Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Πληθωρισμός: Υψηλότερα έως και 1,5% εξαιτίας των υψηλών ναύλων

Έως και 1,5% μπορεί να ενισχυθεί ο πληθωρισμός στην παγκόσμια οικονομία εάν τα ναύλα μεταφοράς εμπορευμάτων εξακολουθήσουν να κινούνται σε τόσο υψηλά επίπεδα όσο σήμερα.

Συνεπακόλουθο της συμφόρησης στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες εν μέσω της πανδημίας είναι η αύξηση των ναύλων στην εμπορική ναυτιλία σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.

Σήμερα, είναι πενταπλάσια σε σχέση με τον μέσον όρο της τελευταίας δεκαετίας, σημειώνοντας μεγάλη άνοδο από τα τέλη του 2020 μέχρι σήμερα, σύμφωνα με την έκθεση της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD).

Κεντρικό ρόλο σε αυτή την ανοδική κίνηση διαδραμάτισε η στροφή της παγκόσμιας κατανάλωσης στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Το αποτέλεσμα ήταν μια πρωτοφανής συσσώρευση παραγγελιών μέσω του Διαδικτύου, λόγω των γενικών περιορισμών στις μετακινήσεις που ίσχυαν πριν την έναρξη των μαζικών εμβολιασμών.

Όπως επισημαίνεται στην έκθεση της UNCTAD για την εμπορική ναυτιλία, η έλλειψη κοντέινερ και η συμφόρηση στα λιμάνια μαζί με άλλα προβλήματα στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες οδήγησαν στα ύψη τα ναύλα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κυρίως στα δρομολόγια από την Κίνα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι πως η τιμή spot για το δρομολόγιο Σαγκάης-Ευρώπης κόστιζε λιγότερο από 1.000 δολάρια ανά TUI (κοντέινερ με 20 πόδια μήκος και οκτώ πόδια πλάτος) τον Ιούνιο του 2020. Μέχρι τα τέλη του 2020, η τιμή είχε αυξηθεί στα 4.000 δολάρια ανά TUI και στα τέλη Ιουλίου του 2021 είχε φτάσει μέχρι τα 7.395 δολάρια.

Από το δεύτερο εξάμηνο του 2020 καταγράφηκε επίσης μεγάλη τόνωση της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, ιδιαίτερα με την αύξηση των δρομολογίων σιδηρομεταλλευμάτων και σιτηρών προς την Κίνα. Ενδεικτικό είναι πως ο δείκτης Baltic Exchange Dry Index σκαρφάλωσε από τις 461 μονάδες τον Φεβρουάριο του 2020 στις 3.527 μονάδες τον Ιούλιο του 2021.

Ο Τζαν Χόφμαν, υπεύθυνος στον τομέα logistics στην UNCTAD, είπε στους Financial Times πως ο κλάδος της εμπορικής ναυτιλίας συχνά παραβλέπει την επίδραση του στον πληθωρισμό.

Μπορεί να είναι ισχνή η αύξηση των τιμών στα τελικά προϊόντα, δηλαδή της τάξεως των λίγων σεντς για ένα ζευγάρι παπούτσια από την Κίνα ή ένα μπουκάλι κρασιού από την Αυστραλία. Όμως η αθροιστική επίδραση στον πληθωρισμό δεν είναι αμελητέα. «Ιδιαίτερα εάν σκεφτεί κανείς τους στόχους για τον πληθωρισμό στην Ευρώπη ή τις ΗΠΑ, ένα 1,5% είναι σημαντικό», πρόσθεσε ο ίδιος.

Μέσα στην εβδομάδα ανακοινώθηκε πως ο πληθωρισμός στη Μεγάλη Βρετανία αυξήθηκε κατά 4,2% τον Οκτώβριο από πέρσι, αντανακλώντας το υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας. Στις ΗΠΑ, αντίστοιχα, οι τιμές καταναλωτή ενισχύθηκαν κατά 6,2% από πέρσι, ενώ στην Ευρωζώνη αναρριχήθηκαν 4,1%.

Πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζει μια άνευ προηγουμένου αύξηση του κόστους ενέργειας, αλλά δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας. Η Sea-Intelligence εκτιμά πως μπορεί να χρειαστούν έως και 30 μήνες μέχρι να εξομαλυνθούν τα ναύλα στην εμπορική ναυτιλία λόγω των προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!