THEPOWERGAME
Σε «ρότα» υψηλών εσόδων και ασφαλώς κερδών αναμένεται να παραμείνουν για αρκετούς ακόμα μήνες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς οι ναύλοι αναμένεται να διατηρηθούν σε υψηλό επίπεδο. Ασφαλώς, η εξέλιξη αυτή, εφόσον δεν ανατραπεί, θα σημάνει και αρκετούς ακόμα μήνες υψηλών τιμών στην αγορά, ως αποτέλεσμα του υψηλού μεταφορικού κόστους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Xeneta, η οποία επιμελείται έναν δείκτη ναύλων εμπορευματοκιβωτίων, κατά τη διάρκεια του φετινού Νοεμβρίου, σημειώθηκε αύξηση των ναυλοσυμφώνων μακράς διάρκειας κατά 16,3% σε μηνιαία βάση και κατά 121,2% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Πρόκειται για τη δεύτερη υψηλότερη μηνιαία αύξηση μετά το άλμα κατά 28,1% που σημειώθηκε τον φετινό Ιούλιο, καθώς όλες οι σημαντικές γραμμές σημειώνουν αύξηση.
Στην Ευρώπη, τον Νοέμβριο, οι εισαγωγές σημείωσαν αύξηση κατά 9,1%, με τον δείκτη της Xeneta να διαμορφώνεται σε επίπεδο 143,3% υψηλότερο από τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Αντίστοιχα, οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 23,7% σε σχέση με τον Οκτώβριο και κατά 85% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Η μεγάλη αυτή αύξηση εξηγεί και τη μεγάλη άνοδο των ναυλοσυμφώνων. Το γεγονός μάλιστα ότι αφορά μακροχρόνια συμβόλαια και όχι φορτία που κλείνονται στην σποτ αγορά (όπου η εικόνα παραμένει ιδιαίτερα δυναμική), καταδεικνύει το γεγονός ότι θα απαιτηθεί ακόμα αρκετός χρόνος έως ότου υποχωρήσουν οι ναύλοι.
Οι καθυστερήσεις στα λιμάνια
Ασφαλώς, καταβάλλονται προσπάθειες για να περιοριστούν οι καθυστερήσεις των πλοίων σε κόμβους, όπως τα λιμάνια της δυτικής όχθης των ΗΠΑ, δηλαδή το Λος Άντζελες και το Λονγκ Μπιτς. Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν φαίνονται αρκετές, το αντίθετο μάλιστα. Σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε στις αρχές της εβδομάδας το Marine Exchange, α αριθμός των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που περιμένουν να εξυπηρετηθούν αγγίζει πλέον τα 96, όντας ο υψηλότερος διαχρονικά. Ειδικότερα, 40 πλοία βρίσκονται στη ράδα των λιμανιών, εντός μιας ζώνης 40 ναυτικών μιλίων, ενώ επιπλέον 56 έχουν αγκυροβολήσει κατά μήκος των ακτών των ΗΠΑ μέχρι και την Μπαΐα στο Μεξικό, περιμένοντας να εξυπηρετηθούν. Μέχρι πριν από μερικές εβδομάδες, τα πλοία που δεν βρίσκονταν εντός της ζώνης των 40 ναυτικών μιλίων, δεν υπολογίζονταν από τις λιμενικές αρχές ως εν αναμονή εξυπηρέτησης. Στην πραγματικότητα όμως, ακριβώς λόγω των καθυστερήσεων, πολλά ακόμα πλοία περιμένουν την σειρά τους σε ακόμα πιο απομακρυσμένα σημεία των αμερικανικών ακτών.
Η αναφορά στις εξελίξεις στις ΗΠΑ γίνεται ακριβώς επειδή υπάρχει άμεσος συσχετισμός με τον υπόλοιπο κόσμο και ασφαλώς και την Ελλάδα. Όσο ένας μεγάλος αριθμός πλοίων, αλλά κι εμπορευματοκιβωτίων, παραμένει εγκλωβισμένος σε ένα μέρος του κόσμου, τόσο διατηρείται η εικόνα έλλειψης σε άλλες περιοχές, γεγονός που διατηρεί την προσφορά χαμηλά και τις τιμές των ναύλων υψηλά. Επομένως, η διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας εξακολουθεί να διατηρείται, επηρεάζοντας το σύνολο του παγκοσμίου εμπορίου. Αυτός είναι και ο λόγος που οι ειδικοί εκτιμούν ότι δύσκολα θα αλλάξει κάτι το επόμενο διάστημα.
Το μεταφορικό κόστος
Στην ανάλυσή της, η Xeneta αναφέρει ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις δεν πρόκειται να δουν κάποια σημαντική βελτίωση του μεταφορικού κόστους των προϊόντων τους, τουλάχιστον για τους επόμενους μήνες, κάτι που αναμένεται να διατηρήσει το υψηλό επίπεδο του πληθωρισμού και ασφαλώς και τις υψηλές τιμές στην αγορά. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να έχει επίπτωση στην πορεία της ιδιωτικής κατανάλωσης και ασφαλώς και στην ταχύτητα της οικονομικής ανάκαμψης τόσο της Ελλάδας, όσο και του συνόλου της παγκόσμιας οικονομίας.
Ασφαλώς, θα συνεχιστούν και οι προσπάθειες για την αποσυμφόρηση διαφόρων λιμανιών «κλειδιών» για την ομαλοποίηση της κατάστασης, ενώ και οι εμπορικές επιχειρήσεις θα αναζητήσουν νέες λύσεις. Για παράδειγμα, η Amazon έχει αρχίσει ήδη να κατασκευάζει τα δικά της κοντέινερ, ώστε να μην εξαρτάται από την παγκόσμια διαθεσιμότητα “κουτιών” για την μεταφορά των προϊόντων που εμπορεύεται, ενώ σπεύδει να ναυλώσει η ίδια απευθείας, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αποφεύγοντας την συνεργασία με τις εταιρείες τακτικών γραμμών, όπως η Maersk, η Hapag-Lloyd, η CMA-CGM και η Cosco. Ανάλογες πρωτοβουλίες αναλαμβάνουν κι άλλοι σημαντικοί “παίκτες”, όπως η επίσης αμερικανική Walmart, η John Lewis και πιο πρόσφατα και η βρετανική αλυσίδα σουπερμάρκετ Asda. Στόχος τους η εξασφάλιση επαρκών αποθεμάτων όσο το δυνατόν συντομότερα. Αυτή η στόχευση θα μονοπωλήσει την ημερήσια διάταξη των εμπορικών ομίλων καθ΄ όλη την διάρκεια και του 2022.