THEPOWERGAME
Έπειτα από πολλούς μήνες παζαριών και σκληρής κόντρας μεταξύ Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) και ΔΕΣΦΑ υπάρχουν εξελίξεις στο ανοικτό μέτωπο για την υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου της Καβάλας. Για την αποθήκη έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός παραχώρησης από το ΤΑΙΠΕΔ τον Οκτώβριο του 2020 με δύο υποψηφίους (την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και την Energean) και αναμένονται εδώ και καιρό οι αποφάσεις της ΡΑΕ για τον Κανονισμό Τιμολόγησης ώστε να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές.
Στο δεύτερο μέτωπο ΔΕΣΦΑ – ΡΑΕ, που αφορά στη συμφωνία για συμμετοχή του πρώτου με 20% στην Gastrade που προωθεί το τερματικό σταθμό (FSRU) υγροποιημένου φυσικού αερίου της Αλεξανδρούπολης, ο διαχειριστής έχει προθεσμία 18 μηνών προκειμένου να προχωρήσει σε διαχωρισμό των ρυθμιζόμενων δραστηριοτήτων (η διαχείριση του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου) από τη μη ρυθμιζόμενες (όπως η συμμετοχή στην Gastrade). Στην ουσία, κατά το πρότυπο άλλων ευρωπαίων διαχειριστών, ο ΔΕΣΦΑ θα μετατραπεί σε εταιρεία συμμετοχών που θα ελέγχει δύο ξεχωριστές θυγατρικές, μία για τις ρυθμιζόμενες και μία για τις μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες.
Το βαρύ κλίμα στις σχέσεις της ρυθμιστικής αρχής με τον ΔΕΣΦΑ μετέφερε χθες ο πρόεδρος της ΡΑΕ Αθανάσιος Δαγούμας, ο οποίος κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου υποστήριξε πως η ρυθμιστική αρχή απέρριψε σχέδιο του διαχειριστή σύμφωνα με το οποίο η παραχώρηση της υποθαλάσσιας αποθήκης απαιτούσε δεύτερο αγωγό φυσικού αερίου από Αθήνα μέχρι Έβρο. «Οι Έλληνες καταναλωτές θα πλήρωναν ένα δισ. ευρώ» υποστήριξε ο κ. Δαγούμας και είπε πως τον Δεκέμβριο ζητήθηκε από τον ΔΕΣΦΑ να αλλάξει τη μελέτη για τα συνοδά έργα που απαιτούνταν ώστε να λειτουργήσει η αποθήκη της Καβάλας.
Ζητήθηκε πρόταση του διαχειριστή στην οποία δεν θα περιλαμβάνεται ο δεύτερος αγωγός Αθήνας – Έβρου, αλλά μόνο η αναβάθμιση τμήματος από την Καβάλα μέχρι την Θεσσαλονίκη, κόστους περί τα 100 εκατ. ευρώ. Η νέα πρόταση του ΔΕΣΦΑ κατατέθηκε προ ημερών και θα εξεταστεί την Πέμπτη από την Ολομέλεια της ΡΑΕ ώστε στη συνέχεια να βγει σε διαβούλευση.
Από την ολοκλήρωση του σχεδιασμού για τα συνοδά έργα και τον Κανονισμό Τιμολόγησης της ΡΑΕ θα εξαρτηθεί αν το αρχικό ενδιαφέρον των δύο υποψηφίων θα μετατραπεί σε δεσμευτικές προσφορές στον εν εξελίξει διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Στην αγορά και στο υπουργείο γνωρίζουν, πάντως, πως η χώρα έχει ανάγκη από τον αποθηκευτικό χώρο. Αν, μάλιστα, τον διέθετε όταν οι διεθνείς τιμές του φυσικού αερίου ήταν πολύ χαμηλότερες τώρα θα μπορούσε να είχε σημαντικά οφέλη (όπως και οι καταναλωτές).
Η συμφωνία συμμετοχής του ΔΕΣΦΑ στην Gastrade, της εταιρείας που αναπτύσσει την Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU) υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη, επικυρώθηκε στα τέλη του 2021. Έτσι θα κατέχει το 20% ενώ αντίστοιχο ποσοστό ελέγχουν η κα Ελμίνα Κοπελούζου, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, η Gas Log Cyprus Investments Ltd. και η βουλγαρική Bulgartransgaz EAD (BTG). Ο κ. Δαγούμας υποστήριξε χθες πως για να εγκρίνει η ΡΑΕ τη συμφωνία ο ΔΕΣΦΑ δεσμεύτηκε πως εντός 18μηνου θα προχωρήσει σε νέα εταιρική δομή με διαχωρισμό των ρυθμιζόμενων δραστηριοτήτων από τις μη ρυθμιζόμενες.