THEPOWERGAME
Προκηρύσσεται την Πέμπτη από το ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός για τη νέα, 25ετούς διάρκειας, σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού με την ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος να ορίζεται εντός του εξαμήνου. Μέχρι τότε, θα έχει οριστικοποιηθεί και το κυβερνητικό σχέδιο για τις επεκτάσεις του οδικού άξονα προς Ραφήνα, Λαύριο και προς τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, ώστε να βελτιωθεί η πρόσβαση στο Ελληνικό. Προηγήθηκαν, την εβδομάδα που πέρασε, απανωτά ραντεβού της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ με το πρωθυπουργικό γραφείο και την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ώστε να κλείσουν και τα τελευταία εκκρεμή θέματα.
Η σημερινή σύμβαση παραχώρησης του πιο κερδοφόρου οδικού άξονα στην Ελλάδα ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο του 2024. Το μοντέλο που επέλεξαν η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή μια νέα σύμβαση παραχώρησης που αφορά τη λειτουργία του υφιστάμενου οδικού άξονα των 70 χιλιομέτρων μαζί με τα έργα βαριάς συντήρησης, ανοίγει το δρόμο της διεκδίκησης σε ισχυρά διεθνή funds. Τα τελευταία θα έχουν το πάνω χέρι σε κοινοπραξίες που θα σχηματίσουν με κατασκευαστικούς ομίλους οι οποίοι και θα αναλάβουν τη λειτουργία της Αττικής Οδού για τα επόμενα 25 χρόνια. Τις τελευταίες εβδομάδες καλλιεργούνται προσδοκίες για τίμημα που θα προσεγγίζει τα δύο δισ. ευρώ
Ο διαγωνισμός βγαίνει τώρα ώστε να υπάρχει επαρκές χρονικό διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση των διαδικασιών (εκδήλωση ενδιαφέροντος, προεπιλογή, κατάθεση δεσμευτικών προσφορών, έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, έγκριση από Βουλή και υπογραφή) και την εγκατάσταση του νέου παραχωρησιούχου. Σήμερα τον οδικό άξονα διαχειρίζεται η Αττική Οδός ΑΕ στην οποία συμμετέχουν οι όμιλοι ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ. Πολύ μικρό ποσοστό στην εταιρεία λειτουργίας έχει διατηρήσει ο γαλλικός όμιλος EGIS.
Η απόφαση να μην ενταχθούν στη νέα σύμβαση και κάποιες επεκτάσεις, παρά τις πιέσεις που ασκήθηκαν από συγκεκριμένους κατασκευαστικούς ομίλους, δίνει το πλεονέκτημα στα διεθνή funds. Ταυτόχρονα, όμως, προσφέρει και αρκετά πλεονεκτήματα στο ΤΑΙΠΕΔ και στην κυβέρνηση.
Το ΤΑΙΠΕΔ επωφελείται γιατί ο διαγωνισμός χωρίς τις επεκτάσεις μπορεί να ολοκληρωθεί ταχύτερα και με υψηλότερο τίμημα. Αν εντάσσονταν στο νέο διαγωνισμό μία ή δύο επεκτάσεις τότε θα χρειάζονταν αρκετός χρόνος προετοιμασίας (για τις μελέτες, τις αδειοδοτήσεις, κλπ), ενώ υπήρχε σοβαρό ενδεχόμενο προσφυγών που θα οδηγούσαν σε καθυστερήσεις. Επιπλέον αν υπήρχε κατασκευαστικό αντικείμενο στη σύμβαση παραχώρησης, τότε αυτό το κόστος θα αφαιρούνταν από το τίμημα που θα λάβει το ΤΑΙΠΕΔ.
Η κυβέρνηση κερδίζει χρόνο ώστε να ωριμάσει περαιτέρω τις επεκτάσεις προς Λαύριο, Ραφήνα και (κυρίως) προς την Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Επιπλέον στο υπουργείο Υποδομών αποκτούν ευελιξία ώστε να προτεραιοποιήσουν κάποιες από τις επεκτάσεις, ανάλογα με τη μελετητική τους ωριμότητα. Στο τραπέζι υπάρχουν διάφορα σενάρια, από την υλοποίηση ορισμένων ως δημόσια έργα (όπως η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης που προκηρύχθηκε προ ημερών και υποβάλλονται προσφορές στις 22 Φεβρουαρίου) μέχρι την ένταξή τους σε κάποια σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).