THEPOWERGAME
Ανερχόμενο αστέρα στον ψηφιακό κόσμο αποτελεί η Ελλάδα. Η χώρα, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ψηφιακή Ανταγωνιστικότητα (European Center for Digital Competitiveness, ECDC), κατά την τριετία 2018-2020 έκανε σημαντικά βήματα για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό, που τη φέρουν στη 2η θέση μεταξύ των χωρών μελών του ΟΟΣΑ, πίσω από την Ισπανία και 4η στην Ευρώπη, πίσω από τη Λιθουανία, την Ουγγαρία και την Ισπανία.
Σύμφωνα με την έκθεση «Digital Riser Report 2021» που συντάσσει κάθε χρόνο το ECDC, η Ελλάδα κατάφερε στη διάρκεια της περιόδου 2018-2020 να ανέλθει κατά 93 θέσεις, σε επιμέρους κριτήρια αξιολόγησης της ψηφιακής της οικονομίας και κοινωνίας. Όπως φαίνεται στην έκθεση του ECDC, είναι η δεύτερη καλύτερη επίδοση στη ζώνη του ΟΟΣΑ μετά την Ισπανία που κατάφερε να ανέλθει κατά 97 θέσεις και η τέταρτη καλύτερη στην Ευρώπη, μετά εκείνες της Λιθουανίας που βελτίωσε την αξιολόγησή της κατά 126 θέσεις, της Ουγγαρίας κατά 111 θέσεις και της Ισπανία κατά 97 θέσεις.
Η αξιολόγηση της πορείας του ψηφιακού μετασχηματισμού των χωρών, βασίζεται σε 10 επιμέρους κριτήρια της ετήσιας έκθεσης ανταγωνιστικότητας του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF), γνωστή ως Global Competitiveness Report (GCR). Τα κριτήρια αυτά εξετάζονται για κάθε χώρα μέσα σε μια τριετία -εν προκειμένω από το 2018 έως και το 2020- και καταγράφεται πόσες θέσεις ανέβηκε (ή κατέβηκε) στη διάρκεια της τριετίας σε κάθε επιμέρους κριτήριο.
Τα 10 κριτήρια αξιολόγησης της έκθεσης GCR του WEF που επέλεξε το ECDC για να βρει τους ανερχόμενους (ή κατερχόμενους) αστέρες της ψηφιακής τεχνολογίας είναι:
- Διαθεσιμότητα κεφαλαίων υψηλού ρίσκου (Venture capital availability)
- Κόστος έναρξης μιας επιχείρησης (Cost to start a business)
- Χρόνος έναρξης μια επιχείρησης (Time to start a business)
- Ευκολία πρόσληψης ξένων εργαζομένων (Ease of hiring foreign labor)
- Προσόντα αποφοίτων (Skillset of graduates)
- Ψηφιακές επιδεξιότητες του ενεργού πληθυσμού (Digital skills among active population)
- Στάση απέναντι στο επιχειρηματικό ρίσκο (Attitudes towards entrepreneurial risk)
- Ποικιλομορφία εργατικού δυναμικού (Diversity of workforce)
- Συνδρομητές ευρυζωνικών συνδέσεων κινητής (Mobile-broadband subscriptions)
- Εταιρείες που υιοθετούν δραστικές ιδέες (Companies embracing disruptive ideas).
Όπως αναφέρουν οι ερευνητές του ECDC, η ανάδειξη του Digital Riser βασίζεται στη σχετική μετακίνηση σε σχέση με τους υπόλοιπους. Όλες οι χώρες ξεκινούν από μηδενική βάση το 2018, κάθε θέση που κερδίζεται στην τριετία προστίθεται, ενώ αντίθετα σε κάθε θέση που χάνεται, αφαιρείται. Το τελικό αποτέλεσμα της προσθαφαίρεσης θέσεων αναδεικνύει τον Digital Riser.
Φέτος με βάση την αξιολόγηση αυτή, σε ένα σύνολο 137 χωρών, το Βιετνάμ αναδείχθηκε ο Digital Riser του πλανήτη. Η χώρα κατάφερε να ανέλθει συνολικά 339 θέσεις στα παραπάνω 10 κριτήρια. Ακολούθησε η Αίγυπτος στη δεύτερη θέση, με βελτίωση κατά 258 θέσεις συνολικά, και η Κίνα στην τρίτη θέση καθώς κέρδισε 211 θέσεις. Η Ελλάδα που βελτίωσε την κατάταξή της στα προαναφερόμενα κριτήρια κατά 93 θέσεις, κατετάγη μεταξύ των 137 χωρών στην 21η θέση του πλανήτη.
Η αξιολόγηση αυτή φυσικά έχει και χαμένους. Τις χώρες που υποχωρούν σε σχέση με τις άλλες. Και αυτές είναι οι πιο ανεπτυγμένες, αφού πολύ δύσκολα μπορούν να βελτιώσουν τη θέση τους, ενώ αντίθετα μπορούν να υποχωρήσουν σημαντικά. Και αυτό συνέβη φέτος με τις ΗΠΑ που έχασαν 72 θέσεις, τη Γερμανία που υποχώρησε 176 θέσεις και την Ιαπωνία που υποχώρησε κατά 190 θέσεις.
Σημειώνεται ότι η κατάταξη Digital Riser γίνεται από το ECDC που έχει δημιουργήσει το ESCP Business School του Βερολίνου. Πρόκειται για ένα πανεπιστήμιο από τα πιο παλιά της Γερμανίας αφού ιδρύθηκε το 1819. Το ECDC στόχο έχει να μετρήσει την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης στη ψηφιακή τεχνολογία και είναι η δεύτερη φορά που παρουσιάζει την έκθεση «Digital Riser Report».