THEPOWERGAME
Αλλάζει εκ βάθρων η λειτουργία του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης με το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, που αναμένεται να ψηφιστεί από την Ολομέλεια της Βουλής εντός του Ιανουαρίου. Στόχος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, είναι το Υπερταμείο ασφάλισης να εκσυγχρονιστεί και να ανταποκριθεί στις ανάγκες και τις απαιτήσεις των ασφαλισμένων. Προς αυτή την κατεύθυνση δρομολογούνται δομικές αλλαγές τόσο στις κρίσιμες διευθύνσεις του ταμείου, όσο και στο τρόπο λειτουργίας τους, ώστε ο ΕΦΚΑ να γίνει πιο ευέλικτος και να αποκτήσει διοικητική αυτονομία.
Διευθυντικά στελέχη από τον ιδιωτικό τομέα και νέο οργανόγραμμα
Η κομβική αλλαγή που αναμένεται να λειτουργήσει καταλυτικά στη διαμόρφωση του νέου ΕΦΚΑ είναι η δυνατότητα τοποθέτησης ιδιωτών σε κομβικές διευθύνσεις του ταμείου. Το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα στην πολιτική ηγεσία να προσλάβει έμπειρα Διευθυντικά Στελέχη από τον ευρύτερο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, τα οποία φυσικά θα επιλέγονται με διαφανείς διαδικασίες, δηλαδή με Δημόσια Προκήρυξη. Οι προσληφθέντες θα συνάπτουν τριετείς συμβάσεις με δυνατότητα ανανέωσης άπαξ, ενώ θα υπάρχει ειδικό σύστημα πρόσθετων ανταμοιβών με βάση στόχους.
Το δεύτερο και μεγάλο βήμα είναι η κατάρτιση του οργανογράμματος του ΕΦΚΑ. Εδώ και πολλά χρόνια το Υπερταμείο ασφάλισης παραμένει ασπόνδυλο, καθώς δεν έχει προχωρήσει στην κατάρτιση οργανογράμματος. Κι αυτό, οφείλεται στο γεγονός ότι πραγματοποιήθηκε η βεβιασμένη και χωρίς οργάνωση ενοποίηση των παλαιών ασφαλιστικών ταμείων. Με το νέο οργανόγραμμα που σχεδιάζεται το ταμείο αποκτά υπόσταση, ενώ σειρά αρμοδιοτήτων του Διοικητικού Συμβουλίου θα ανασχεδιαστεί και μέρος τους θα μεταβιβαστεί στον Διοικητή, τους Υποδιοικητές και τους Γενικούς Διευθυντές. Έτσι, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά και ο υπουργός Εργασίας, αποφεύγεται το micro management. Μάλιστα, το οργανόγραμμα θα πάρει την τελική του μορφή σε συνεργασία με εξειδικευμένο σύμβουλο, ώστε να μπει οριστικά τέλος στις δυσλειτουργίες και τα διαχρονικά προβλήματα.
500 μόνιμες προσλήψεις εντός του 2022
Η έλλειψη έμψυχου δυναμικού αποτελεί ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα για το Υπερταμείο ασφάλισης. Κατά τη διάρκεια της κρίσης χιλιάδες εργαζόμενοι στα ταμεία είτε συνταξιοδοτήθηκαν είτε φρόντισαν να μετακινηθούν σε άλλους φορείς, με λιγότερο φόρτο εργασίας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα λιγότεροι υπάλληλοι να καλούνται να διαχειριστούν δεκάδες υποθέσεις αλλά και μεγαλύτερα, λόγω της κρίσης, προβλήματα. Προς αυτή την κατεύθυνση το υπουργείο Εργασίας εντός του 2022 θα προχωρήσει στην πρόσληψη 500 μόνιμων, οι οποίοι θα συμβάλλουν στην εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων, στη μετάβαση του ΕΦΚΑ στην ψηφιακή εποχή και φυσικά στην μείωση του στοκ των εκκρεμών συντάξεων.
Οι προσληφθέντες θα αντληθούν από την δεξαμενή των επιλαχόντων προηγούμενων διαγωνισμών του ΑΣΕΠ, ενώ θα υπάρξει προτεραιοποίηση προσλήψεων σύμφωνα με στοχευμένες ανάγκες. Αυτό σημαίνει ότι η πλειονότητα των θέσεων θα αφορά στελέχη πληροφορικής και διοικητικό- οικονομικό προσωπικό πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Παράλληλα, το υπουργείο Εργασίας έχει ήδη προωθήσει τις διαδικασίες για την πρόσληψη 100 υπαλλήλων με σύμβαση έργου, ενώ έχει ζητήσει και ενίσχυση μέσω του μεγάλου προγράμματος Κοινωφελούς Εργασίας των 25.000 θέσεων εργασίας.
Καθιερώνεται «μπόνους» βάσει στόχων
Με τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ το υπουργείο Εργασίας επιθυμεί αφενός να κινητοποιήσει τους υπαλλήλους που δεν αποδίδουν αφετέρου να επιβραβεύσει εκείνους που… ιδρώνουν την φανέλα. Έτσι, καθιερώνεται το πριμ παραγωγικότητας για τους υπαλλήλους και θα συνδέεται με συγκεκριμένους μετρήσιμους στόχους (και συντελεστές βαρύτητας) που θα τίθενται ανά Γενική Διεύθυνση, ανάλογα με το αντικείμενο και τις προτεραιότητες του Φορέα. Παράλληλα, τροποποιείται η καταβολή του μπόνους για την εκκαθάριση συντάξεων (που έχει ήδη θεσπιστεί), ώστε να είναι περισσότερο συνδεδεμένο με τα αποτελέσματα της δουλειάς των εισηγητών και περισσότερο αναλογικό, ενώ προβλέπεται επίσης καταβολή πριμ συνδεδεμένου με τα αποτελέσματα της δουλειάς τους στους υπαλλήλους που εργάζονται στο back office του τηλεφωνικού κέντρου.
Συστήνεται ειδική μονάδα εσωτερικών υποθέσεων – Επιταχύνονται οι πειθαρχικές διαδικασίες
Σημαντικές αλλαγές αναμένονται και στις πειθαρχικές διαδικασίες, με τον Κωστή Χατζηδάκη να ανακοινώνει την σύσταση νέας Μονάδας Εσωτερικών Υποθέσεων για άμεση διερεύνηση των καταγγελιών των πολιτών. Επικεφαλής της μονάδες αυτής θα είναι πρώην ανώτερος δικαστικός (π.χ. Αντιεισαγγελέας Αρείου Πάγου), ενώ στόχος της θα είναι η διερεύνηση καταγγελιών και αιτημάτων και τη διενέργεια αυτεπάγγελτων ελέγχων (π.χ. επί υπέρμετρων καθυστερήσεων), σε συνεργασία με την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και εξουσίες αντίστοιχες με αυτή. Στόχος του Κωστή Χατζηδάκη είναι να μπει τέλος στην αυθαιρεσία, να παταχθεί ολοκληρωτικά η διαφθορά και οι επίορκοι υπάλληλοι να απομακρύνονται ταχύτερα από τα πόστα τους. Για να επιτευχθεί αυτό προωθούντα μέτρα για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη πειθαρχική διαδικασία. Για παράδειγμα με τον νέο νόμο η άσκηση της πειθαρχικής δίωξης θα γίνεται σε ένα μήνα αντί τριών μηνών που ισχύει σήμερα και θα ολοκληρώνεται σε ένα μήνα από την κλήση σε απολογία (αντί δύο μηνών). Επιπλέον οι ΕΔΕ θα διενεργούνται υποχρεωτικά από υπάλληλο άλλου υπουργείου και το Πειθαρχικό Συμβούλιο θα συγκροτείται με τρία μέλη (πρόεδρος δικαστικός, πάρεδρος ΝΣΚ και μόνιμο υπάλληλο εκτός Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων), με κατάργηση της συμμετοχής των αιρετών εκπροσώπων εργαζομένων του ΕΦΚΑ.
Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας
Ένα διαχρονικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο ΕΦΚΑ είναι και η αναξιοποίητη ακίνητη περιουσία του. Το υπερταμείο ασφάλισης διαθέτει 400 ακίνητα σε όλη την χώρα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω του 1 δισ ευρώ. Πολλά εξ αυτών βρίσκεται σε περιοχές φιλέτα και σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Εργασίας τουλάχιστον το 20%…αραχνιάζει, δηλαδή μένει τελείως αναξιοποίητο. Με τον νέο νόμο δρομολογείται η σύσταση Εταιρείας Ειδικού Σκοπού για την αξιοποίηση και την διαχείριση της ακίνητης περιουσίας, με διαχωρισμό των ακινήτων για ιδιόχρηση και για αξιοποίηση.
Τέλος, για την ταχύτερη και πιο ευέλικτη λειτουργία του συστήματος προμηθειών εισάγεται εξαίρεση από τις διαδικασίες του ν. 4412/2016 -εντός των ορίων που θέτει η ευρωπαϊκή οδηγία- για απλούστερες διαδικασίες ανάθεσης έργων και προμηθειών και καταργούνται οι παρωχημένες και χρονοβόρες διαδικασίες έγκρισης από το Υπουργείο για δαπάνες που αφορούν τον ΕΦΚΑ, όπως για παράδειγμα η έγκριση για τη σκοπιμότητα ανάθεσης υπηρεσιών μηχανοργάνωσης, εργασιών συντήρησης κλπ.