THEPOWERGAME
Υπάρχουν αλυσίδες σούπερ μάρκετ που χρησιμοποιούν τα γενέθλια τους, ακόμη και κάθε χρόνο, ως αφορμή για να διαφημιστούν και να κάνουν προωθητικές ενέργειες. Η Σκλαβενίτης σίγουρα δεν είναι μία από αυτές. Ακόμη και στο χρυσό ιωβηλαίο της που είναι φέτος, η ομώνυμη οικογένεια που είναι στην διοίκηση, επέλεξε να το αποσιωπήσει προς το ευρύ κοινό και τους πελάτες της και λόγω των υγειονομικών συνθηκών να μην τελέσει κάποια εκδήλωση προς τιμήν των εργαζομένων, την ικανοποίηση των οποίων θέτει ως πρωταρχικό στόχο.
Ο Σκλαβενίτης πριν γίνει σούπερ μάρκετ
Οι επιχειρηματικές ρίζες της οικογένειας Σκλαβενίτης ξεκινούν από την Λευκάδα, στις αρχές του περασμένου αιώνα όπου ο παππούς των σημερινών μετόχων Γεράσιμος Σκλαβενίτης δραστηριοποιείται στην εισαγωγή ξυλείας και την εξαγωγή κρασιών. Το 1936 η οικογένεια μαζί με τα τέσσερα παιδιά της, Θεοδώρα, Γιάννη, Σπύρο και Νάσο, θα βρεθεί στην Αθήνα μετά από μια απρόβλεπτη επιχειρηματική εξέλιξη. Ένα ατύχημα σε μια μεγάλη παρτίδα εξαγωγών ήταν αιτία να καταστραφούν οικονομικά και η νέα αρχή επιδιώχθηκε στην πρωτεύουσα.
Η νέα αρχή δεν ήρθε ποτέ καθώς τους πρόλαβε ο Πόλεμος και η Κατοχή. Οι δύο γονείς θα πεθάνουν από ασιτία το 1942 και ρόλο προστάτη αναλαμβάνει ο μεγαλύτερο γιος, ο 18χρόνος Γιάννης. Μετά την αποχώρηση των Γερμανών μαζί με τον Σπύρο έδειξαν αμέσως την έφεση τους προς το εμπόριο. Στην Κεντρική Αγορά άρχισαν να διαθέτουν μπαχαρικά, κεχρί και καναβούρι. Καταλυτική για την περαιτέρω εξέλιξη τους ήταν η συνεργασία με τον Μιλτιάδη Παπαδόπουλο, έναν Μικρασιάτη πρόσφυγα, στις αρχές της δεκαετίας του ΄50. Μαζί το 1954 θα δημιουργήσουν στα Πετράλωνα την «Σ. Σκλαβενίτης & ΣΙΑ» όπου είχε αντικείμενο το χονδρεμπόριο τροφίμων.
Η μεταπολεμική Αθήνα αποκτά τα πρώτα εξαψήφια τηλέφωνα και οι συνέταιροι σκέφτονται να εκμεταλευτούν την νέα τεχνολογία που εισέρχονταν στην καθημερινότητα της πόλης. Δημιουργούν το 1967 την ΤΗΛ.ΕΞΥΠ. (ΤΗΛεφωνική ΕΞΥΠηρέτηση) και εκτελούν παραγγελίες τροφίμων κατ’οίκον. Η πρώτη εταιρεία delivery στην Ελλάδα είναι γεγονός και αν ακόμη και σήμερα η αλυσίδα Σκλαβενίτης κατέχει την πρωτοκαθεδρία σε αυτό τον τομέα το χρωστάει στην πολύ μεγάλη παράδοση της. Σύντομα η φήμη τους για την εξυπηρέτηση και τις χαμηλές τιμές εξαπλώνεται σε όλο το λεκανοπέδιο και οι τζίροι τους ανεβαίνουν από χρονιά σε χρονιά.
Τα πρώτα σούπερ μάρκετ
Η «Ι & Σ Σκλαβενίτης», δημιουργήθηκε από τους Σπύρο και Γιάννη Σκλαβενίτη και τον Μιλτιάδη Παπαδόπουλο στις 7 Μαΐου του 1971, από τη συγχώνευση της «Σ. ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ & Σία Ο.Ε.» –η οποία δραστηριοποιείτο στη χονδρική πώληση τροφίμων σε παντοπωλεία και στη συσκευασία μπαχαρικών – με την «Ι. ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ & Σία Ο.Ε.» με διακριτικό τίτλο ΤΗΛΕΞΥΠ . Το πρώτο κατάστημα 1.640 τ.μ. ήταν αυτό στην Λεωφόρο Κηφισού 80, στο Περιστέρι, όταν ακόμη το ποτάμι ήταν ανοιχτό και ακολούθησε μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα ένα γειτονικό στην περιοχή της Κολοκυνθούς (800 τ.μ.).
Το 1972 βρίσκει την αλυσίδα με δύο καταστήματα και 165 εργαζομένους ενώ μία δεκαετία μετά την δημιουργία της, το 1981 διαθέτει ήδη 12 καταστήματα και σχεδόν 1.000 εργαζόμενους. To μότο «τόσο φθηνά όσο πουθενά», που είναι από τα πλέον διαχρονικά αναρτάται έξω από τα καταστήματα και είναι ο μόνος τρόπος διαφήμισης και προβολής. Πιστή στις αρχές της ακόμη και σήμερα η αλυσίδα δεν πραγματοποιεί διαφημίσεις σε έντυπα ή ηλεκτρονικά μέσα ενώ δεν διαθέτει λογαριασμούς στα social media.
Στο γύρισμα της χιλιετίας, το 2001 η Σκλαβενίτης διαθέτει 34 καταστήματα, όλα στην Αττική και οι εργαζόμενοι ξεπερνούν για πρώτη φορά τους 5.000. Για τους μετόχους ήταν μία ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο καθώς πέρα από την απώλεια είχαν να διαχειριστούν και μια καθόλου ευκαταφρόνητη πρόταση εξαγοράς ύψους 400 εκατ. από πολυεθνικό όμιλο που τους είχε διχάσει. Τα παιδιά του Σπύρου, (Μαρία, Γεράσιμος, Στέλιος, και Βίκυ) τηρώντας την υπόσχεση που είχαν δώσει στον πατέρα τους, ότι η αλυσίδα θα παραμείνει ελληνική, συνεργάζονται με τις οικογένειες Νίκου Μαμιδάκη και Ανδρέα Ποταμιάνου ώστε στις 29 Ιουνίου του 2006 να αγοράσουν τις μετοχές των ξαδέλφων τους και αργότερα και των κληρονόμων του Παπαδόπουλου.
Οι εξαγορές
Ο όμιλος υπήρξε χαμηλών τόνων και στις εξαγορές τουλάχιστον μέχρι το 2014. Αγόραζε μεμονωμένα καταστήματα αλυσίδων όπως 18 της αλυσίδας Παπαγεωργίου το 2007 (σ.σ. την μόνη που εξαγόρασε στο σύνολο), 9 της Ατλάντικ το 2011, 5 της Μπαλάσκας και 4 της Δούκας το 2013 καθώς και 9 της Extra Πρώτα & Φθηνά την ίδια χρονιά. Η μεγάλη κίνηση ήρθε το 2014 με την εξαγορά των 9 Μakro Cash & Carry που το 2016 κατέβασαν ταμπέλες και μετονομάστηκαν σε The Mart ενώ την ίδια χρονιά η εταιρεία αναλαμβάνει την εξυγίανση της Carrefour – Μαρινόπουλος και όλα τα καταστήματα της μεγαλύτερης αλυσίδας περνούν στην Σκλαβενίτης.
Σήμερα η «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη», όπως είναι η επωνυμία μετά από την συγχώνευση με το δίκτυο της Μαρινόπουλος, είναι μία επιχείρηση που φλερτάρει με τα 4 δις. ευρώ σε επίπεδο κύκλου εργασιών. Διαθέτει 430 καταστήματα και 6 κέντρα διανομής στην Ελλάδα, εξυπηρετεί κατά μέσο όρο 460.000 πελάτες καθημερινά, απασχολεί πάνω από 27.000 εργαζομένους και συνεργάζεται με περισσότερους από 3.000 προμηθευτές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ευχαριστούμε την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη για την παραχώρηση των φωτογραφιών από το ιστορικό της αρχείο.