Γ.Δ.
1447.03 -0,34%
ACAG
-0,34%
5.9
BOCHGR
-0,22%
4.63
CENER
-0,10%
9.99
CNLCAP
+1,39%
7.3
DIMAND
+0,96%
9.5
NOVAL
-1,12%
2.66
OPTIMA
-0,46%
12.92
TITC
-0,84%
35.4
ΑΑΑΚ
0,00%
4.36
ΑΒΑΞ
-1,03%
1.53
ΑΒΕ
0,00%
0.47
ΑΔΜΗΕ
+1,06%
2.39
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.76
ΑΛΜΥ
-0,17%
2.98
ΑΛΦΑ
-1,38%
1.5365
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.6
ΑΡΑΙΓ
+0,37%
10.97
ΑΣΚΟ
-1,08%
2.76
ΑΣΤΑΚ
+1,43%
7.1
ΑΤΕΚ
+9,74%
0.428
ΑΤΡΑΣΤ
+0,93%
8.66
ΑΤΤ
-0,21%
4.78
ΑΤΤΙΚΑ
-1,73%
2.27
ΒΙΟ
-1,37%
5.74
ΒΙΟΚΑ
-2,27%
1.725
ΒΙΟΣΚ
+1,94%
1.58
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
+0,88%
2.3
ΓΕΒΚΑ
-1,81%
1.36
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,23%
17.7
ΔΑΑ
-0,71%
7.59
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.26
ΔΕΗ
-0,50%
11.98
ΔΟΜΙΚ
-0,15%
3.265
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,52%
0.31
ΕΒΡΟΦ
-1,88%
1.57
ΕΕΕ
-1,54%
31.92
ΕΚΤΕΡ
-4,18%
1.744
ΕΛΒΕ
0,00%
5.4
ΕΛΙΝ
-1,46%
2.02
ΕΛΛ
0,00%
13.45
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,20%
1.952
ΕΛΠΕ
+0,79%
7.04
ΕΛΣΤΡ
-2,83%
2.06
ΕΛΤΟΝ
-0,82%
1.69
ΕΛΧΑ
+0,32%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-2,38%
1.23
ΕΤΕ
-0,34%
7.65
ΕΥΑΠΣ
+0,31%
3.25
ΕΥΔΑΠ
-1,22%
5.67
ΕΥΡΩΒ
-1,75%
2.022
ΕΧΑΕ
-0,33%
4.535
ΙΑΤΡ
-0,66%
1.495
ΙΚΤΙΝ
-2,78%
0.35
ΙΛΥΔΑ
+0,56%
1.8
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.9
ΙΝΛΙΦ
-5,09%
4.66
ΙΝΛΟΤ
+1,96%
1.144
ΙΝΤΕΚ
+1,01%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,69%
2.32
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.22
ΙΝΤΚΑ
+0,65%
3.115
ΚΑΡΕΛ
+2,40%
342
ΚΕΚΡ
-0,35%
1.44
ΚΕΠΕΝ
+1,32%
1.54
ΚΛΜ
+0,93%
1.63
ΚΟΡΔΕ
-7,06%
0.408
ΚΟΥΑΛ
+0,34%
1.188
ΚΟΥΕΣ
-0,38%
5.2
ΚΡΙ
-0,74%
13.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-2,83%
1.03
ΛΑΒΙ
-1,80%
0.817
ΛΑΜΔΑ
+0,67%
7.54
ΛΑΜΨΑ
0,00%
39
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.93
ΛΕΒΚ
+0,79%
0.254
ΛΕΒΠ
-6,67%
0.252
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,49%
2.65
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.71
ΜΕΒΑ
+1,04%
3.88
ΜΕΝΤΙ
-4,15%
2.31
ΜΕΡΚΟ
0,00%
43.2
ΜΙΓ
+2,56%
3.405
ΜΙΝ
-0,84%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,19%
21.22
ΜΟΝΤΑ
-2,93%
3.65
ΜΟΤΟ
+0,93%
2.705
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.71
ΜΠΕΛΑ
+1,95%
26.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.62
ΜΠΡΙΚ
-1,24%
1.995
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
-1,24%
34.94
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+2,60%
0.79
ΞΥΛΚ
-1,43%
0.276
ΞΥΛΠ
0,00%
0.368
ΟΛΘ
+0,93%
21.6
ΟΛΠ
+1,12%
27.05
ΟΛΥΜΠ
-0,41%
2.44
ΟΠΑΠ
-0,31%
15.91
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.817
ΟΤΕ
+1,61%
15.74
ΟΤΟΕΛ
+0,37%
11
ΠΑΙΡ
+2,00%
1.02
ΠΑΠ
0,00%
2.3
ΠΕΙΡ
-0,94%
3.79
ΠΕΡΦ
-0,75%
6.65
ΠΕΤΡΟ
-1,46%
8.1
ΠΛΑΘ
-0,53%
3.77
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-2,65%
0.22
ΠΡΕΜΙΑ
+0,32%
1.26
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.5
ΠΡΟΦ
-1,69%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.76
ΣΑΡ
-0,18%
10.86
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.349
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.67
ΣΠΕΙΣ
-2,73%
6.42
ΣΠΙ
-1,27%
0.622
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.5
ΤΖΚΑ
-3,10%
1.25
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.09
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.61
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-5,84%
7.25
ΦΡΙΓΟ
-9,56%
0.246
ΦΡΛΚ
+0,78%
3.89
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Υπό ναυπήγηση 182 πλοία από 44 ελληνικές ναυτιλιακές

«Πρόσω ολοταχώς» έχουν θέσει οι Έλληνες πλοιοκτήτες τις μηχανές για τον εκσυγχρονισμό και την ανανέωση του ελληνόκτητου στόλου. Η έντονη κινητικότητα που καταγράφεται – εν μέσω πανδημίας – οφείλεται στην ευκαιρία που έχουν εντοπίσει τα ελληνικά συμφέροντα, λόγω των χαμηλών τιμών που καταγράφονται σε συγκεκριμένες κατηγορίες πλοίων, όπως τα δεξαμενόπλοια και μέχρι πρότινος και στις τιμές των ναυπηγείων. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό στοιχείο αφορά την σταθερή στροφή των Ελλήνων όχι μόνο προς νεότερης ηλικίας πλοία, αλλά και μεγαλύτερου μεγέθους, γεγονός που αυξάνει συνεχώς την ανταγωνιστικότητά τους στην παγκόσμια αγορά, δεδομένου ότι ένα μεγαλύτερο πλοίο προσφέρει και μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακας.

Η ελληνική ναυτιλία

Το στοιχείο αυτό είναι ευδιάκριτο και με αριθμούς. Ενώ, λοιπόν, τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα ελέγχουν το 7,1% του παγκόσμιου στόλου με βάση τον αριθμό των πλοίων (4.900 συνολικά), το μερίδιό τους με βάση τη μεταφορική ικανότητα των πλοίων αυτών είναι υπερδιπλάσιο, καθώς διαμορφώνεται σε 16%. Εν ολίγοις, διαθέτουν μεν λιγότερα πλοία π.χ. από τους Κινέζους ανταγωνιστές τους, αλλά το μεταφορικό έργο που εκτελούν οι ελληνικές εταιρείες είναι το μεγαλύτερο παγκοσμίως.

Την ίδια στιγμή, το μερίδιο στις επιμέρους κατηγορίες παραμένει το κορυφαίο διεθνώς. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 26,5% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 15% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων ξηρού χύδην φορτίου, ενώ σε όρους μεταφορικής ικανότητας, τα ποσοστά αυτά αυξάνονται σε 30,25% και 20% αντίστοιχα.

Η δε μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου παραμένει σταθερά χαμηλότερη σε σχέση με εκείνη του παγκόσμιου στόλου, καθώς διαμορφώνεται σε 9,54 έτη, από 9,87 του παγκοσμίου στόλου κι ενώ πριν από μερικά χρόνια, συνέβαινε το αντίθετο, δηλαδή τα ελληνικά πλοία ήταν πιο «γερασμένα» συγκριτικά με τον μέσο όρο.

Τα νεότευκτα πλοία

Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και στο μέλλον, χάρις στο σημαντικό βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων, που έχουν παραγγείλει τα ελληνικά συμφέροντα (11% του συνόλου). Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία, σήμερα βρίσκονται υπό ναυπήγηση 182 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 21,25 εκατ. τόνων dwt. Τα πλοία αυτά έχουν παραγγελθεί από συνολικά 44 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες και είναι 30 περισσότερα σε αριθμό σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό είναι ότι τα περισσότερα εξ αυτών αφορούν δεξαμενόπλοια, τα οποία ανέρχονται σε 98 πλοία μεταφορικής ικανότητας 14,77 εκατ. τόνων dwt. Πρόκειται για την κατηγορία των πλοίων που έχει πληγεί σημαντικά από την πανδημία και την πτώση της ζήτησης πετρελαίου διεθνώς, με αποτέλεσμα και οι τιμές να υποχωρήσουν. Ωστόσο, οι Έλληνες πλοιοκτήτες φαίνεται να πιστεύουν στις μακροπρόθεσμες προοπτικές της αγοράς και την κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου, πριν τη σταδιακή μετάβαση της παγκόσμιας οικονομίας σε άλλες μορφές ενέργειας.

Σημαντικές είναι, όμως, και οι παραγγελίες για 21 πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG) και 16 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), όπου σήμερα καταγράφεται αυξημένη ζήτηση, ενώ έχουν υποβληθεί παραγγελίες και για 23 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Αντιθέτως, τα φορτηγά πλοία δεν ξεπερνούν τα 21, δείγμα της σταδιακής στροφής των ελληνικών συμφερόντων σε αγορές που προσφέρουν υψηλότερο λειτουργικό περιθώριο κέρδους.

Αντίστοιχα και οι αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων καταδεικνύουν την ίδια στόχευση, δηλαδή την αντικατάσταση των πιο μεγάλων σε ηλικία πλοίων, με νεότερα και μεγαλύτερα. Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking μέχρι και τα μέσα Οκτωβρίου, οι Έλληνες πλοιοκτήτες είχαν αποκτήσει συνολικά 311 πλοία, αντί ποσού 5,5 δις δολαρίων. Οι δε πωλήσεις αφορούσαν 201 πλοία αντί ποσού 3 δις δολαρίων.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!