THEPOWERGAME
Στις τραγωδίες, η Αμερική έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Στις 20 Νοεμβρίου η Sara Nicole Morales, μια 35χρονη βιβλιοθηκάριος στο Orange City της Φλόριντα, έπεσε με το αυτοκίνητό της πάνω σε έναν 40χρονο μοτοσικλετιστή, τον Andrew Derr.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε η αστυνομία, ο κ. Derr δεν τραυματίστηκε ούτε έπεσε από τη μοτοσικλέτα του και την ακολούθησε σε μια διασταύρωση προσπαθώντας να την πείσει να σταματήσει για να ανταλλάξουν στοιχεία.
Εκείνη, αντί να σταματήσει, έφυγε προς το σπίτι της, με τον κ. Derr και δύο μάρτυρες της σύγκρουσης να την καταδιώκουν. Όταν έφτασαν, η κα Morales βγήκε από το σπίτι της με ένα όπλο και το έστρεψε εναντίον της ομάδας. Ο κ. Derr τράβηξε το δικό του κρυμμένο πιστόλι και τη σκότωσε.
Ήταν έγκυος, αρραβωνιασμένη και είχε μια 11χρονη κόρη. «Προσπάθησε να με σκοτώσει», δήλωσε ο κ. Derr, σε υλικό από κάμερα σώματος που έδωσε στη δημοσιότητα η αστυνομία. «Με σημάδευε με όπλο. Λυπάμαι πολύ». Η έρευνα συνεχίζεται και δεν έχουν απαγγελθεί κατηγορίες σε κανέναν.
Τι ώθησε την κα Morales, να πέσει με το αυτοκίνητό της πάνω στον κ. Derr, και στη συνέχεια να τον σημαδέψει με όπλο, παραμένει ασαφές, αλλά οργή που πυροδοτείται στο δρόμο οδηγεί σε έναν διόλου αμελητέο αριθμό πυροβολισμών.
Σύμφωνα με έρευνα της Everytown for Gun Safety, μιας ομάδας άσκησης πίεσης κατά της οπλοκατοχής, το 2021 είναι πιθανό να τραυματιστούν ή να σκοτωθούν περίπου 500 άνθρωποι σε πυροβολισμούς που οφείλονται στην παραπάνω αιτία, αριθμός υπερδιπλάσιος αυτού που καταγράφηκε το 2016.
Οι ερευνητές, Sarah Burd-Sharps και Kathryn Bistline, ανέλυσαν στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από ειδήσεις και αστυνομικές αναφορές για να προσδιορίσουν τον αριθμό των πυροβολισμών που πυροδοτούνται από γεγονότα που συμβαίνουν στο δρόμο.
Γιατί η κόκκινη ομίχλη να κατεβαίνει όλο και πιο συχνά; Μια εξήγηση μπορεί να είναι ότι η οδήγηση έχει γίνει πιο αγχωτική. Πριν η πανδημία ανατρέψει τα δεδομένα, ο αριθμός των χιλιομέτρων που διένυαν οι Αμερικανοί κατά τη διάρκεια ενός έτους είχε παρουσιάσει θεαματική αύξηση, και μαζί με αυτόν και η κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Αλλά ακόμη και πέρυσι, όταν πολύ λιγότεροι άνθρωποι οδηγούσαν κατά τη διάρκεια των lockdowns, ο αριθμός αυτών που σκοτώθηκαν σε αυτοκινητιστικά δυστυχήματα αυξήθηκε κατακόρυφα, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι άνθρωποι οδηγούσαν πιο απερίσκεπτα.
Το 2020 σχεδόν 38.700 Αμερικανοί έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα, αριθμός αυξημένος κατά 7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τώρα τα περισσότερα αυτοκίνητα επιστρέφουν στους δρόμους.
Η ποσότητα της οδήγησης κατά τη διάρκεια των διακοπών των Ευχαριστιών αναμένεται να είναι φέτος μόλις 3% χαμηλότερη από ό,τι το 2019, ενώ η αύξηση της απερισκεψίας φαίνεται να συνεχίζεται. Η αλλαγή των προτύπων μετακίνησης σημαίνει ότι η κυκλοφορία μπορεί να είναι χειρότερη σε σχέση με πριν.
Ωστόσο, λέει η κα Burd-Sharps, μια πιο πιθανή εξήγηση είναι η διαθεσιμότητα των όπλων. Πέρυσι, οι πωλήσεις εκτοξεύτηκαν, ενώ παρέμειναν υψηλές και φέτος. Σχεδόν 22 εκατομμύρια Αμερικανοί έχουν πλέον άδεια οπλοφορίας, μια αύξηση της τάξεως του 48% σε σχέση με το 2016.
Οι πυροβολισμοί που ξεκινούν από γεγονότα που συμβαίνουν στο δρόμο είναι πιο συνηθισμένοι σε νότιες πολιτείες όπως το Τέξας και η Αλαμπάμα, όπου πολλοί οδηγοί κυκλοφορούν οπλισμένοι. Στην Καλιφόρνια, τη Νέα Υόρκη και τη Χαβάη, όπου η απόκτηση αδειών οπλοφορίας είναι δύσκολη, είναι πολύ πιο σπάνιοι.
Τα όπλα και τα αυτοκίνητα από μόνα τους ευθύνονται για το θάνατο περίπου 80.000 Αμερικανών ετησίως, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι νέοι. Όμως, συνδυαστικά, είναι ιδιαίτερα θανατηφόρα.
© 2021 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά βρίσκεται στο www.economist.com