THEPOWERGAME
Εν μέσω της αναταραχής για τα διοικητικά του ΑΔΜΗΕ, προκηρύχθηκε το μεγάλο έργο για την τέταρτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων συνολικού προϋπολογισμού άνω των 300 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έναν από τους πρώτους μεγάλους διαγωνισμούς έργων που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Στις 8 Φεβρουαρίου καλούνται να καταθέσουν προσφορές οι υποψήφιοι για την προμήθεια και εγκατάσταση των υπογείων και υποβρυχίων καλωδίων.
Ο διαγωνισμός για τα καλώδια, προϋπολογισμού 265 εκατ. ευρώ, έχει χωριστεί σε δύο τμήματα: Το πρώτο τμήμα αφορά τις διασυνδέσεις Λαυρίου – Σερίφου και Σερίφου – Μήλου και το δεύτερο τις διασυνδέσεις Μήλου – Φολεγάνδρου και Φολεγάνδρου – Θήρας.Οι υποψήφιοι (στους οποίους θα περιλαμβάνονται οι γνωστοί ευρωπαϊκοί όμιλοι Nexan, Prysmian και η Ελληνικά Καλώδια του ομίλου Βιοχάλκο) είναι υποχρεωμένοι να καταθέσουν προσφορές και για τα δύο τμήματα ενώ θα έχουν προθεσμία 20 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης για την ολοκλήρωση του έργου.
Άμεσα προκηρύσσεται και το δεύτερο έργο για την τέταρτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, προϋπολογισμού 43,57 εκατ. ευρώ, που αφορά την κατασκευή και παράδοση «με το κλειδί στο χέρι» των νέων υποσταθμών Φολεγάνδρου, Μήλου και Σερίφου. Το επόμενο διάστημα προβλέπεται να υπογραφούν οι συμβάσεις με τους αναδόχους της διασύνδεσης Σαντορίνης-Νάξου, την Ελληνικά Καλώδια για το καλωδιακό τμήμα και την κοινοπραξία Damco Energy – Xian Electric για τον υποσταθμό που θα κατασκευαστεί στη Σαντορίνη.
Η τέταρτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων αποτελεί ένα από τα έργα που προωθεί στο Αιγαίο ο ΑΔΜΗΕ. Το νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης εγκρίθηκε προ ημερών από το διοικητικό συμβούλιο. Μια εικόνα για τον σχεδιασμό των διασυνδέσεων στο Αιγαίο και στην Κρήτη έδωσε, πάντως, η διοίκηση της εισηγμένης ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών στην ανακοίνωση για τα οικονομικά αποτελέσματα του εννεαμήνου 2021.
Για τη διασύνδεση Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου αναφέρεται πως θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2029. Το έργο με συνολικό προϋπολογισμό 2,3 δισ. ευρώ, σχεδιάζεται να υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις: Στην πρώτη φάση θα προχωρήσει η διασύνδεση Κω – Ρόδου με την ηπειρωτική χώρα -μέσω Κορίνθου- και η διασύνδεση Λήμνου-Λέσβου, μέσω της Ανατολικής Θράκης. Ο ορίζοντας ολοκλήρωσης των έργων αυτών είναι το 2027. Στο δεύτερο στάδιο προωθείται η διασύνδεση Σκύρου – Εύβοιας (Αλιβέρι), Λέσβου – Χίου, Κω-Σάμου και Ρόδου – Καρπάθου, με στόχο ολοκλήρωσης το 2028. Στην τρίτη φάση θα προχωρήσει η διασύνδεση Λέσβου–Σκύρου και Χίου–Σάμου, έως το 2029.
Για τη διασύνδεση της Κρήτης αναφέρεται πως οι έρευνες βυθού έχουν ολοκληρωθεί και βρίσκεται σε εξέλιξη η παραγωγή των καλωδιακών τμημάτων καθώς και μέρος του εξοπλισμού των Σταθμών Μετατροπής στα εργοστάσια των αναδόχων. Η πόντιση του πρώτου τμήματος του ηλεκτρικού καλωδίου (μήκους 170 χλμ.) ολοκληρώθηκε πρόσφατα από το υπερσύγχρονο καλωδιακό πλοίο «Aurora» της Nexans και αυτή την περίοδο πραγματοποιείται η εγκατάσταση των υποβρύχιων καλωδίων οπτικών ινών μεταξύ Κρήτης και Αττικής. Η εγκατάσταση των υποβρύχιων και χερσαίων ηλεκτρικών καλωδίων αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, στο τέλος του 2021 θα ξεκινήσει η κατασκευή του Σταθμού Μετατροπής στην Κρήτη. Αντίστοιχα, στην Αττική η έναρξη κατασκευής του Σταθμού Μετατροπής τοποθετείται στις αρχές του 2022.