THEPOWERGAME
Η ακρίβεια, η μετάλλαξη Όμικρον και ο ανύπαρκτος τουρισμός πόλης (city break) χτυπούν, από το Δεκέμβριο, για ακόμη μια φορά τον εμπορικό κλάδο, με αποκορύφωμα τις πρώτες ημέρες των χειμερινών εκπτώσεων του Ιανουαρίου. Αυτή τη στιγμή, η εικόνα του λιανικού εμπορίου, όχι μόνο απομακρύνεται από τα όσα προμήνυε το τρίτο τρίμηνο του 2021, αλλά κυλά με δραματικά μειωμένες πωλήσεις.
«Τα μηνύματα που λαμβάνω είναι εξαιρετικά ανησυχητικά. Υπάρχουν επιχειρήσεις που φτάνουν στο -50% του αντίστοιχου χρονικού διαστήματος του 2019, του τελευταίου δηλαδή έτους κανονικότητας. Αποφεύγω να δίνω νούμερα, παρά μόνον αν είμαι σίγουρος για την πραγματική κατάσταση στον κλάδο και σήμερα που μιλάμε υπάρχουν επιχειρήσεις που καταγράφουν τέτοια ποσοστά», τονίζει στο powergame.gr ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ).
Ο κ. Καφούνης υπενθυμίζει ότι το ελάχιστο που αναμένει από την κυβέρνηση για τις εμπορικές επιχειρήσεις που συνεχίζουν να καταγράφουν απώλειες χωρίς δική τους υπαιτιότητα, είναι μέτρα όπως η εφαρμογή των αναστολών για το προσωπικό, η παράταση της προθεσμίας των πληρωμών και η αύξηση των δόσεων όλων των υποχρεώσεων των επιχειρήσεων σε 120, καθώς και η επανεξέταση του μη επιστρεπτέου μέρους της επιστρεπτέας προκαταβολής.
Το λιανεμπόριο στην Αττική είναι απόλυτα συνδεδεμένο με τον τουρισμό πόλης
Αν και ο Δεκέμβριος είναι, παραδοσιακά, από τους πιο δυνατούς μήνες στην κατηγορία του citybreak τουρισμού, οι πληρότητες κυμάνθηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα σε ποσοστά μεταξύ 15% και 25%, βάσει των στοιχείων της Ένωσης Ξενοδόχων Αττικής, Αθηνών και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ).
Προκύπτει λοιπόν το εξής ερώτημα: Πόσο επηρέασε την αγορά στα καταστήματα της ελληνικής πρωτεύουσας η απουσία του citybreak;
«Το λιανεμπόριο στην Αττική είναι απόλυτα συνδεδεμένο με τον τουρισμό πόλης. Έχει αποδειχθεί πως όταν η τουριστική κίνηση είναι υψηλή, τότε αυξάνεται ο τζίρος των καταστημάτων, και αντίστροφα. Ειδικά σε περιοχές όπως το Μοναστηράκι και η Πλάκα. Είναι λοιπόν, αυτόματα όμοιες οι συνέπειες. Αν για παράδειγμα έχουμε 50% πτώση στο citybreak και στη φιλοξενία, θα έχουμε ταυτόχρονα πτώση 50% στις πωλήσεις των καταστημάτων. Αντίστροφα, αν έχουμε αυξημένη κίνηση στο εμπόριο, τότε θα διαπιστώσουμε τόνωση της οικονομίας, όχι μόνο στα ξενοδοχεία της πόλης, αλλά και στην εστίαση. Είναι όλα αλυσίδα», εξηγεί ο κ. Καφούνης.
Ως προς το ποιες περιοχές δείχνουν να καταγράφουν καλύτερες πωλήσεις και ποιες πλήττονται άμεσα ο κ. Καφούνης αναφέρει ότι πιο αισθητή είναι η πτώση στις πωλήσεις καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας, για την πρόσβαση των οποίων είναι απαραίτητα τα ΜΜΜ καθώς και σε όλα τα κλειστά mall.
Καλύτερη εικόνα παρουσιάζουν οι ανοιχτές αγορές και τα ανοιχτά mall. «Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι σημειώνουν άνοδο, αλλά ηπιότερη πτώση», αποσαφηνίζει ο πρόεδρος του ΕΣΑ.
Εξαίρεση αποτελούν οι επιχειρήσεις που προσφέρουν υπηρεσίες e-shop, γεγονός όμως που δεν αποτελεί μέχρι στιγμής προτιμητέα δραστηριότητα στο citybreak, σε αντίθεση με την περιήγηση στην πόλη.
Θυμίζουμε πως βάσει των στοιχείων από την τελευταία έρευνα που έκανε το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), στην κορυφή των προτιμώμενων δραστηριοτήτων στον αστικό τουρισμό είναι η εξερεύνηση των πόλεων, η εμπειρία της γαστρονομίας και το shopping.
Νέες ενέργειες από το υπουργείο Τουρισμού και ΕΣΑ
Ακόμη, ο κ. Καφούνης υπογραμμίζει τη βαρύτητα που θα πρέπει να δοθεί όσον αφορά τον τουρισμό πόλης που προέρχεται από την κρουαζιέρα και το κατευθυνόμενο shopping και επαναλαμβάνει τα όσα έχει ήδη ζητήσει από τον υπουργό Τουρισμού, Βασίλη Κικίλια σχετικά με τις εμπορικές τουριστικές επιχειρήσεις σε περιοχές όπως η Πλάκα και το Μοναστηράκι.
«Θα πρέπει να διαφοροποιηθούν και να αποκτήσουν άλλο τίτλο, έτσι ώστε να μπορούν να έχουν αντίστοιχα βοηθήματα όπως του τουριστικού κλάδου», επισημαίνει, υπενθυμίζοντας τη λύση της θεσμοθέτησης και του νομικού ορισμού «Τουριστικά εμπορικά καταστήματα» καθώς και την ειδική κατηγοριοποίησή τους από την ΑΑΔΕ, την απαραίτητη συμμετοχή του εμπορίου σε όλες τις επιτροπές τουρισμού και κάθε αναγκαία ενέργεια για την επάνδρωση της τουριστικής αστυνομίας.
Ετοιμάζουμε με τον Δήμο Αθηναίων ένα ειδικό πρόγραμμα στα χνάρια άλλων ευρωπαϊκών αγορών, όπως της Ρώμης ή του Παρισιού
Όπως λέει στο powergame.gr, το shopping στην Αθήνα μπορεί να είναι ένας από τους βασικούς λόγους για να την επισκεφθούν οι ξένοι τουρίστες.
Για αυτό το λόγο, ο ΕΣΑ βρίσκεται ήδη σε συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ για την ειδική προβολή των τοπικών αγορών υπό την ονομασία Athens Shopping.
«Είναι ένα ειδικό πρόγραμμα που ετοιμάζουμε με τον Δήμο Αθηναίων στα χνάρια άλλων ευρωπαϊκών αγορών, όπως της Ρώμης ή του Παρισιού το οποίο θα αναδείξει την αγορά της Αθήνας και θα μπορεί να προσελκύσει έναν πολύ μεγάλο αριθμό τουριστών που μαζί με τις αγορές τους θα φέρουν έσοδα στους αρχαιολογικούς χώρους, τα μουσεία, την εστίαση κ.ο.κ.».
Στόχος της νέας αυτής δράσης είναι να είναι έτοιμη μέχρι τον Μάρτιο που αναμένεται να ξεκινήσει η τουριστική σεζόν και να ανοίξει το city break, αναδεικνύοντας τις αγορές στην Πλάκα, το Μοναστηράκι, το Κολωνάκι, την Πατησίων κ.α.