THEPOWERGAME
Ένα προϊόν ΠΟΠ (Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης), ΠΓΕ (Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης) και ΕΔΙΠ (Εγγυημένο Παραδοσιακό Ιδιότυπο Προϊόν) πωλείται κατά μέσο όρο 2,05 φορές ακριβότερα απ’ ότι το αντίστοιχο προϊόν εφ’ όσον δεν είναι ΠΟΠ-ΠΓΕ-ΕΔΙΠ.
Ακριβότερα απ’ όλα πωλούνται τα κρασιά, 2,85 φορές περισσότερο συγκριτικά μ΄ αυτά που δεν είναι ΠΟΠ-ΠΓΕ, τα αποστάγματα έως 2,52 φορές ακριβότερα και τα τρόφιμα 1,5 φορά παραπάνω.
Αυτό προκύπτει από έκθεση αξιολόγησης της πορείας του θεσμού των ποιοτικών προϊόντων που διενήργησε και δημοσιοποίησε πριν λίγα 24ωρα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, η παραγωγή προϊόντων ΠΟΠ-ΠΓΕ έχει τα εξής βασικά πλεονεκτήματα για τους παραγωγούς τους αγρότες και επιχειρήσεις:
-Οδηγεί σε αύξηση της κερδοφορίας (αυτό, πάντως, δεν είναι στην Ελλάδα το ίδιο ευδιάκριτο με άλλες χώρες της ΕΕ).
-Συντελεί στη σταθερότητα των τιμών καθώς οι διακυμάνσεις στις τιμές των ποιοτικών προϊόντων είναι μικρότερες απ’ ότι στα υπόλοιπα.
-Αυξάνει τις πωλήσεις μέσω ηλεκτρονικών καναλιών (e-sales) όπως και στους τουρίστες αφού τα ποιοτικά προϊόντα είναι πιο γνωστά, άρα και πιο ελκυστικά.
Προσελκύουν τουρίστες – αυξάνουν τις θέσεις εργασίας
Γενικότερα, τα ποιοτικά προϊόντα αποδεικνύονται άρρηκτα συνδεδεμένα με τον τουρισμό. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του οινοτουρισμού που βασίζεται ακριβώς στο ισχυρό brand τοπικών οίνων και τη σύνδεσή τους με τις οινοπαραγωγές περιοχές. Τα Προϊόντα Γεωγραφικής Ένδειξης συμβάλλουν επίσης και στον γαστρονομικό τουρισμό καθώς και την αύξηση της επισκεψιμότητας σε φάρμες (επισκέψιμα αγροκτήματα).
Παρατηρείται, πάντως, ότι κατά περιοχές, όπως για παράδειγμα στο βόρειο τμήμα των Γαλλικών Άλπεων, το όφελος από τα ποιοτικά προϊόντα είναι μεγαλύτερο για την τουριστική βιομηχανία παρά για τους παραγωγούς τους.
Αδιαμφισβήτητο είναι, πάντως, ότι τα ποιοτικά προϊόντα συμβάλλουν στην αύξηση των θέσεων εργασίας στις περιοχές που παράγονται.
Πρόταση για σήμα ΠΓΕ και σε παρασκευασμένα γεύματα
Στη μελέτη εντοπίζονται και αδυναμίες στο θεσμό των προϊόντων ΠΟΠ, ΠΓΕ και ΕΔΙΠ, όπως είναι η χαμηλή αναγνωρισιμότητά τους σε χώρες που δεν έχουν μεγάλο αριθμό τέτοιων προϊόντων σε συνδυασμό με τη σύγχυση του καταναλωτικού κοινού για το τι ακριβώς είναι το καθένα καθώς και οι μακροχρόνιες διαδικασίες κατοχύρωσής τους.
Παράλληλα, περιλαμβάνεται και δέσμη προτάσεων για την ενίσχυση της διείσδυσης των ποιοτικών προϊόντων τόσο στην εσωτερική αγορά όσο και στις διεθνείς αγορές.
Μεταξύ άλλων προτείνεται
-Να επεκταθεί η εμβέλεια του Προϊόντος Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ) ώστε να αποδίδεται και σε προπαρασκευασμένα γεύματα, με μέριμνα βεβαίως αυτό να μην επιδράσει αρνητικά στον κλάδο της εστίασης.
-Να αναδειχθεί περισσότερο η θρεπτική αξία των ποιοτικών προϊόντων.
-Να συνδεθούν τα σήματα ΠΟΠ/ΠΓΕ/ΕΔΙΠ με τα σήματα για την αειφόρο (φιλική στο περιβάλλον) αγροτική παραγωγή και την προστασία της ευζωίας των ζώων.
-Να απλοποιηθούν οι διαδικασίες κατοχύρωσης και να συντμηθεί ο χρόνος που απαιτείται.
-Τα κράτη-μέλη να ανταλλάσσουν καλές πρακτικές για τα ποιοτικά προϊόντα.
-Να προβληθούν περισσότερο τα συγκεκριμένα προϊόντα στο καταναλωτικό κοινό.
Στην τέταρτη θέση η Ελλάδα στην ΕΕ
Η Ελλάδα έχει μακρά παράδοση στα προϊόντα ΠΟΠ/ΠΓΕ και ΕΔΙΠ. Σύμφωνα με την ηλεκτρονική βάση δεδομένων της ΕΕ eAmbrosia, η Ελλάδα, μετά τις δύο τελευταίες προσθήκες, το τυρί Κασκαβάλι Πίνδου και το αλάτι Αφρίνα Μεσολογγίου στις αρχές Δεκεμβρίου, έχει συνολικά 284 προϊόντα ΠΟΠ/ΠΓΕ και ΕΔΙΠ και βρίσκεται στην 4η θέση μεταξύ των 27 χωρών της ΕΕ πίσω από την Ιταλία (930), τη Γαλλία (791) και την Ισπανία (414) και μπροστά από την 5η Πορτογαλία (228). Συνολικά, στην ΕΕ είναι κατοχυρωμένα ως ΠΟΠ, ΠΓΕ και ΕΔΙΠ 3.822 προϊόντα.