THEPOWERGAME
Να ξορκίσει την εμπειρία των lockdowns, όταν η έκρηξη των online αγορών έκανε το σύστημα των ταχυμεταφορών να «χτυπήσει κόκκινο», επιχειρεί η αγορά, αναζητώντας λύσεις για το «last mile delivery», το «τελευταίο μίλι» παράδοσης και παραλαβής των προϊόντων. Τη στιγμή που πλέον 8 στους 10 Έλληνες αγοράζουν ηλεκτρονικά και η online δαπάνη έχει διπλασιαστεί από την έναρξη της πανδημίας, το last mile γίνεται το μεγάλο στοίχημα.
Απάντηση στο «έμφραγμα» των παραδόσεων δίνει μια τακτική δημοφιλής σε αγορές, όπως αυτή των ΗΠΑ, αυτή των «έξυπνων» θυρίδων, από τις οποίες ο καταναλωτής μπορεί να παραλάβει ο ίδιος 24 ώρες το 24ώρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, τα προϊόντα που έχει αγοράσει online μέσα από μια πλήρως ανέπαφη διαδικασία.
Τα smart lockers συστήνει αυτή την περίοδο στο ελληνικό κοινό το Skroutz με τα πρώτα 20 σημεία αυτόματης παραλαβής προϊόντων, ‘Skroutz Points’. Πλάνο για την εγκατάσταση δικτύου σημείων αυτόματης παραλαβής υλοποιεί και η ACS, σε συνεργασία με την Mobile Technology, αντίστοιχη λύση θα «τρέξουν» και τα ΕΛΤΑ, ενώ η αγορά προεξοφλεί τη χρήση των smart lockers και από άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο εγχώριο λιανεμπόριο.
Τα πρώτα ‘Skroutz Points’, τα οποία λειτουργούν σε επιλεγμένα σημεία στην Αττική, παρέχουν τη δυνατότητα στους καταναλωτές, που αγοράζουν online μέσα από το marketplace της εταιρείας να παραλαμβάνουν οι ίδιοι τις αγορές τους εντός 3 ημερών από τη στιγμή που το δέμα θα φτάσει στο locker, με ευέλικτές ώρες παραλαβής. Ο καταναλωτής, αγοράζοντας το προϊόν, επιλέγει παράδοση σε ένα από τα 20 Skroutz Point, λαμβάνει ενημέρωση και τον προσωπικό κωδικό PIN μέσω SMS και παραλαμβάνει την παραγγελία του.
Αποσυμφόρηση
Ένα πανελλαδικό δίκτυο 205 σταθμών με «έξυπνες» θυρίδες KePol δημιουργεί η ACS σε συνεργασία με την εταιρεία Mobile Technology, που έχει αναλάβει την προμήθεια, εγκατάσταση και τεχνική υποστήριξη των smart lockers. H πιλοτική εγκατάσταση πέντε σταθμών σε επιλεγμένα σημεία της Αθήνας έχει ήδη δρομολογηθεί για τις αρχές του 2022 και θα γίνει σε κεντρικές αρτηρίες, όπως η Κηφισιάς, η Ποσειδώνος και η Λ. Αθηνών.
Μετά την Αττική η ACS σκοπεύει να εγκαταστήσει τις θυρίδες και σε περιοχές όπως η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, τα Γιάννενα, η Κρήτη, ενώ οι επόμενοι σταθμοί θα επιλεγούν με πληθυσμιακά κριτήρια και με έμφαση στη συγκέντρωση online shoppers (πχ. φοιτητές).
Οι «έξυπνες» θυρίδες παρέχουν στους καταναλωτές τη δυνατότητα να παραλαμβάνουν (ή και να παραδίδουν) τα δέματά τους, χωρίς ανθρώπινη επαφή, σε οποιαδήποτε ημέρα και ώρα (24/7). Θα τοποθετηθούν σε εξωτερικούς χώρους, αρχικά σε Αττική και Θεσσαλονίκη, ενώ περιλαμβάνουν οθόνη αφής για την πληκτρολόγηση των απαιτούμενων κωδικών πρόσβασης, POSγια όσους επιθυμούν να πληρώσουν με κάρτα κατά την παραλαβή του δέματός τους, σύστημα συναγερμού, κάμερα και φωτισμό LED.
Η digital λύση των ΕΛΤΑ
Μια αντίστοιχη digital υπηρεσία θα παρουσιάσουν το επόμενο διάστημα και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία. Στα ντουλάπια αυτόματης παραλαβής (smart lockers), που θα εγκατασταθούν στα καταστήματα των ΕΛΤΑ, ο πελάτης θα μπορεί να παραδίδει και να παραλαμβάνει το δέμα του 24 ώρες το 24ώρο από τα ντουλάπια τα οποία θα ανοίγουν με ειδικό κωδικό.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα πρώτα ντουλάπια πρόκειται να εγκατασταθούν δοκιμαστικά σε επιλεγμένα καταστήματα μέσα στους επόμενους μήνες.
Μια αγορά 1 δισ.
Τα smart lockers αποτελούν μια σύγχρονη εναλλακτική μέθοδο παράδοσης, η οποία είναι ήδη η προτιμητέα λύση διεθνώς και σε πολλές άλλες χώρες της ΕΕ. Απαντά δε στην ανάγκη των καταναλωτών να παραλαμβάνουν τα προϊόντα τους χωρίς χρονικούς περιορισμούς και χωρίς ανθρώπινη επαφή, ιδιαίτερα σημαντικό πλεονέκτημα στην COVID-19 εποχή.
Μια άλλη τάση που πυροδοτεί τη ζήτηση στην αγορά αυτοματοποιημένων «έξυπνων» θυρίδων είναι η αυξανόμενη ζήτηση από διάφορες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου. Δεν είναι τυχαίο ότι η παγκόσμια αγορά έξυπνων θυρίδων δεμάτων αναμένει παγκοσμίως ραγδαία ανάπτυξη, καθώς προβλέπεται να αυξηθεί από τα 720 εκατ. δολ. το 2021 σε 1,6 δισ. δολ. το 2028.