THEPOWERGAME
Περισσότερα 36 πλοία και 46.000 κοντέινερ, είτε προς εισαγωγή, είτε προς εξαγωγή, βρίσκονται «εγκλωβισμένα» λόγω της απεργίας των εργαζομένων στο λιμάνι του Πειραιά. Η απεργία από την προηγούμενη Δευτέρα τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ) που ελέγχεται κατά 100% από την κινεζική Cosco, έχει παραλύσει την εμπορευματική κίνηση η οποία ήταν ήδη προβληματική, με την διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω της πανδημίας, αλλά και το υψηλό ναυτιλιακό κόστος μεταφοράς.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητήριου Πειραιά (ΕΒΕΠ) Βασίλη Κορκίδη 36 πλοία βρίσκονται στην ράδα του Πειραιά εκ των οποίων 13 μεγάλα ποντοπόρα και 23 feeders, για μεταφορά κοντέινερ σε άλλα μικρότερα λιμάνια. Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ σημειώνει ότι άλλα 14 πλοία μεταφόρτωσαν τα εμπορευματοκιβώτιά τους σε άλλα λιμάνια της Ιταλίας και της Τουρκίας. Και τώρα για να έρθουν πίσω στη χώρα απαιτείται επιπρόσθετο κόστος της τάξης 1.500 ευρώ για ένα εμπορευματοκιβώτιο 20 ποδιών (TEUs).
Το κόστος αυτό αυξάνει το συνολικό κόστος μεταφοράς του TEU κατά 20% καθώς η μεταφορά του από την Ασία (Κίνα) στη χώρα μας κοστίζει περί τα 7.800 ευρώ. Ωστόσο δεν είναι μόνον το αυξημένο κόστος που καλούνται να καταβάλλουν οι ελληνικές επιχειρήσεις για να μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους. «Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις χάνουν πελάτες στο εξωτερικό», λέει ο κ. Κορκίδης, σημειώνοντας ότι μόνον ένας παραγωγός ζωοτροφών έχει εγκλωβισμένα λόγω της απεργίας έξι TEUs.
Το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα είναι η αποκατάσταση της ομαλότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας, ενόψει και των εορτών των Χριστουγέννων. Ήδη τα εμπορικά καταστήματα ετοιμάζουν βιτρίνες, αλλά τα εμπορεύματα δεν φτάνουν για να προετοιμαστεί η αγορά ενόψει των εορτών. Σημειώνεται ότι, περίπου 25% τη εμπορικής κίνησης του έτους υλοποιείται τον Δεκέμβριο και λίγο μετά.
Οι επαφές που έγιναν χθες και προχθές, μεταξύ απεργών-εργαζομένων, κυβέρνησης και Cosco δεν έφεραν αποτελέσματα. Η Cosco υποσχέθηκε, πρώτον, την αποκατάσταση της οικογένειας του εκλιπόντος εργαζόμενου από το εργατικό ατύχημα που έλαβε χώρα στον ΣΕΠ την περασμένη εβδομάδα και δεύτερον, τη συμμετοχή του ΕΛΙΝΥΑΕ (Ελληνικό Ινστιτούτο Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας) στην μικτή επιτροπή εξέτασης των συνθηκών εργασίας στον ΣΕΠ, εν τούτοις οι εργαζόμενοι κήρυξαν νέα απεργία για σήμερα Σάββατο.
Η ΣΕΠ/Cosco προσέφυγε ξανά στα δικαστήρια για να κηρύξει την απεργία παράνομη και με δεδομένο ότι είχε κηρυχθεί παράνομη η προηγούμενη, αναμένεται το αίτημα της εταιρείας να εισακουσθεί από την ελληνική δικαιοσύνη. Ωστόσο όλοι οι άνθρωποι στο λιμάνι του Πειραιά αναφέρουν ότι και η Cosco θα πρέπει επιτέλους να βάλει «νερό στο κρασί» της και να σταματήσει να έχει δύο ταχυτήτων εργαζόμενους. Εκείνους που έχει προσλάβει ο ΣΕΠ απευθείας με συλλογική σύμβαση εργασίας και αυτούς που «νοικιάζει» από την θυγατρική της DPort.
Επίσης πολλοί είναι εκείνοι που κάνουν λόγο για ένα περιβάλλον εργασίας, που «βρίσκεται κάπου μεταξύ Ευρώπης και Κίνας». Μάλιστα η αποδοχή του ΕΛΙΝΥΑΕ να συμμετάσχει στην αξιολόγηση των συνθηκών εργασίας στο ΣΕΠ συνιστά μεγάλη νίκη των εργαζομένων και υποχώρηση της Cosco.Πάντως αν η απεργία συνεχιστεί, η κυβέρνηση αναμένεται να λάβει δραστικά μέτρα .