THEPOWERGAME
Τα αποτελέσματα 9μηνου που παρουσίασαν οι εισηγμένες επιχειρήσεις στο ΧΑ, δείχνουν ότι τα μεγέθη των επιχειρήσεων της χώρας έχουν ανακάμψει σε σημαντικό βαθμό από την πανδημία.
Μάλιστα, παρά το παρατεταμένο lockdown που σημειώθηκε κατά τη διάρκεια του α’ εξαμήνου του έτους που φεύγει, οι πιο πολλές επιχειρήσεις, όχι μόνον κατάφεραν να ανακάμψουν από την πτώση που σημείωσαν το 2020, αλλά ξεπέρασαν ακόμη και τις επιδόσεις που είχαν πετύχει κατά το 2019.
Τα αποτελέσματα των εισηγμένων στο 9μηνο 2021 | |||||||
Εταιρεία | Κύκλος εργασιών (εκατ. €) | Κέρδη προ φόρων (εκατ. €) | Κύκλος εργασιών ως % του 2019 | Κέρδη ως % του 2019 | |||
9Μ 2021 | 9Μ 2019 | 9Μ 2021 | 9Μ 2019 | ||||
Motor-Oil | 7.143,68 | 7.050,38 | 260,17 | 289,96 | 101,3% | 89,7% | |
ΕΛΠΕ | 6.399,30 | 6.804,88 | 315,32 | 210,01 | 94,0% | 150,1% | |
ΔΕΗ | 3.697,50 | 3.608,10 | – 85,00 | – 416,80 | 102,5% | ΧΝ | |
ElvalHalcor | 2.082,51 | 1.599,81 | 125,55 | 60,19 | 130,2% | 208,6% | |
Μυτιληναίος* | 1.698,10 | 1.547,90 | 115,20 | 120,60 | 109,7% | 95,5% | |
Titan | 1.262,79 | 1.208,55 | 97,75 | 56,61 | 104,5% | 172,7% | |
Ελινοιλ | 1.083,78 | 1.533,34 | 4,77 | 4,70 | 70,7% | 101,4% | |
Ελλακτωρ | 637,70 | 1.016,00 | – 39,80 | – 24,90 | 62,8% | ΧΝ | |
Jumbo** | 542,89 | 554,93 | 164,12 | 141,44 | 97,8% | 116,0% | |
Avax* | 521,02 | 432,11 | 3,19 | 10,35 | 120,6% | 30,8% | |
Aegean | 486,80 | 1.031,90 | 29,80 | 106,60 | 47,2% | 28,0% | |
Autohellas | 485,94 | 418,91 | 57,30 | 50,92 | 116,0% | 112,5% | |
Πλαστικά Θράκης | 341,58 | 230,50 | 80,95 | 12,93 | 148,2% | 626,0% | |
Intracom** | 336,10 | 364,00 | – 1,50 | 11,20 | 92,3% | ΧΝ | |
Fourlis | 316,50 | 339,40 | 7,40 | 7,90 | 93,3% | 93,7% | |
Πλαισιο Computers | 303,49 | 214,42 | 4,56 | 1,38 | 141,5% | 329,5% | |
Σαραντης** | 299,09 | 266,82 | 36,27 | 27,18 | 112,1% | 133,4% | |
Frigoglass | 293,24 | 384,83 | 9,21 | 26,72 | 76,2% | 34,5% | |
Πλαστικά Κρήτης | 278,08 | 219,90 | 57,24 | 42,20 | 126,5% | 135,6% | |
Attica Group** | 270,50 | 326,98 | 4,31 | 41,37 | 82,7% | 10,4% | |
ΕΥΔΑΠ | 257,50 | 245,10 | 57,70 | 67,00 | 105,1% | 86,1% | |
Aloumil** | 220,10 | 181,80 | 26,60 | 12,70 | 121,1% | 209,4% | |
ΑΝΕΚ** | 114,20 | 138,10 | 10,30 | 18,08 | 82,7% | 57,0% | |
Κρι-Κρι | 110,24 | 92,94 | 19,12 | 17,29 | 118,6% | 110,6% | |
ΟΛΠ | 113,85 | 111,40 | 38,21 | 39,09 | 102,2% | 97,8% | |
Μυλοι Λουλη** | 95,43 | 81,24 | 0,48 | 2,06 | 117,5% | 23,4% | |
Flexopack | 81,30 | 68,08 | 8,79 | 7,20 | 119,4% | 122,0% | |
Μοτοδυναμική | 74,32 | 71,56 | 6,09 | 2,69 | 103,9% | 226,4% | |
ΟΛΘ | 56,45 | 49,47 | 20,62 | 17,33 | 114,1% | 119,0% | |
ΕΥΑΘ | 54,89 | 54,50 | 14,14 | 18,25 | 100,7% | 77,5% | |
Σύνολο | 29.658,87 | 30.247,84 | 1.448,86 | 982,26 | 98,1% | 147,5% | |
* Τα κέρδη αναφέρονται σε κέρδη μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας | |||||||
** Τα κέρδη αναφέρονται σε κέρδη πρό φόρων και τόκων (EBIT) | |||||||
ΧΝ: Χωρίς νόημα | |||||||
Πηγή: Οικονομικές καταστάσεις, ανακοινώσεις επιχειρήσεων | |||||||
Η επεξεργασία των στοιχείων 31 μεγάλων επιχειρήσεων δείχνουν ότι φέτος τα έσοδα διαμορφώνονται περίπου στο 98% εκείνων που είχαν σημειωθεί το 2019.
Τα κέρδη διαμορφώθηκαν στο 147% των κερδών που είχαν αναφέρει στο 9μηνο του 2019. Με άλλα λόγια, οι δείκτες αυτοί δείχνουν ότι σε σχέση με το 2019 οι επιχειρήσεις της χώρες καταγράφουν υποχώρηση εσόδων μόλις 2% και αύξηση κερδών (προ φόρων) κατά 47%.
Ειδικότερα, τα αθροιστικά έσοδα των 31 επιχειρήσεων του δείγματος για τους πρώτους 9μηνες του έτους ανήλθαν σε 29,7 δισ. ευρώ, έναντι 23,1 δισ. ευρώ που ήταν την αντίστοιχη περίοδο του 2020 και 30,2 δισ. ευρώ τους 9 πρώτους μήνες του 2019.
Σε σχέση με την περυσινή χρονιά καταγράφεται αύξηση κατά 28,6%, η οποία σχεδόν ισοσκελίζει την κάμψη κατά 23,6% που σημειώθηκε το 2020 σε σχέση με το 2019.
Από την άλλη πλευρά, τα αθροιστικά κέρδη των ίδιων επιχειρήσεων για το 9μηνο του 2021 διαμορφώθηκαν σε 1,45 δισ. ευρώ, έναντι ζημιών ύψους 0,24 δισ. ευρώ στο 9μηνο του 2020 και κέρδη ύψους 0,98 δισ. ευρώ που ήταν το 9μηνο του 2019.
Τα κέρδη των επιχειρήσεων υπερακοντίστηκαν φέτος σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα από εκείνα του 2019
Έτσι, εφέτος, οι επιχειρήσεις όχι μόνον ανέκαμψαν από τις ζημίες που είχαν παρουσιάσει μέσα στο 2020, αλλά τα κέρδη τους υπερακοντίστηκαν σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα από εκείνα του 2019.
Η θετική αυτή πορεία δεν ήταν ίδια για όλες τις επιχειρήσεις. Κάποιες σημείωσαν πολύ καλύτερες επιδόσεις από εκείνες που είχαν προ της πανδημίας (π.χ. Πλαστικά Θράκης, ElvalHalcor, Πλαστικά Κρήτης, Πλαίσιο Computers), άλλες κατάφεραν και επανήλθαν στα επίπεδα του 2019 (Motor-Oil, ΕΛΠΕ, ΔΕΗ, ΟΛΠ) και άλλες, παρόλο που ανέκαμψαν σε σχέση με το 2020, δεν έφτασαν τα επίπεδα του 2019 (Aegean, Frigoglass, AtticaGroup).
Κατά κανόνα οι επιχειρήσεις που έχουν δραστηριότητες σχετικές με τον τουρισμό, είναι εκείνες που υστερούν ακόμη στα αποτελέσματά τους. Επίσης υστερούν σημαντικά οι κατασκευαστικές και εκείνες οι επιχειρήσεις που βασίζονται σε φυσικά δίκτυα καταστημάτων για τις δραστηριότητές τους (π.χ. ΟΠΑΠ, Ελινόιλ κ.λπ.).
Έτσι η Aegean, παρόλο που σημείωσε αύξηση εσόδων στο 9μηνο φέτος κατά 42,1% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, δεν υπερκάλυψε την περυσινή πτώση κατά περίπου 67% σε σχέση με το 9μηνο του 2019.
Το ίδιο συνέβη και με την AtticaGroup, που φέτος αύξησε τα έσοδα της κατά 17% σε σχέση με το 2020. Η αύξηση αυτή όμως δεν υπερκάλυψε την πτώση του 30% που κατέγραψε πέρυσι σε σχέση με το 9μηνο του 2019.
Καλύτερες οι επιδόσεις των βιομηχανικών εταιρειών
Οι εταιρείες που πέτυχαν λαμπρές επιδόσεις ήταν κατά κανόνα οι βιομηχανικές. Τα Πλαστικά Θράκης είχανε την καλύτερη επίδοση αυξάνοντας τα έσοδά της στο 9μηνο κατά 48% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Αντίστοιχη πορεία είχε η ElvalHalcor, τα Πλαστικά Κρήτης και η Aloumil από τις βιομηχανικές και η Πλαίσιο Computers από τις εμπορικές.
Η επιλογή των εταιρειών του δείγματος έγινε με βάση τον κύκλο εργασιών, ώστε αυτός να είναι άνω των 50 εκατ. ευρώ. Επίσης εξαιρέθηκαν οι χρηματοοικονομικές (τράπεζες, ασφαλιστικές) και οι επιχειρήσεις εκείνες που έχουν υποστεί σημαντικές μεταβολές στα περιουσιακά τους στοιχεία με αποτέλεσμα να μην είναι συγκρίσιμα τα μεγέθη μεταξύ 9μήνου 2021 και 2019.
Για παράδειγμα δεν περιλήφθηκε ο ΟΤΕ ο οποίος κατά την εξεταζόμενη περίοδο πούλησε την θυγατρική του εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην Ρουμανία, TelekomRomaniaMobile.
Επίσης στη σύγκριση δεν περιλήφθηκε ο ΟΠΑΠ, ο οποίος κατά τη διάρκεια της πανδημίας πρόσθεσε την Stoiximan και η οποία επηρέασε σημαντικά την απόδοσή της.
Το ίδιο συνέβη με τη MIG, η οποία πούλησε στη επενδυτική εταιρεία CVC την Vivartia και η οποία αντιστοιχούσε σε έσοδα της τάξης των 600 εκατ. ευρώ.