THEPOWERGAME
Οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τους οδηγούς των διαδικτυακών εφαρμογών άμεσης παράδοσης και μετακινήσεων, όπως είναι η Deliveroo και η Uber, προσέλκυσαν την προσοχή όλου του κόσμου. «Οι εργαζόμενοι στις ψηφιακές πλατφόρμες αξίζουν την ίδια προστασία που έχουν οι υπόλοιποι εργαζόμενοι στην Ε.Ε. στα πλαίσια του κοινωνικού μοντέλου μας», δήλωσε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Κομισιόν και αρμόδιος επίτροπος για το εμπόριο, Βλάντις Ντομπρόβσκις, την περασμένη Πέμπτη.
Εάν το σχέδιο της Κομισιόν κερδίσει την έγκριση των χωρών-μελών της Ε.Ε και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δεν θα σημάνει αλλαγές αποκλειστικά στο εργασιακό καθεστώς πάνω από 4 εκατ. οδηγών δίκυκλων και Ι.Χ στη Γηραιά Ήπειρο, οι οποίοι σήμερα θεωρούνται στην πλειοψηφία των περιπτώσεων αυτοαπασχολούμενοι ή εξωτερικοί συνεργάτες. Μπορεί να ανοίξει το δρόμο για ανάλογες μεταβολές σε άλλες χώρες, παρέχοντας δικαιώματα όπως ο κατώτατος μισθός, το επίδομα αδείας, η αναρρωτική άδεια και συνταξιοδοτικά δικαιώματα.
Ανταπαντώντας στις αντιδράσεις των ψηφιακών πλατφορμών, ο επίτροπος Απασχόλησης και Κοινωνικών Δικαιωμάτων, Νίκολας Σμιτ, τόνισε πως «κανείς δεν επιθυμεί να εξοντώσει, να σταματήσει ή να παρεμβάλει εμπόδια στην ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας». Πρόσθεσε, όμως, πως τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα θα πρέπει να εντάσσονται στη νομοθεσία για την εργασία. Οι ψηφιακές πλατφόρμες άμεσης παράδοσης παραγγελιών από έτοιμα γεύματα μέχρι είδη παντοπωλείου, οι οποίες αν και είναι ζημιογόνες παρουσίασαν μεγάλη ανάπτυξη εν μέσω της πανδημίας της νόσου Covid-19, στις ΗΠΑ και την Ε.Ε αρνούνται να χαρακτηρίσουν τους οδηγούς ως υπαλλήλους τους.
Η «Delivery Platforms Europe» -η οποία εκπροσωπεί τις Uber, Deliveroo, Glovo και Delivery Hero- ανακοίνωσε πως οι οδηγοί εργάζονται με καθεστώς μερικής απασχόλησης διότι επιθυμούν αυτήν την ευελιξία. Προειδοποίησε, μάλιστα, πως οι προτάσεις της Ε.Ε εάν υιοθετηθούν θα οδηγήσουν σε περικοπές θέσεων εργασίας.
Τη δυσαρέσκεια του εξέφρασε, επίσης, η συνδικαλιστική ένωση FNV στην Ολλανδία, η οποία έχει κερδίσει αγωγές κατά της Deliveroo και της Uber. Η Πέτρα Μπόλστερ, εκπρόσωπος της FNV, υπογράμμισε πως οι προτάσεις της Κομισιόν είναι αφελείς διότι βασίζονται σε πέντε κριτήρια για να προσδιοριστεί εάν οι κούριερ είναι αυτοαπασχολούμενοι ή όχι.
Στην Ολλανδία, οι οδηγοί της Uber δικαιούνται πια τις συλλογικές συμβάσεις που ισχύουν στους οδηγούς ταξί. Στη Βρετανία, παρομοίως, δικαστήριο αποφάσισε να εξασφαλίσει στους οδηγούς της Uber εργασιακά δικαιώματα όπως ο κατώτατος μισθός και το επίδομα αδείας.
Για πρώτη φορά, όμως, προσφέρεται ένα δίκτυ προστασίας για αυτήν την κατηγορία των εργαζομένων. Από την αρχή της πανδημίας κατέστη ξεκάθαρο πως οι οδηγοί αυτοί δεν μπορούσαν να λάβουν καμία επιδότηση καθώς δεν θεωρούνταν υπάλληλοι μιας επιχείρησης. Η Ε.Ε υπολογίζει πως 28 εκατ. άνθρωποι εργάζονται γενικά σε ψηφιακές πλατφόρμες και αναμένεται να αυξηθούν σε 45 εκατ. μέχρι το 2025.
«Δεν πρόκειται μόνο για ποδηλάτες σε μεγάλες πόλεις», σχολίασε στους New York Times η Τζοάνα Βέκεμπαχ, δικηγόρος και διευθυντικό στέλεχος στην Ινστιτούτο Sinzheimer Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλειας της Γερμανίας. «Είναι ένα φαινόμενο στο οποίο ενσωματώνονται σταδιακά εκατομμύρια εργαζόμενοι».