THEPOWERGAME
Στο ταμπλό επανήλθε ένα έργο του Νάσου Δάφνη (1914-2010) που είχε μείνει απούλητο το 2015, σε δημοπρασία του οίκου Bonhams στο Λονδίνο.
Πρόκειται για το αφαιρετικό «H-7-83» (σμάλτο σε καμβά με διαστάσεις 120,5×150,5εκ.) με υπογραφή και χρονολογία “’H-7-83/ Nassos Daphnis” στο πίσω μέρος.
Εμφανίστηκε στην τελευταία αναμέτρηση Greek Sale που έκανε ο οίκος Bonhams στο Παρίσι στις 24 Νοεμβρίου.
Η τιμή της εκτίμησής του το 2015 είχε κυμανθεί από 7.000 έως 9.400 ευρώ ενώ τώρα, επέστρεψε σε χαμηλότερα επίπεδα μεταξύ 4.000 και 6.000 ευρώ.
Αν και το bidding ξεκίνησε στην τιμή των 3.500 ευρώ, υπήρξε πολύ έντονη ζήτηση από τους ενδιαφερόμενους που χτυπούσαν διαδικτυακά και στην αίθουσα με αποτέλεσμα να οδηγηθεί η τελική του τιμή στα 32.312 ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των προμηθειών του οίκου).
Το άλμα της τιμής οφείλεται σε ένα μεγάλο βαθμό στην ανεβασμένη όρεξη των επενδυτών – σε σύγκριση με το 2015- για επένδυση στο Χρηματιστήριο Τέχνης. Κάτι που εν μέσω πανδημίας COVID-19 δημιούργησε πολλές καλές ευκαιρίες που ίσως να ξαναδούμε μετά από αρκετά χρόνια ξανά.
Ο δεύτερος λόγος είναι η θεματογραφία του έργου και η εμπορικότητα του στυλ του Ελληνοαμερικανού εικαστικού.
Ο Νάσος Δάφνης είναι γνωστός για τη Γεωμετρική του Αφαίρεση και την τεχνική Hard Edge Painting που τις τελευταίες δύο δεκαετίες γνωρίζει ραγδαία άνοδο στη διεθνή αγορά τέχνης, μαζί με άλλες υπογραφές Ελληνοαμερικανών εικαστικών.
Το 2017 το έργο του Δάφνη «20-60» είχε εμφανιστεί σε δημοπρασία Σύγχρονης Τέχνης του οίκου Sotheby’s στο Λονδίνο με τιμή εκτίμησης 15.000 – 20.000 στερλίνες. Η υψηλή ζήτηση όμως έκανε την τελική του αξία να εκτοξευτεί στις 48.750 στερλίνες.
Στη διαμόρφωση των τιμών των έργων του έχει παίξει καταλυτικό ρόλο ο έμπορος έργων τέχνης που βρισκόταν από πίσω του.
Διότι, για σαράντα χρόνια, ο Δάφνης πωλούσε τα έργα του μέσω του Leo Castelli, του πανίσχυρου art dealer που διακινούσε έργα των πιο δυνατών υπογραφών της Σύγχρονης Τέχνης παγκοσμίως (Jasper Johns, Frank Stella, Robert Rauschenberg, κ.α.)