THEPOWERGAME
Οι τιμές του καφέ έχουν φτάσει σε υψηλά επίπεδα. Αρκετοί παράγοντες επηρεάζουν την αύξηση των τιμών, ενώ ενδέχεται να μην επέλθει πτώση τους στο άμεσο μέλλον. Παρά τις προσπάθειες για σταθεροποίηση των τιμών, παρατηρείται μια σταθερή αύξηση. Η CapitalPanda εξετάζει τι κρύβεται από πίσω και ποιος τελικά θα υποστεί το μεγαλύτερο κόστος για την αύξηση-ρεκόρ στις τιμές του καφέ.
Στην ανάλυσή της επισημαίνει ότι τα συμβόλαια του Δεκεμβρίου για τις εξαγωγές καφέ έφτασαν τα 2,34 δολάρια ανά λίβρα. Τα συμβόλαια καφέ στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης αυξήθηκαν στα 2,46 δολάρια. Το προϊόνξ έφτασε έτσι σε τόσο υψηλή τιμή που όμοιά της έχει να σημειωθεί από το 2011. Οι υψηλές τιμές μπορούν να αποδοθούν σε έναν συνδυασμό διαφορετικών παραγόντων που δρουν παράλληλα. Η ξηρασία στη Βραζιλία, οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, η δυσμενής πολιτική κατάσταση στην Αιθιοπία, ο αυξανόμενος αριθμός κρουσμάτων κορονοϊού στο Βιετνάμ και άλλοι ατυχείς παράγοντες επηρεάζουν την τρέχουσα κατάσταση στην αγορά του καφέ.
Η πανδημία ευθύνεται και για την υψηλότερη κατανάλωση
Η κατανάλωση και η ζήτηση για καφέ αυξάνεται διαρκώς. Πολυάριθμοι παράγοντες είναι υπεύθυνοι για αυτό, όπως η αύξηση και η γήρανση του πληθυσμού ή η οικονομική ανάπτυξη, ενώ σε αυτές έρχεται να προστεθεί και η πανδημία. Καθώς ο αριθμός των ανθρώπων στον πλανήτη αυξάνεται, τόσο αυξάνεται και ο αριθμός των καταναλωτών καφέ. Ωστόσο, η γήρανση του πληθυσμού έχει πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο, καθώς ο καφές καταναλώνεται από άτομα άνω των 18 ετών και παγκοσμίως ο αριθμός των ηλικιωμένων έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, επομένως η ζήτηση για καφέ αυξάνεται. Φυσικά, η αγορά καφέ -κυρίως υψηλότερης ποιότητας- συνδέεται με αύξηση του εισοδήματός μας. Στις αναδυόμενες οικονομίες, όπου βλέπουμε μια ανερχόμενη μεσαία τάξη που μπορεί να αντέξει οικονομικά καλύτερης ποιότητας καφέ, η κατανάλωση καφέ είναι υψηλότερη. Επομένως, υπάρχει ισχυρή θετική συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης καφέ και του κατά κεφαλήν ΑΕΠ.
O καταναλωτής θα αναγκαστεί να πληρώνει περισσότερα για τον καφέ
Το 2022 θα αποτελέσει κρίσιμη χρονιά για την τελική τιμή ενός φλιτζανιού καφέ που θα καταβάλλεται από τον μέσο καταναλωτή. Ο διαρκώς αυξανόμενος πληθωρισμός αναμένεται επίσης να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές. Για παντοδύναμες εταιρείες όπως τα Starbucks, η αγορά κόκκων καφέ αντιπροσωπεύει ένα μικρό μόνο μέρος του συνολικού κόστους. Το υψηλό κόστος σε σύγκριση με την αγορά κόκκων πηγαίνει στην εργασία και το ενοίκιο. Σε αυτήν την περίπτωση ο ρυθμός του πληθωρισμού θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο, γιατί στην περίπτωση μιας πραγματικά σημαντικής ανόδου, πολλές εταιρείες θα κινηθούν προς την αύξηση της τιμής του τελικού προϊόντος ή υπηρεσίας.