THEPOWERGAME
Την ώρα που περισσότεροι από 690 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως δεν έχουν πρόσβαση σε τρόφιμα, πάνω από 930 εκατομμύρια τόνοι φαγητού καταλήγουν στους κάδους απορριμμάτων, σύμφωνα με τα στοιχεία του Περιβαλλοντικού Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών (UNEP) και του Food Waste Report 2021.
Όπως αναφέρουν τα στοιχεία της Διεθνούς Οργάνωσης Τροφίμων και Γεωργίας (FAO), το 1/3 της παγκόσμιας παραγωγής τροφίμων καταλήγει στα σκουπίδια, ενώ η σπατάλη τροφίμων παγκοσμίως υπολογίζεται σε 1 τρισ. δολάρια.
Εκτός από τις κοινωνικό -οικονομικές συνέπειες που είναι προφανείς, υπάρχουν και δραματικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Γιατί η σπατάλη τροφίμων επηρεάζει μέχρι και σε ποσοστό 10% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, αφού απαιτείται ενέργεια τόσο για την παραγωγή και τη μεταφορά των προϊόντων, όσο και για την αποκομιδή των αποβλήτων.
Ποιο είναι το επίπεδο της Ελλάδας στην σπατάλη τροφίμων;
Οι απαντήσεις δεν είναι θετικές. Σύμφωνα με την έρευνα του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, ο κάθε Έλληνας πετάει στα σκουπίδια 98 κιλά τρόφιμα το χρόνο, κατά μέσο όρο!
ΜΙΑ ΚΑΚΗ ΣΥΝΗΘΕΙΑ ΠΟΥ ΞΕΚΙΝΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΕΡΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΣΜΟ
Όπως αποτυπώνεται σε σχετική έρευνα του ΙΟΒΕ, η σπατάλη τροφίμων οφείλεται στην έλλειψη εκπαίδευσης για τη δημιουργία καταναλωτικής συνείδησης.
Διότι, οι άνθρωποι καταλήγουν να προμηθεύονται πολύ περισσότερα τρόφιμα από αυτά που χρειάζονται, επηρεάζοντας με αυτό τον τρόπο την εργασία, τον κόπο, τις επενδύσεις και τους πολύτιμους πόρους (νερό, σπόρους, ζωοτροφές κ.ο.κ.) που παράγονται.
Καθώς λοιπόν το ζήτημα του food waste απειλεί το περιβάλλον και κατά συνέπεια τη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου, ήρθε η ώρα να βάλει ο κάθε ένας το λιθαράκι του, για να μηδενίσουμε τη σπατάλη τροφίμων. Είναι, μάλιστα, αισιόδοξο το γεγονός ότι η ελληνική επιχειρηματικότητα κάνει μια μεγάλη προσπάθεια για την αντιμετώπιση του φαινομένου αυτού.
ΦΑΓΗΤΟ ΣΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ; ΣΤΟ ΓΡΗΓΟΡΗ ΠΟΤΕ
Ένα από τα παραδείγματα στην Ελλάδα αποτελεί ο Γρηγόρης, που είναι ενεργό μέλος της «Συμμαχίας για τη Μείωση Σπατάλης Τροφίμων» από την έναρξή της. Κοινός στόχος της Συμμαχίας είναι η εμφανής μείωση της σπατάλης τροφίμων στο περιβάλλον, και ο περιορισμός της επίδρασής της στην οικονομία και το κοινωνικό σύνολο.
Επιπλέον, στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, ο Γρηγόρης έχει αναπτύξει ειδικές δράσεις στα καταστήματά του με σκοπό να μηδενίσει το Food Waste.
Κάθε πρωί όλα τα καταστήματα του Γρηγόρη παρασκευάζουν προϊόντα από εκλεκτές πρώτες ύλες, όπως σάντουιτς, σαλάτες, τορτίγιες και φρεσκοψήνουν λαχταριστές πίτες, κουλούρια και γλυκίσματα για τους εκατοντάδες χιλιάδες πελάτες που τα επισκέπτονται καθημερινά. Ενώ, κάθε βράδυ προσφέρουν όσα τρόφιμα δεν έχουν διατεθεί σε κοινωφελή ιδρύματα και συνανθρώπους μας που το έχουν ανάγκη. Μάλιστα, ο Γρηγόρης εκτιμά ότι κάθε χρόνο προσφέρονται πάνω από 1.500.000 μερίδες φαγητού από το σύνολο των καταστημάτων του, με κάθε κατάστημα να διαθέτει περισσότερες από 5.000 μερίδες ετησίως. Με αυτό τον τρόπο ο Γρηγόρης μηδενίζει τη σπατάλη τροφίμων και ταυτόχρονα καλύπτει τις ανάγκες χιλιάδων συνανθρώπων μας.
Σε αυτό το πλαίσιο ο Γρηγόρης έχει συνάψει εδώ και χρόνια μία πολύ εποικοδομητική συνεργασία με τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό «ΜΠΟΡΟΥΜΕ», προσφέροντας καθημερινά τρόφιμα σε κοινωφελείς φορείς.
Η Ντία Χωραφά εκ μέρους της ομάδας του ΜΠΟΡΟΥΜΕ, χαρακτηριστικά αναφέρει: «Από το 2013 έχουμε την τιμή και χαρά να συνεργαζόμαστε με την Γρηγόρης, ένθερμο και έμπρακτο υποστηρικτή του έργου του Μπορούμε και του μηνύματός μας «Καμία Μερίδα Φαγητού Χαμένη». Τόσο η εταιρεία όσο και καταστήματα Γρηγόρης, ως μέλη του δικτύου «Διάσωσης & Προσφοράς Τροφίμων» του Μπορούμε, προσφέρουν τα πλεονάσματα τροφίμων και μερίδων αντίστοιχα σε κοινωφελείς φορείς για την επισιτιστική στήριξη ανθρώπων που βρίσκονται σε ανάγκη. Η αξιοποίηση των πλεονασμάτων τροφίμων με τον βέλτιστο αυτό τρόπο έχει σημαντικό κοινωνικό, και παράλληλα περιβαλλοντικό αντίκτυπο. Τους ευχαριστούμε που βρίσκονται σταθερά δίπλα μας όλα αυτά τα χρόνια, στηρίζοντας έμπρακτα την πρόληψη της σπατάλης τροφίμων, καθώς επίσης συμβάλλοντας στην ευρύτερη διάδοση του μηνύματος με στόχο όλοι να γίνουμε μέρος της λύσης».
Η συγκεκριμένη δράση αποτελεί για το Γρηγόρη ένα βασικό πυλώνα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, καθώς όραμά του είναι να μεταδίδει καθημερινά το χαμόγελο σε όλο τον κόσμο μέσω του καφέ και των γεύσεών του, να στηρίζει την κοινωνία με κάθε δυνατό τρόπο και να ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο για όλους!