THEPOWERGAME
Περίπου 53 φορτηγά πλοία περιμένουν να δέσουν στο λιμάνι της Σιγκαπούρης, καθώς την περασμένη εβδομάδα καταγράφηκε απότομη αύξηση των κρουσμάτων της νόσου Covid-19 που οδήγησε σε νέες καθυστερήσεις. Είναι το πιο πρόσφατο συμβάν που παρεμποδίζει την ομαλή λειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων, εντείνει τις πληθωριστικές πιέσεις στην οικονομία και αυξάνει τον κίνδυνο του στασιμοπληθωρισμού. Παρομοίως, πάνω από 70 φορτηγά πλοία περιμένουν έξω από το λιμάνι του Λος Άντζελες, ενώ πλησιάζει η περίοδος των Χριστουγέννων.
Επιβράδυνση της μεταποίησης στην Ευρωζώνη
Στα προβλήματα των εφοδιαστικών αλυσίδων αποδίδεται η επιβράδυνση της μεταποιητικής δραστηριότητας στην Ευρωζώνη, με τον δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών (ΡΜΙ) να διαμορφώνεται τον Οκτώβριο στο 58,3 από το 58,6 έναν μήνα πριν. Από τις ισχυρότερες οικονομίες της Ευρωζώνης, οι μεγαλύτεροι «χαμένοι» ήταν η Γερμανία, η Γαλλία και η Ισπανία λόγω ελλείψεων σε εξαρτήματα και πρώτες ύλες. Μοναδική εξαίρεση ήταν η Ιταλία, δεδομένου ότι ο δείκτης ΡΜΙ διαμορφώθηκε στο 61,1 αντί του 59,7 που προβλέπονταν.
Ο επικεφαλής οικονομολόγος της εταιρείας αναλύσεων IHS Markit, Κρις Γουίλιαμσον, δήλωσε πως οι επικεφαλής των μεταποιητικών επιχειρήσεων στην Ευρώπη αναφέρθηκαν σε μια επιδείνωση της κατάστασης στις εφοδιαστικές αλυσίδες τον Οκτώβριο. Εκτός της έλλειψης υλικών, παρατηρείται περιορισμένη προσφορά σε κοντέινερ, συμφόρηση στα λιμάνια, λιγότεροι οδηγοί στις οδικές μεταφορές εμπορευμάτων και καθυστερήσεις στα σύνορα, τόνισε ο Κρις Γουίλιαμσον.
Πτώση πωλήσεων στις ΗΠΑ
Από την απέναντι όχθη του Ατλαντικού, η Apple, ένας από τους ισχυρότερους τεχνολογικούς ομίλους στον κόσμο, έχασε πωλήσεις 6 δισ. δολαρίων για το τρίμηνο που έληξε στα τέλη Σεπτεμβρίου λόγω της αδυναμίας της να ανταπεξέλθει στις ανάγκες της ζήτησης. Προειδοποίησε πως η πτώση των πωλήσεων μπορεί να είναι μεγαλύτερη το επόμενο τρίμηνο, καθώς τα προβλήματα στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες εκτιμάται πως θα επιμείνουν για αρκετό καιρό ακόμη. Ήδη ο ρυθμός ανάπτυξης της αμερικανικής οικονομίας κινήθηκε στο 2% το τρίτο τρίμηνο αντί προβλέψεων για 2,6%.
Αν και εκτιμάται πως θα υπάρξει αποσυμπίεση των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων την περίοδο της κινέζικης Πρωτοχρονιάς στις αρχές Φεβρουαρίου, η αναταραχή αυτή μπορεί να διαρκέσει μέχρι τα μέσα του επόμενου έτους, σύμφωνα με εκτιμήσεις του τραπεζικού ομίλου HSBC. Αλλά θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να εξομαλυνθεί η λειτουργία του παγκόσμιου εμπορίου.
Σε δεινή θέση οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Ένας από τους κλάδους που βρίσκεται σε δεινή θέση είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες, με την παράδοση των παραγγελιών να δρομολογείται αρκετούς μήνες μετά. Αυτό που ανησυχεί τους οικονομικούς αναλυτές είναι τα σημάδια «κόπωσης» που αρχίζουν να εμφανίζουν οι ισχυρότερες οικονομίες του κόσμου μαζί με την άνοδο του πληθωρισμού. Ένα από τα βασικότερα ερωτήματα είναι ποια είναι η κατάλληλη στιγμή για να αποσύρουν τα μέτρα στήριξης οι κεντρικές τράπεζες. Μετά τη βαθιά ύφεση στα πρώτα κύματα της πανδημίας, η ανάκαμψη του ανεπτυγμένου κόσμου παραμένει εύθραυστη ενώ η νόσος Covid-19 δεν έχει καταπολεμηθεί πλήρως.