THEPOWERGAME
Με πλοία μεταφοράς LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), μεταξύ των οποίων και αρκετά ελληνικών συμφερόντων, επιχειρείται να αντιμετωπιστεί η ενεργειακή κρίση που έχει πλήξει την Ε.Ε. τους τελευταίους μήνες, ιδίως όμως τις τελευταίες ημέρες, όταν οι τιμές του φυσικού αερίου εκτοξεύτηκαν μέχρι και 25% σε μία μόνο ημέρα (21 Δεκεμβρίου), αγγίζοντας τα 315 ευρώ/ΜWh, όντας 500% υψηλότερα από τις αρχές του 2021 και πάνω από 100% σε σχέση με τις 6 Δεκεμβρίου.
Ο δείκτης τιμών αερίου του Platts διαμορφώθηκε στο επίπεδο ρεκόρ των 180,3 ευρώ/MWh, επίσης καταγράφοντας αύξηση 23% σε μία συνεδρίαση και όντας σε διπλάσιο ύψος από τις 6 Δεκεμβρίου.
Βασικός λόγος ήταν το γεγονός ότι ο Yamal-Europe, ο κύριος αγωγός μεταφοράς ρωσικού αερίου προς την Γερμανία (απ’ όπου στη συνέχεια διανέμεται και σε άλλες χώρες της Ευρώπης), αντέστρεψε την ροή του, εν μέσω ενός κύματος κακοκαιρίας, που πυροδότησε την ζήτηση.
Αντί λοιπόν το αέριο να κατευθυνθεί προς τα νότια, πήγε προς τα ανατολικά, με το Κρεμλίνο να σπεύδει να διευκρινίσει ότι δεν υπάρχει κάποιος πολιτικός λόγος για την αλλαγή αυτή.
Στο πλαίσιο αυτό, λύση στο πρόβλημα της προσφοράς αερίου επιχειρείται να δοθεί από τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές, τουλάχιστον 10 φορτία LNG αναδρομολογήθηκαν τις τελευταίες ημέρες και αντί για την Ασία, κατευθύνονται πλέον προς την Ευρώπη.
Σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Eikon, μόνο τις τελευταίες ημέρες, τουλάχιστον δύο φορτία αμερικανικού αερίου κι ενός ακόμα από την Νιγηρία, έχουν κάνει αναστροφή και κινούνται πλέον προς την Ευρώπη, ενώ τα πλοία που τα μετέφεραν, έπλεαν στον Ινδικό Ωκεανό με κατεύθυνση την Ασία.
Μεταξύ αυτών, τα πλοία Maran Gas Vergina του ομίλου Αγγελικούση και Minerva Chios του ομίλου Μαρτίνου, τα οποία πλέον κατευθύνονται προς την Διώρυγα του Σουέζ, ενώ το φορτίο από την Νιγηρία οδεύει προς την Γαλλία.
Σύμφωνα με αναλυτές, όπως ο Ρόμπερτ Σόνγκερ της εταιρείας αναλύσεων ICIS, «τα αποθέματα αερίου στην Ευρώπη παραμένουν σε επίπεδο σημαντικά χαμηλότερο σε σχέση με προηγούμενα χρόνια. Έτσι, στην αγορά, είναι διάχυτη η ανησυχία από πού θα προέλθει το αέριο, ιδίως αν η ζήτηση κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022, είναι υψηλή».
»Την ίδια στιγμή όμως, η ζήτηση αερίου από την Ασία έχει αρχίσει να υποχωρεί, καθώς π.χ. τα αποθέματα της Ιαπωνίας διατηρούνται σε υψηλό επίπεδο, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα την μείωση και της τιμής του αερίου στην Ασία, σε σχέση με την Ευρώπη».
Όσο δεν αυξάνεται η παροχή αερίου από την Ρωσία, τόσο θα διατηρούνται οι έντονες διακυμάνσεις των τιμών του αερίου
Όσο δεν αυξάνεται η παροχή αερίου από την Ρωσία, τόσο θα διατηρούνται οι έντονες διακυμάνσεις των τιμών του αερίου. Έτσι, μια λύση θα ήταν να αυξηθούν οι ροές φορτίων διά θαλάσσης. Πρόκειται για μια σχετικά «ακριβή» λύση όταν οι συνθήκες στην αγορά είναι ομαλές.
Στη σημερινή συγκυρία όμως, η ναύλωση πλοίων για την μεταφορά LNG, φαντάζει μια βιώσιμη επιλογή για την ευρωπαϊκή αγορά. Όπως φαίνεται άλλωστε, οι ναυλωτές δεν διστάζουν να «γυρίζουν» τα πλοία μεσούντος του ταξιδιού τους, αναδρομολογώντας τα προς την ευρωπαϊκή αγορά, λόγω των υψηλότερων εσόδων που θα εξασφαλίσουν.
Άλλο ένα πλοίο του ομίλου Αγγελικούση, το Maran Gas Sparta, που ναυλώνεται από την Shell, κατευθύνεται πλέον προς την Ευρώπη, ενώ ήταν σχεδόν έτοιμο να διαπλεύσει το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, με πορεία προς την Ασία, μεταφέροντας LNG από την Δυτική Αφρική.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, η διαφορά τιμής ανάμεσα στην Ευρώπη και την Ασία αγγίζει ακόμα και τα 4 δολάρια/mmBTU (εκατ. μετρικοί τόνοι Βρετανικών θερμικών μονάδων).