φέρεται να ενδιαφέρεται όχι μόνον για τη διάδοση της πλατφόρμας Disney+, αλλά και για την παραγωγή περιεχομένου. Η ταινία «Greek Freak» με θέμα τη ζωή του Γιάννη Αντετοκούνμπο, που γυρίστηκε στα Σεπόλια και σε άλλες περιοχές της Αθήνας, είναι παραγωγής Disney.
Από την άλλη πλευρά, για τη Warner δεν έχει ακουστεί ακόμη κάτι αντίστοιχο για τη δημιουργία εγχώριων παραγωγών. Σύμφωνα ωστόσο, με καλά ενημερωμένες πηγές, τουλάχιστον τρεις μεγάλες αμερικανικές εταιρείες ενδιαφέρονται για τη δημιουργία μόνιμων εγκαταστάσεων δημιουργίας κινηματογραφικών παραγωγών στη χώρα μας, πέραν εκείνης της Nu Boyana στη Θεσσαλονίκη.