THEPOWERGAME
Αυτήν την εβδομάδα, η Tesla αποτέλεσε την έκτη εταιρεία στην επιχειρηματική ιστορία των ΗΠΑ που ξεπέρασε το ένα τρισ. δολάρια. Με την τιμή της μετοχής να κινείται λίγο πάνω από τα 1.024 δολάρια, η Tesla και ο Έλον Μασκ διαψεύδουν όσους είχαν υπολογίσει πως τους επισκίαζαν οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες. Εκτός των άλλων, η Tesla είναι η δεύτερη αμερικανική εταιρεία που κατάφερε να υπερβεί το «φράγμα» του ενός τρισ. δολαρίων μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, δηλαδή μια 12ετία μετά τη δημόσια εγγραφή της. Ανεξάρτητα από το εάν είναι εύστοχη ή όχι η κριτική που έχει ασκηθεί για τον πρόσωπο του, ο Έλον Μασκ παρέμεινε πάνω από μια 15ετία σταθερός στον στόχο του να καθιερώσει την ηλεκτροκίνηση στα οδικά δίκτυα.
Δυο ήταν οι παράγοντες που ώθησαν την κεφαλαιοποίηση της Tesla σε τόσο υψηλά επίπεδα. Η Hertz, μια από τις πιο γνωστές εταιρείες μίσθωσης οχημάτων στον κόσμο, παρήγγειλε 100.000 αυτοκίνητα από την Tesla. Είναι μια τολμηρή κίνηση για την Hertz καθώς ήρθε αντιμέτωπη με τον κίνδυνο της χρεοκοπίας λόγω της πανδημίας της νόσου Covid-19. Σήμερα προσδοκά στην μετατροπή πάνω από το 20% του στόλου της σε ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Παράλληλα, η Morgan Stanley, μια από τις μεγαλύτερες τράπεζες των ΗΠΑ, αναθεώρησε προς τα πάνω την τιμή-στόχο για τη μετοχή της Tesla στα 1.200 δολάρια. Οι παράγοντες αυτοί οδήγησαν τη μετοχή της Tesla τη Δευτέρα στα 1.024,86 δολάρια.
Πρώτη στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη
Σήμερα, η Tesla παραμένει πρωτοπόρος στην αγορά της ηλεκτροκίνησης, πετυχαίνοντας να κατέχει την πρώτη θέση στη μαζική παραγωγή οχημάτων. Τo ηλεκτροκίνητο Model 3 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο σε πωλήσεις στην Ευρώπη τον Σεπτέμβριο, με 24.591 νέες ταξινομήσεις, ξεπερνώντας το Renault Clio και το Volkswagen Golf.
Από τα πρώτα βήματα της Tesla, σκοπός του Μασκ ήταν να γίνουν «βιώσιμες» οι μεταφορές όπως είχε γράψει ο ίδιος στην ιστοσελίδα της Tesla τον Ιούνιο του 2014, εξηγώντας τότε την απόφασή του να απελευθερώσει τότε τις πατέντες της εταιρείας του.
«Στην Tesla νιώθαμε πως ήμασταν αναγκασμένοι να δημιουργήσουμε πατέντες διότι ανησυχούσαμε πως οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες θα αντέγραφαν την τεχνολογία μας και μετά θα την διοχέτευαν στην μεταποίηση, τις πωλήσεις και το μάρκετινγκ των τεράστιων δικτύων τους. Δεν θα μπορούσαμε να είχαμε πέσει πιο πολύ έξω. Η δυσάρεστη πραγματικότητα είναι ακριβώς το αντίθετο: τα προγράμματα ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι από μικρά έως ανύπαρκτα, αντικατοπτρίζοντας πολύ λιγότερο του 1% των συνολικών πωλήσεων, κατά μέσον όρο». Αυτά είχε γράψει ο Έλον Μασκ το 2014 και έναν χρόνο μετά ξέσπασε το σκάνδαλο Ντίζελγκεϊτ.
Όπως υποστηρίζει μερίδα αναλυτών, η επιτυχία της Tesla, που δεν ήρθε εύκολα, αποδίδεται στη διορατικότητα των στελεχών όχι μόνον στην κατασκευή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων αλλά και στις μπαταρίες. Αν και πανίσχυρη, η Tesla φαίνεται πως εξακολουθεί να ενεργεί κόντρα στις συμβάσεις. Εδώ και χρόνια, οι σταθμοί επαναφόρτισης στις ΗΠΑ χρησιμοποιούνται δωρεάν τους ιδιοκτήτες των Tesla, μια τακτική που υιοθετήθηκε με σκοπό την αύξηση των πωλήσεων. Κατά τη διάρκεια του φετινού καλοκαιριού, η Tesla ανακοίνωσε πως θα επιτρέψει τη χρήση των σταθμών επαναφόρτισης στη Νορβηγία και τη Σουηδία και σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες από το επόμενο έτος.