THEPOWERGAME
Σε σημαντικές αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών και ειδικότερα στην αύξηση των αγορών τροφίμων που έχουν παραχθεί με πιο φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο οδηγεί η «κλιματική απόδειξη» που καθιέρωσε από πέρυσι το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ τροφίμων Oda στη Νορβηγία και την οποία υιοθέτησαν στη συνέχεια και άλλα σούπερ μάρκετ της χώρας.
Βλέποντας στην «κλιματική απόδειξη» το οικολογικό αποτύπωμα των τροφίμων που ψώνισαν, οι Νορβηγοί καταναλωτές μείωσαν, για παράδειγμα τις αγορές κόκκινου κρέατος και αύξησαν κατά 80% τις αγορές εναλλακτικού (φυτικής προέλευσης) «κρέατος». Είναι χαρακτηριστικό ότι σε διάστημα ενός έτους, 1 στα 5 burger που πωλεί το συγκεκριμένο σούπερ μάρκετ είναι πλέον vegetarian, ενώ στα 10 πιο δημοφιλή προϊόντα του έχει αναρριχηθεί η σούπα με φακές, που πριν είχε πολύ χαμηλή κατανάλωση. Σημαντικά αυξήθηκε και η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών.
Κατηγοριοποίηση τροφίμων με βάση το περιβαλλοντικό αποτύπωμα
Η ιδέα για την κλιματική απόδειξη, όπως δηλώνουν τα στελέχη της Oda, προήλθε από τους ίδιους τους καταναλωτές, οι οποίοι δήλωναν ότι θέλουν να μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των τροφίμων που αγόραζαν αλλά ήταν σχεδόν αδύνατο να εντοπίσουν ποια έχουν παραχθεί με πιο φιλικό στο περιβάλλον τρόπο.
Γι’ αυτό η Oda ανέθεσε στο νορβηγικό κέντρο κλιματικών ερευνών Cicero να κατηγοριοποιήσει τα τρόφιμα με βάση τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που εκλύονται από την παραγωγή έως τη μεταφορά τους, συνυπολογιζομένων και τυχόν απωλειών (food waste), σε τρόφιμα που ρυπαίνουν πολύ, μέτρια και λίγο με αντίστοιχη σήμανση κόκκινη, κίτρινη και πράσινη. Έτσι, πλέον οι καταναλωτές διαβάζοντας τον κατάλογο βλέπουν εκτός από την τιμή και την κατάταξη των τροφίμων με βάση το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και λαμβάνουν διπλή απόδειξη, φορολογική και κλιματική, με βάση τις αγορές τους.
Η «κλιματική απόδειξη» γίνεται τάση στην αγορά
Το αποτέλεσμα της εισαγωγής της «κλιματικής απόδειξης» στον ένα περίπου χρόνο της εφαρμογής της ήταν να ενισχυθεί η στροφή των καταναλωτών προς πιο φιλικά προς το περιβάλλον τρόφιμα. Επιπρόσθετα, η θετική αποδοχή της πρωτοβουλίας από τους καταναλωτές οδήγησε και άλλα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ τροφίμων να υιοθετήσουν την «κλιματική απόδειξη» με αποτέλεσμα να γίνει κυρίαρχη τάση στην αγορά.
Η Oda επεκτείνεται σε Γερμανία και Φινλανδία
Oda είναι η νέα ονομασία της νορβηγικής startup Kolonial με έδρα το Όσλο, που κάνει delivery τροφίμων, έτοιμων γευμάτων και άλλων βασικών ειδών για το νοικοκυριό την ίδια ή την επόμενη ημέρα της παραγγελίας. Την «Kolonial» (στα νορβηγικά σημαίνει «μαγαζί της γειτονιάς») ίδρυσαν 10 φίλοι το 2013 αλλά πλέον ελέγχει το 70% της ηλεκτρονικής αγοράς τροφίμων στη Νορβηγία και με μέση αξία παραγγελίας τα 120 ευρώ έχει φθάσει στο σημείο να ανταγωνίζεται μεγάλα σούπερ μάρκετ στα «ψώνιατης εβδομάδας».
Πέρυσι, συγκέντρωσε 223 εκατ. ευρώ από εταιρείες επιχειρηματικών συμμετοχών και το 2022 σχεδιάζει να εισέλθει στις αγορές της Γερμανίας και της Φινλανδίας.Το επιχειρηματικό της μοντέλο βασίζεται στις δικές της αλυσίδες εφοδιασμού, τα δικά της προϊόντα και στις κεντρικοποιημένες αποθήκες προκειμένου να ανταποκρίνεται με βέλτιστο τρόπο και σε σύντομο χρόνο στις παραγγελίες.
Μάλιστα, για να μειώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα η Oda αποφεύγει προσφορές και εκπτώσεις σε τρόφιμα με υψηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και χρησιμοποιεί για τη διανομή των παραγγελιών επαναχρησιμοποιούμενα χαρτοκιβώτια αντί για πλαστικές σακούλες.