THEPOWERGAME
Η JOKR μπορεί να μην μπήκε στην ελληνική αγορά delivery προϊόντων σούπερ μάρκετ, όμως σίγουρα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εκπλήξεις του 2021 στην σκηνή των start-ups. Δημιουργήθηκε μόλις τον περασμένο Μάρτιο και ήδη από τον Νοέμβριο μπήκε στο κλαμπ των μονόκερων, καθώς η αποτίμησή της ξεπέρασε το 1 δισ. δολάρια. Το δικό της λιθαράκι σε αυτή την προσπάθεια έβαλε και η καταγόμενη από τα Ιωάννινα Άσπα Λέκκα, μέτοχος και COO της JOKR, η οποία έγινε η πρώτη Ελληνίδα που «ανέβηκε» σε μονόκερο.
Το powergame.gr τη συνάντησε πριν από λίγες εβδομάδες στην Αθήνα και συνομίλησε για την ξέφρενη πορεία της από τον κόσμο του αθλητισμού σε αυτό των επιχειρήσεων. Γεννημένη το 1989 μεγάλωσε στα Ιωάννινα όπου ολοκλήρωσε και τις πανεπιστημιακές της σπουδές στο Μαθηματικό τμήμα. Παράλληλα με τις σπουδές της ήταν αθλήτρια χάντμπολ της Αναγέννησης Άρτας, «της καλύτερης ομάδας της δική μου γενιάς» όπως αναφέρει, ενώ η πετυχημένη της πορεία την έφερε και στη θέση της τερματοφύλακα της Εθνικής Ελλάδας.
Μετά την αποφοίτηση της θα φύγει για την Γερμανία, όπου πλέον θα ασχοληθεί επαγγελματικά με το χάντμπολ. «Εκεί το άθλημα είναι το δεύτερο πιο δημοφιλές μετά από το ποδόσφαιρο. Πήγα σε μία ομάδα της A2 και την επόμενη χρονιά ανεβήκαμε στη μεγάλη κατηγορία. Η σύγκριση με την Ελλάδα ήταν η μέρα με την νύχτα. Στα Ιωάννινα, αναγκαζόμουν να προπονούμαι είτε μόνη μου είτε με την αντρική, για να μπορέσω να ανταπεξέλθω στις ανάγκες της Εθνικής. Στη Γερμανία, είδα έναν εντελώς διαφορετικό κόσμο, η κάθε ομάδα είχε υποδομές και πλήρεις ηλικιακές ομάδες τόσο στους άντρες όσο και στις γυναίκες. Πέρα από προπονητή είχε φυσιοθεραπευτή, προπονητή για φυσική κατάσταση, αίθουσα με όργανα και φυσικά το πιο εντυπωσιακό για εμένα ήταν το γκρουπ των φιλάθλων που μας ακολουθούσε όπου παίζαμε στην Γερμανία».
Δεν ήξερα καν τι είναι start up
Παρά τη δημοφιλία του αθλήματος στην Γερμανία οι απολαβές των αθλητών, ειδικά στα γυναικεία τμήματα, δεν είναι τέτοιου μεγέθους που να εξασφαλίζουν μία άνετη διαβίωση. Ψάχνοντας να αξιοποιήσει τις γνώσεις της από το πτυχίο της στα μαθηματικά, η Άσπα βρέθηκε στο οικοσύστημα του – ιδιαίτερα δυναμικού εκείνη την εποχή – βερολινέζικου start-up. «Μέχρι τότε δεν ήξερα καν τι είναι start up. Όλη αυτή ο ορολογία, τα venture capital, μου ήταν παντελώς άγνωστα». Η πρώτη start-up στην οποία δούλεψε ήταν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα για ζωοτροφές. «Δεν πήγε καλά, μετά από έναμιση χρόνο έκλεισε και ήμουν από την αρχή έως το τέλος. Παρόλα αυτά, ήταν μία φοβερή εμπειρία και ένα τέλειο οικοσύστημα. Έμαθα πάρα πολλά από αυτή τη δουλειά».
Καθώς μεγάλωνε ηλικιακά και οι απαιτήσεις της ομάδας που είχε ανέβει στην μεγάλη κατηγορία αυξάνονταν, η Άσπα έπρεπε να πάρει αποφάσεις. «Δεν είναι ότι έφθινε το χάντμπολ, το σώμα μου απλώς δεν μπορούσε να ακολουθήσει τους ρυθμούς. Η δεύτερη δουλειά μου ήταν στην foodpanda, όπου πλέον κατάλαβα ότι δεν θα μπορούσα να τα καταφέρω και στον αθλητισμό και στις εταιρείες. Ξυπνούσα στις 6μησι το πρωί, πήγαινα για προπόνηση, μετά δουλειά, το απόγευμα πάλι προπόνηση και το βράδυ σπίτι, απλώς για να φάω κάτι και να κοιμηθώ. Τα Σαββατοκύριακα που οι υπόλοιποι ξεκουράζονταν εγώ είχα αγώνα που τη μισή σεζόν ήταν και εκτός Βερολίνου». Κάπως έτσι και σε συνδυασμό με το ότι η νέα της δουλεία ήταν ιδιαίτερη ελκυστική, οδήγησαν την Άσπα να εγκαταλείψει το χάντμπολ στα 25 και να μπει πιο βαθιά στον κόσμο των επιχειρήσεων.
Η foodpanda εκείνη την εποχή είχε ακόμη μικρή παρουσία καθώς απασχολούσε μόλις 100 άτομα, αλλά ήταν ιδιαίτερα δυναμική και τροφοδοτούσε με στελέχη της τις επεκτάσεις της εταιρείας και τις νέες αγορές. Η Άσπα Λέκκα βρέθηκε για τέσσερις μήνες στη Ρωσία και αργότερα για ένα χρόνο στην Μαλαισία και αμέσως μετά για ένα έτος στην Σιγκαπούρη. Στο μεσοδιάστημα, η foodpanda θα εξαγοραστεί από την Delivery Hero (σ.σ. μητρική και της εδώ efood) και όταν θα επιστρέψει στο Βερολίνο η νεαρή Ελληνίδα θα εργαστεί στα κεντρικά της πολυεθνικής για ένα χρόνο. Εκεί, θα συναντηθεί ξανά με τον Ralf Wenzel, τον ιδρυτή της Food Panda αλλά και όλη την ομάδα που ξεκίνησε από τη συγκεκριμένη start-up και που σήμερα είναι η ηγετική ομάδα της JOKR.
Για περίπου δύο χρόνια, η Άσπα Λέκκα θα αποσυρθεί από την σκηνή των start-ups, καθώς αποφάσισε να συνεχίσει τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο Harvard Business School. Θα ξαναβρεί μερικά χρόνια αργότερα τους παλιούς συναδέλφους της από τη Food Panda στην Softbank και θα ξεκινήσουν μαζί το εγχείρημα του JOKR πριν από ένα χρόνο. «Είμαστε ένα παζλ που το κάθε κομμάτι έρχεται και δένει τέλεια με τα υπόλοιπα τέσσερα. Μπορεί να είμαστε διαφορετικοί σαν χαρακτήρες και σαν ιδιοσυγκρασία και καταγωγή, όμως καλύπτουμε διαφορετικούς τομείς και ανάγκες στην εταιρεία» σημειώνει η Άσπα, η οποία είναι επιφορτισμένη με τη διεύθυνση λειτουργίας της JOKR.
Η συζήτηση έρχεται και στο κομμάτι της επιτυχίας του fast delivery στον τομέα των σούπερ μάρκετ, όπου δραστηριοποιείται το JOKR. Σύμφωνα με τη συνομιλήτρια μας, που και αυτή μεγάλωσε στην εποχή που η επίσκεψη σε ένα σούπερ μάρκετ ήταν κάτι μεταξύ εξόδου και χαλαρής βόλτας, οι καιροί έχουν αλλάξει ειδικά σε μεγαλουπόλεις όπως είναι η Νέα Υόρκη. «Πλέον και λόγω της covid το online grocery έχει εκτοξευθεί σε επίπεδα της τάξης του 50%. Όταν βλέπεις ότι από τον καναπέ του σπιτιού σου μπορείς να έχεις τα ψώνια που θέλεις θα αναρωτηθείς γιατί έχανες τόσο χρόνο στο να φτιάχνεις λίστες με τις ελλείψεις, να σπρώχνεις ένα καρότσι στους διαδρόμους του σούπερ μάρκετ, στο κουβάλημα και στο να βρεις να παρκάρεις. Είναι χρόνος που πλέον μπορείς να τον διαθέσεις όπου εσύ θέλεις. Ειδικά στις μεγάλες πόλεις, όπου χάνουμε πολύ χρόνο σε μετακινήσεις και το πρόγραμμα μας είναι ιδιαίτερα πιεστικό το να δεις τις ελλείψεις σου και να έρθουν σε 15 λεπτά τα προϊόντα στην πόρτα σου είναι μεγάλη ευκολία».
Το μοντέλο δείχνει να έχει πετύχει καθώς υπάρχει μεγάλη επαναληψιμότητα στις αγορές όσων έχουν κάνει χρήση της εφαρμογής, ενώ όσο περνάει ο καιρός αυξάνουν και τις παραγγελίες τους μέσα στην εβδομάδα. Αυτά είναι και τα στοιχεία που είδαν οι επενδυτές και σε διάστημα λιγότερο από ένα χρόνο χρηματοδότησαν την JOKR με κεφάλαια που οδήγησαν την αποτίμηση της σε πάνω από 1 δισ. δολάρια, καθιστώντας την έναν από τους ταχύτερους μονόκερους στην ιστορία των start up. «Κάποιες φορές αναρωτιέμαι πόσο γρήγορα έχουν γίνει πράγματα. Τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και στην JOKR. Ειλικρινά δεν έχω συνειδητοποιήσει πότε φθάσαμε από τα 100 στα 400 άτομα στα γραφεία μας ή πότε βρεθήκαμε σε τόσες πόλεις και χώρες. Μπορεί να ακούγεται αφύσικο, όμως αυτό επετεύχθη, καθώς είμαστε μία ομάδα που γνωριζόμαστε τουλάχιστον 8 χρόνια, κάποιοι και παραπάνω. Αυτό βοηθάει διαδικασίες που στο παρελθόν έπαιρναν αρκετόν καιρό τώρα να γίνονται με ταχύτητες επί δέκα».
Σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα ανέφερε ότι για την επέκταση της εταιρείας, η καταγωγή της έπαιξε πολύ λίγο ρόλο. «Ήταν μία αγορά που μετά από μελέτες είδαμε ότι υπάρχουν δυνατότητες σημαντικής ανάπτυξης, όμως κάναμε τελικά πίσω λίγο πριν ξεκινήσουμε, καθώς θέλουμε να επικεντρωθούμε κυρίως στην αγορά των ΗΠΑ και της Λατινικής Αμερικής». Η ίδια δεν αποκλείει στο μέλλον να επανεξεταστεί η είσοδος στην ελληνική αγορά εάν οι συνθήκες το επιτρέψουν.