THEPOWERGAME
Μία ανακοίνωση μεγάλης σημασίας με πρωταγωνιστή μία διάνοια, έναν -θα έλεγε κανείς- «αναγεννησιακό» επιστήμονα με καταγωγή από την Κύπρο, τον Ντέμη Χασάμπη, έκανε η μητρική εταιρεία της Google, Alphabet: Ιδρύει την Isomorphic Labs, μία εταιρεία ιατρικής έρευνας αιχμής, η οποία θα χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη και πρωτοποριακούς αλγόριθμους, προκειμένου να επιταχύνει τη θεραπεία των μεγαλύτερων ασθενειών που ταλαιπωρούν τον άνθρωπο!
Για τους γνώστες του έργου του υπάρχοντος εργαστηρίου τεχνητής νοημοσύνης της Google, DeepMind, η είδηση ήταν μάλλον πολυαναμενόμενη. Εδώ και κάποια χρόνια, οι έρευνες του ιατρικού σκέλους του DeepMind εστίαζαν σε πολύπλοκα ιατρικά προβλήματα, όπως η αποκρυπτογράφηση της αναδίπλωσης των πρωτεϊνών. Και ο άνθρωπος που είχε τη διορατικότητα να παντρέψει τεχνητή νοημοσύνη, νευροεπιστήμη και βιολογία δεν είναι άλλος από τον ιδρυτή του DeepMind (το οποίο εξαγόρασε η Google το 2014) και διευθύνοντα σύμβουλο και της νέας εταιρείας, 45χρονο Χασάμπη.
«Ως πρωτοπόροι στον αναδυόμενο τομέα της «ψηφιακής βιολογίας», αδημονούμε να βοηθήσουμε στην απίστευτα παραγωγική νέα εποχή των βιοεπιστημονικών ανακαλύψεων», έγραψε ο Χασάμπης στο δικό του μπλογκ, στην ιστοσελίδα της νέας εταιρείας.
«Η αποστολή μας δεν θα μπορούσε να είναι πιο σημαντική: Να χρησιμοποιήσουμε την τεχνητή νοημοσύνη για να επιταχύνουμε την ανακάλυψη φαρμάκων και, τελικά, να βρούμε θεραπείες για κάποιες από τις πιο καταστροφικές ανθρώπινες ασθένειες».
Σύμφωνα πάντως με το CNBC, αν και η νέα εταιρεία ανακοινώθηκε μόλις την Πέμπτη, είχε συσταθεί νομικά στη Βρετανία ήδη από τον Φεβρουάριο.
Το ασυνήθιστο βιογραφικό του Χασάμπη
Ο Ντέμης Χασάμπης, παιδί δύο δασκάλων (ο πατέρας Κυπριακής καταγωγής με καταγωγή από την Αμμόχωστο, η μητέρα Σιγκαπουριανή) γεννήθηκε στο Λονδίνο και ξεχώρισε από πολύ μικρή ηλικία ως ένα παιδί-θαύμα, νικώντας στο σκάκι τον πατέρα και τον παππού του σε ηλικία μόλις τεσσάρων ετών.
Ως τα πέντε του, διαγωνιζόταν σε πανεθνικούς βρετανικούς διαγωνισμούς σκακιού και στα έξι του κέρδισε το βρετανικό πρωτάθλημα κάτω των 8 χρονών, ενώ ως τα 13, ο Χασάμπης είχε γίνει chess master!
Ολοκλήρωσε τη μέση εκπαίδευση στη Βρετανία δύο χρόνια νωρίτερα και έγινε δεκτός από το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ ήδη στα 16 του, προκειμένου να σπουδάσει πληροφορική. Εκείνος όμως προτίμησε να ξεκινήσει τις πρώτες του επιχειρηματικές προσπάθειες.
Κερδίζοντας έναν διαγωνισμό τεχνολογίας, έπιασε δουλειά στην βρετανική εταιρεία σχεδιασμού βιντεοπαιχνιδιών Bullfrog Productions, στα πλαίσια της οποίας δημιούργησε το παιχνίδι «Theme Park».
Μεσολαβούν οι σπουδές του στο Κέιμπριτζ, από όπου αποφοιτεί το 1997, για να πιάσει δουλειά στην εταιρεία βιντεοπαιχνιδιών Lionhead και να δημιουργήσει το παιχνίδι «Black & White». Δεν αργεί να αποχωρήσει, για να εγκαινιάσει τη δική του εταιρεία. Η Elixir Studios αποσπά διεθνή βραβεία και εκείνος ασχολείται με την προσομοίωση τεχνητής νοημοσύνης σε πραγματικές συνθήκες.
Το 2005 -και ενώ έχει πουλήσει μερίδιο της εταιρείας του στα στούντιο Eidos της σειράς παιχνιδιών «Tomb Raider»- περνά και πάλι τις πύλες ενός ιδρύματος της ανώτατης εκπαίδευσης, αυτή τη φορά αποφασίζοντας να κάνει το διδακτορικό του στη γνωστική νευροεπιστήμη.
Η έρευνά του για τη μνήμη και τους μηχανισμούς της φαντασίας αναδείχθηκε το 2007 από την επιστημονική επιθεώρηση «Science» μια από τις 10 σημαντικότερες της χρονιάς.
Ο υπολογιστής νικά τον άνθρωπο στο αρχαίο κινεζικό παιχνίδι Go
Το 2010, ιδρύει το εργαστήριο DeepMind, με έδρα το Λονδίνο. Στόχος η ανάπτυξη αλγορίθμων που μπορούν να εκπαιδεύονται και να αναπτύσσουν δημιουργικές δυνατότητες στο πρότυπο της ανθρώπινης νόησης. Και μεγάλο στοίχημα και πρόκληση το Go, ένα κινεζικό επιτραπέζιο ηλικίας 3.000 ετών.
Συγκεκριμένα μέσω του προγράμματος AlphaGo, που δημιούργησε, κατάφερε να διδάξει σε υπολογιστή-παίκτη 30 εκατ. κινήσεις επαγγελματιών παικτών. Τον Μάρτιο του 2016, ο υπολογιστής κέρδισε τον Λι Σεντόλ, Νοτιοκορεάτη 18 φορές παγκόσμιο πρωταθλητή του Go, ο οποίος εγκατέλειψε μάλιστα την παρτίδα μετά από 3,5 ώρες.
«Το AlphaGo παίζει με πολύ ανθρώπινο ύφος, επειδή έμαθε με τον ανθρώπινο τρόπο και με την εξάσκηση γινόταν ολοένα και καλύτερο, όπως ακριβώς θα έκανα εγώ ή εσείς». Η εμβληματική νίκη χαιρετίστηκε από το κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό «Nature».
Παράλληλα, ο Χασάμπης αφιερωνόταν όλο και περισσότερο στην παραγωγή αλγορίθμων που να μιμούνται την ανθρώπινη ικανότητα του ελεύθερου στοχασμού. Όπως δήλωσε στον «Guardian»: «Ο καρκίνος, η κλιματική αλλαγή, η ενέργεια, η μακροοικονομία, τα χρηματοπιστωτικά συστήματα, η φυσική: Πολλά από τα συστήματα που θα θέλαμε να κατανοήσουμε πλήρως γίνονται ολοένα και πιο περίπλοκα».
Θεωρούσε πως η κατανόηση της κλιματικής αλλαγής και η μακροοικονομία, για παράδειγμα, είναι τομείς που θα εξελιχθούν με βάση την τεχνητή νοημοσύνη.
Εξαγορά της DeepMind από τη Google
Η DeepMind εξαγοράστηκε από την Google το 2014 έναντι 450 εκατ. ευρώ. Προκειμένου να προχωρήσει η συμφωνία, η Google δέχθηκε να δημιουργήσει μια επιτροπή δεοντολογίας προκειμένου να ελέγχει την κατεύθυνση που παίρνει η τεχνολογία της, ώστε να βρίσκεται στην υπηρεσία της ανθρωπότητας.
Τα τελευταία χρόνια, ο τομέας της εταιρείας DeepMind Health, είχε μεταξύ άλλων αναπτύξει συνεργασία με το βρετανικό σύστημα υγείας NHS, προκειμένου να δημιουργήσει εφαρμογές που θα βοηθήσουν τους γιατρούς του να παρακολουθεί τις λοιμώξεις στα νεφρά.
Στην προσωπική του ζωή, είναι παντρεμένος με μία μοριακή βιολόγο και πατέρας δύο αγοριών.