THEPOWERGAME
Άμεση επίπτωση στην παραγωγικότητα του λιμανιού του Πειραιά είχαν οι κινητοποιήσεις των προηγούμενων ημερών, με αποτέλεσμα να καθίσταται όλο και δυσκολότερη η επίτευξη του στόχου για αύξηση των επιδόσεων κατά το 2021. Με βάση τα στοιχεία που δημοσίευσε χθες, η Cosco Shipping Ports, μητρική της ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά), που διαχειρίζεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά, κατά τον μήνα Οκτώβριο καταγράφηκε πτώση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 10,5%. Συνολικά, διακινήθηκαν μόλις 364,4 χιλιάδες “κουτιά”, αριθμός που είναι ο δεύτερος χαμηλότερος του 2021, μετά από τα 363,7 χιλιάδες κοντέινερ του φετινού Ιανουαρίου. Ωστόσο, στις αρχές του έτους, η παγκόσμια οικονομία δεν είχε ακόμα συνέλθει από το “σοκ” της πανδημίας και το διεθνές εμπόριο εξακολουθούσε να υπολείπεται του επιπέδου που βρισκόταν πριν την υγειονομική κρίση.
Ενδεικτικό της «ζημιάς», που προκάλεσαν οι κινητοποιήσεις, είναι και το γεγονός ότι ακόμα και λίγες ημέρες ήταν αρκετές για να οδηγήσουν στην σημαντική αυτή μείωση. Υπενθυμίζεται ότι οι εργαζόμενοι στο λιμάνι ξεκίνησαν απεργιακές κινητοποιήσεις μόλις στις 25 Οκτωβρίου, δηλαδή κατά την τελευταία εβδομάδα του μήνα. Παρόλα αυτά, ακόμα και οι λίγες αυτές ημέρες στάθηκαν ικανές να διαφοροποιήσουν τα δεδομένα προς τα κάτω. Αυτό οφείλεται τόσο στο γεγονός ότι κάποιες ημέρες δεν υπήρξε καθόλου δραστηριότητα στο λιμάνι, όσο και στο ότι χάθηκαν πολλά «κουτιά», καθώς αρκετά πλοία αναδρομολογήθηκαν προς άλλα λιμάνια της περιοχής, προκειμένου να εξυπηρετηθούν και να αποφύγουν τις καθυστερήσεις, σε μια περίοδο, που δεν υπάρχουν τέτοιες «πολυτέλειες».
Αξίζει να σημειωθεί ότι τις ημέρες μετά τις πρώτες απεργίες, ο αριθμός των πλοίων που συνωστίζονταν στις παρυφές του λιμανιού του Πειραιά άγγιξε τα 18. Ήταν ο μεγαλύτερος αριθμός αγκυροβολημένων πλοίων των τελευταίων έξι μηνών, δείγμα της καθυστέρησης που προκλήθηκε. Παρότι έκτοτε, οι καθυστερήσεις αυτές έχουν εξομαλυνθεί, το πλήγμα είναι εμφανές.
Συνολικά κατά το φετινό 10μηνο, από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ έχουν διακινηθεί 4,02 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που υπολείπεται κατά 1,9% του αντίστοιχου περσινού κατά την ίδια περίοδο. Με δεδομένο ότι μεγάλο μέρος της περσινής χρονιάς σημαδεύτηκε από την πανδημία, γίνεται εύκολα αντιληπτό το μέγεθος της φετινής δυσκολίας στην αύξηση των αριθμών.
Την ίδια στιγμή, η Cosco εξακολουθεί να πιέζει την ελληνική κυβέρνηση για την έγκριση της επένδυσης ύψους 300 εκατ. ευρώ για την κατασκευή μιας ακόμα προβλήτας διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων. Στόχος είναι η αύξηση της ετήσιας δυναμικότητας του λιμανιού από τα 7,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια που είναι σήμερα, σε περίπου 10 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, καθώς η πρόθεση του κινεζικού ομίλου, είναι να καταστήσει το ελληνικό λιμάνι στο μεγαλύτερο της περιοχής της νοτιοανατολικής Ευρώπης, ώστε να ανταγωνιστεί ακόμα και τα αντίστοιχα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης, που εξακολουθούν να αποτελούν τις βασικές «πύλες» εισόδου προϊόντων στις αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του Πειραιά, έγκειται τόσο στον μικρότερο χρόνο των ταξιδιών από τα λιμάνια της Κίνας (σε σχέση με τα λιμάνια της Β. Ευρώπης), όσο και στο γεγονός ότι διαθέτει σημαντικό βάθος, γεγονός που επιτρέπει την εξυπηρέτηση ακόμα και των μεγαλύτερων πλοίων μεταφοράς εμπορευτοκιβωτίων, χωρίς να απαιτούνται πρόσθετα έργα κι επενδύσεις.