THEPOWERGAME
Χωρίς κοινή γραμμή
-Αύριο, οι Ευρωπαίοι υπουργοί Ενέργειας συνεδριάζουν εκτάκτως για το… μπαλάκι που τους πέταξαν οι αρχηγοί των κρατών μελών. Προκαταβολικά σας λέμε ότι δεν περιμένουμε κάτι φοβερό, πέραν της καταγραφής της κατάστασης ως τώρα και της δήλωσης ότι θα αναζητηθούν οι… βέλτιστες λύσεις για την προστασία των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, όπως επίσης για την ενεργειακή αυτάρκεια της Ευρώπης. Δεν παίζουμε τις… Κασσάνδρες, απλώς πριν καν συνεδριάσουν οι αρχηγοί κρατών, φάνηκε καθαρά ότι δεν υπάρχει συμφωνία, ούτε καν σύγκλιση μεταξύ των χωρών, επί της πρότασης για κοινή ευρωπαϊκή προμήθεια φυσικού αερίου, δηλαδή κάτι σαν το δανεισμό από τη Κομισιόν για τον «κουμπαρά» του Ταμείου Ανάκαμψης.
…με τους Γερμανούς να σφυρίζουν αδιάφορα
Και πώς να υπάρχει, άλλωστε, σύγκλιση, όταν οι Γερμανοί έχουν τη μισή χονδρική τιμή ηλεκτρικού ρεύματος από τους Νότιους; Απλώς, αυτά να τα θυμούνται οι Ισπανοί, όταν θα έρθει η ώρα των αποφάσεων για την αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας, γιατί κάτι πήρε το αυτί μας ότι κλείνουν το μάτι στους Βόρειους, που ζητάνε επιστροφή στα παλιά…
Προς αύξηση κρατικής επιδότησης
-Στις 8 Οκτωβρίου, το οικονομικό επιτελείο ανακοίνωσε το διπλασιασμό της επιδότησης στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, θορυβημένο από την αύξηση της χονδρικής τιμής στα 134,73 ευρώ το Σεπτέμβριο, από 121,72 ευρώ τον Αύγουστο. Ήδη, στις 23 πρώτες ημέρες του Οκτωβρίου η μέση χονδρική τιμή έχει εκτοξευθεί στα 200,95 ευρώ, επιβεβαιώνοντας έτσι τους ανθρώπους της αγοράς, που προδίκασαν ότι αργά ή γρήγορα η κυβέρνηση θα αυξήσει περαιτέρω την κρατική επιδότηση ως τα 25 ευρώ ανά μήνα…
Moody’s: Στο περίμενε για αναβάθμιση
-Χωρίς μεταβολές για το αξιόχρεο της χώρας μας συντελέστηκε η περιοδική αναθεώρηση της πιστοληπτικής ικανότητας μιας σειράς χωρών στην Ευρώπη από την Moody’s. Έτσι, το πιστωτικό προφίλ της Ελλάδας παραμένει σε αξιολόγηση «Ba3» και είναι δύο βαθμίδες προ της επενδυτικής βαθμίδας που είναι η «Baa3». Ο οίκος αξιολόγησης σημειώνει ότι το αξιόχρεο της Ελλάδας, υποστηρίζεται από την οικονομική ισχύ της χώρας που αξιολογείται «Baa3», εξισορροπώντας τα υψηλότερα επίπεδα πλούτου από άλλες χώρες με παρόμοια επίπεδα αξιολόγησης και βελτιώνοντας τις προοπτικές ανάπτυξης με το μέτριο μέγεθος της οικονομίας και τα εμπόδια στη βιώσιμη μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη, δεδομένων των δυσμενών δημογραφικών στοιχείων καθώς και των χαμηλών ποσοστών επενδύσεων και αποταμίευσης.
-Οι θεσμοί και η ισχύς της διακυβέρνησης της Ελλάδας βαθμολογούνται με «Ba2», λαμβάνοντας υπόψη τις προκλήσεις για την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα του δικαστικού συστήματος, καθώς και την αναδιάρθρωση του χρέους του 2012, αλλά αντικατοπτρίζει επίσης την ισχυρή δυναμική στην εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη επιφέρει απτή πρόοδο σε αρκετούς τομείς. Επίσης η δημοσιονομική ισχύς του «Ba3» αντικατοπτρίζει το πολύ υψηλό χρέος της κυβέρνησης που εξισορροπείται από μια καλή δομή χρέους με χαμηλά επιτόκια και πολύ μεγάλες λήξεις.
-Η ευαισθησία στον κίνδυνο γεγονότων αξιολογείται «Ba» και αυτό οφείλεται σε κινδύνους που σχετίζονται με τον τραπεζικό τομέα. Σημειώνεται ότι η Moody’s αναβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας από «Β1» σε «Baa3» τον Νοέμβριο του 2020. Είχε προηγηθεί η περιοδική αναθεώρηση τον Ιούνιο του 2020, χωρίς αλλαγή της αξιολόγησης και αυτό σημαίνει ότι σύντομα έρχεται και η αξιολόγηση -δηλαδή είναι θέμα ορισμένων μηνών. Σημειώνεται ότι μέχρι την επενδυτική βαθμίδα του «Baa3», μεσολαβούν δύο βαθμίδες («Ba2» και «Ba1») από τη σημερινή «Ba3».
Ακόμα ψάχνει γραφεία η Παρευξείνια Τράπεζα
-Στο παρελθόν, είχε εμφανιστεί ως σχεδόν σίγουρος αγοραστής του ημιτελούς οκταόροφου κτιρίου της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης (ΕΒΖ) στη Θεσσαλονίκη και μάλιστα με τίμημα που, όπως κυκλοφορούσε, θα έφτανε τα 8 εκατ. ευρώ. Τελικά, η συμφωνία δεν προχώρησε και η Παρευξείνια Τράπεζα αναζητεί αυτές τις ημέρες νέο κτίριο γραφείων στη συμπρωτεύουσα. Σύμφωνα με την προκήρυξη το κτίριο πρέπει να είναι επιφάνειας τουλάχιστον 4.500 τετραγωνικών μέτρων που θα βρίσκεται είτε στην Καλαμαριά (παραλιακή ζώνη), είτε πέριξ του Μεγάρου Μουσικής είτε στην πλευρά προς το αεροδρόμιο. Η προθεσμία υποβολής προσφορών λήγει στις 18 Ιανουαρίου.
Τελικά δεν γλίτωσε ο ΕΛΑΠΕ
-Μπορεί η αγορά ενέργειας να ζήτησε να αποφευχθούν οι βιαστικές κινήσεις αφαίμαξης του ΕΛΑΠΕ, του ειδικού λογαριασμού μέσω του οποίου πληρώνονται οι παραγωγοί ΑΠΕ, αλλά η κυβέρνηση δεν είχε και πολλά περιθώρια. Έτσι, τα έσοδα του ΕΛΑΠΕ ψαλιδίζονται στο 38% της συνολικής συγκομιδής από τα δικαιώματα ρύπων που θα φτάσει φέτος το 1 δισ. ευρώ, ενώ αρχικά θα έφταναν το 50%. Το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, μέσω του οποίου θα επιδοτηθούν οι λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου λαμβάνει, με βάση τη σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) το 40,86%, δηλαδή περίπου 410 εκατ. ευρώ.
Αμελητέες οι εξαγωγές γιαουρτιού στις ΗΠΑ
-Μπορεί το Greekyogurt να έχει γίνει πλέον διαχρονικό trend στη διατροφή των Αμερικανών, όμως οι ελληνικές εξαγωγές πηγαίνουν κάθε χρόνο και χειρότερα. Τόσο το 2019 όσο και το 2020 ήταν μόλις 90 χιλ. δολάρια κάθε χρονιά και φέτος στο οκτάμηνο βρίσκονται στις 50 χιλ. δολάρια, δηλαδή όσες πωλήσεις γιαουρτιού κάνει στον χρόνο ένα μεγάλο κατάστημα σούπερ μάρκετ στην Αθήνα. Φυσικά, δεν θα μπορούσαν να είναι πολύ περισσότερες καθώς μιλάμε για ένα φθηνό προϊόν με διάρκεια ζωής το πολύ 40 ημέρες που πρέπει να βρίσκεται συνεχώς εντός της αλυσίδας ψύχους. Δεν είναι τυχαίο ότι η ΦΑΓΕ επέλεξε να δημιουργήσει εργοστάσιο στη Νέα Υόρκη και όσες ελληνικές εταιρείες έχουν εξετάσει επέκταση πέραν του Ατλαντικού έχουν δει ότι δεν τους συμφέρει αν κινηθούν με εξαγωγές.
-Και μίας και πιάσαμε τις εξαγωγές στις ΗΠΑ, φαίνεται ξεκάθαρα η εξάρτηση από ξένες αεροπορικές εταιρείες στον εμπορικό τομέα. Όσο υπήρχε η απευθείας πτήση μεταξύ Αθήνας – Νέας Υόρκης της Emirates όλο τον χρόνο, οι εξαγωγές τσιπούρας και λαυρακιού αυξάνονταν με αποτέλεσμα το 2018 να φθάσουν στα 51 εκατ. δολάρια και να είναι το Νο1 εξαγώγιμο ελληνικό «αγροτικό» προϊόν στην Αμερική. Όταν εξαιτίας του κορονοϊού, οι πτήσεις πάγωσαν το 2020 οι πωλήσεις έπεσαν στα μισά (25,2 εκατ. δολ.) και συμφωνίες που είχαν χτιστεί με κόπο καταστράφηκαν, με αποτέλεσμα οι περισσότερες να περάσουν στα χέρια των Τούρκων που εξαιτίας της επιδοτούμενης Turkish Airlines έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα απέναντι στους Έλληνες.