THEPOWERGAME
Στις 14 Ιανουαρίου εκπνέει η προθεσμία υποβολής προτάσεων από τους δήμους για το μεγάλο πρόγραμμα προμήθειας εκατοντάδων κοινόχρηστων ποδηλάτων και την εγκατάσταση συστημάτων διαχείρισης καθώς και άλλων υπηρεσιών μικροκινητικότητας, με τον προϋπολογισμό να προσεγγίζει τα 30 εκατ. ευρώ.
Το πρόγραμμα προκηρύχτηκε από την αρμόδια διαχειριστική αρχή του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη και έχει ως Δικαιούχο το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών & Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ) σε συνδυασμό με τον κάθε ενδιαφερόμενο δήμο.
Όμως αρκετοί δήμαρχοι και εταιρείες του χώρου διαμαρτύρονται και ορισμένοι, ακόμα και με επιστολές που έχουν στείλει στις αρμόδιες υπηρεσίες και υπουργεία, υποστηρίζουν πως ο χρόνος δεν επαρκεί για την κατάθεση των προτάσεων. Επιπλέον, οι προδιαγραφές δεν επιτρέπουν τη συμμετοχή κάποιων εταιρειών που, επίσης, έχουν στείλει επιστολές διαμαρτυρίας.
Με βάση την πρόσκληση, οι Δήμοι χωρίζονται κατά βάση σε τρεις κατηγορίες, ανάλογα κυρίως με το μέγεθός τους, και χρηματοδοτούνται για την αγορά Ηλεκτρικών Ποδηλάτων και λοιπού Εξοπλισμού, όπως Θέσεις Κλειδώματος & Φόρτισης Ποδηλάτου, Τερματικών Μίσθωσης, Λογισμικού, Υπηρεσιών Εκπαίδευσης & πιλοτικής λειτουργίας, καθώς και για τη Λειτουργία Συστήματος για ένα έτος μετά την εγκατάσταση.
Στόχος είναι να λειτουργεί σε κάθε Δήμο ένα αυτοματοποιημένο ηλεκτρονικό σύστημα θα επιτρέπει την αυτόματη μίσθωση ηλεκτρικών ποδηλάτων χωρίς την παρουσία προσωπικού, επιτρέποντας στους πολίτες να παραλάβουν και να χρησιμοποιήσουν ένα ηλεκτρικό ποδήλατο για όσο χρόνο επιθυμούν, επιστρέφοντάς το σε κάποιο από τα σημεία στάθμευσης τα οποία θα είναι εγκατεστημένα σε επιλεγμένα σημεία του Δήμου, εκεί όπου και θα φορτίζονται.
Αρκετοί δήμαρχοι θεωρούν «αξιοπερίεργο» το γεγονός ότι Κύριος Δικαιούχος του Προγράμματος είναι το ΚΑΠΕ, και ο κάθε δήμος για να υποβάλλει πρόταση πρέπει να συμβληθεί ως εταίρος δικαιούχος με το ΚΑΠΕ, το οποίο θα κάνει την υποβολή και το διαγωνισμό για κάθε ΟΤΑ και θα στείλει την πρόταση και το φάκελο με τα δικαιολογητικά τεκμηρίωσης προς τον εαυτό του (δηλαδή το ΚΑΠΕ!).
Η πρόσκληση στάλθηκε στους δήμους ουσιαστικά το Δεκέμβριο, ορίστηκε από το ΚΑΠΕ ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προτάσεων από τους Δήμους η 14η Ιανουαρίου 2022.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι σχετικές διευκρινίσεις και τα έντυπα για την διαδικασία εστάλησαν στους Δήμους την Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου, ενώ οι τεχνικές προδιαγραφές την Πέμπτη 30 Δεκεμβρίου μετά το μεσημέρι, προκαλεί απορία γιατί ο διαθέσιμος χρόνος για την υποβολή της πρότασης συμμετοχής από τους δήμους είναι εξαιρετικά περιορισμένος.
Επιπλέον για άγνωστο λόγο η διαδικασία επιλογής των δήμων που τελικά θα συμμετάσχουν γίνεται από το ΚΑΠΕ με σειρά προτεραιότητας βάσει πρωτοκόλλου υποβολής στο ΚΑΠΕ, υποχρεώνοντας τούς να σπεύσουν σε υποβολή με ένα σύστημα ποδηλάτων που ορίζεται μονοσήμαντα από το ΚΑΠΕ ανά κατηγορία δήμου, χωρίς να έχουν χρόνο ή περιθώριο υποβολής προτάσεων ή παρατηρήσεων για το σύστημα που είναι κατάλληλο για την κάθε περιοχή. Έτσι τουλάχιστον υποστηρίζουν όσοι αντιδρούν στο σχεδιασμό του μεγάλου προγράμματος.
Για παράδειγμα, ορίζεται ακόμα και ο αριθμός των σταθμών στάθμευσης που θα πρέπει να γίνουν ανά κατηγορία δήμου, ο αριθμός των σταθμών που θα έχουν τερματικό και αυτών που δεν θα έχουν, αλλά και ο τρόπος εγγραφής των χρηστών και έκδοσης των καρτών!
Ακόμα και εάν λοιπόν ο δήμος, όπως επιτάσσει η εποχή, επιλέξει να υλοποιήσει το σύστημα με απομακρυσμένη διαδικασία εγγραφής χρηστών μέσω κινητού τηλεφώνου ώστε να μην υπάρχουν χαρτιά και να μην απασχολείται προσωπικό, το πρόγραμμα και οι προδιαγραφές που τίθενται τον υποχρεώνουν να προμηθευτεί τερματικά infokiosks με συγκεκριμένες προδιαγραφές, αλλά και συσκευές εγγραφής χρηστών στα γραφεία του με έκδοση χαρτιών και αποδείξεων!
Οι επιχειρήσεις που διαμαρτύρονται υποστηρίζουν πως η μελέτη ωρίμανσης που στάλθηκε από το ΚΑΠΕ αλλά και οι προδιαγραφές που ακολούθησαν, προσδιορίζουν συγκεκριμένο τύπο και τα χαρακτηριστικά του υπό προμήθεια συστήματος για όλους τους δήμους. Αναφέρονται συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές, οι οποίες όπως ζητούνται συνδυαστικά και συναντώνται σπάνια, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις είναι πολύ παρωχημένες σε σχέση με την ισχύουσα βέλτιστη Ευρωπαϊκή πρακτική.
Η ηλεκτροκίνηση είναι ένας από τους τομείς που η χώρα μας τα τελευταία χρόνια δίνει ιδιαίτερη έμφαση. Είναι από τους άξονες, στους οποίους ήδη καταλήγουν και αναμένεται να καταλήξουν πολλά κονδύλια από το νέο ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και εθνικούς πόρους, όπως το Πράσινο Ταμείο.
Ήδη επιδοτείται η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων και οχημάτων, ενώ πολλοί Δήμοι της χώρας έχουν ήδη επιδοτηθεί για να σχεδιάσουν τα σημεία φόρτισης των ηλεκτρικών τους οχημάτων. Η μάχη για τα ηλεκτρικά ποδήλατα είναι μόνο η αρχή.