THEPOWERGAME
Ελλείψεις, καθυστερήσεις, ζήτηση για οδηγούς φορτηγών που δεν καλύπτεται… Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα που γίνονται εμφανή στα ράφια σούπερ μάρκετ και τις παραγγελιές λιανικής και χονδρικής ανά τον πλανήτη «θα χειροτερέψουν ακόμη, πριν αρχίσει η βελτίωση». Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει έκθεση της Moody’s Analytics που δόθηκε τη Δευτέρα στη δημοσιότητα.
Μόλις την Τρίτη, το ΔΝΤ υποβάθμισε κατά μία μονάδα τις προβλέψεις του για ανάπτυξη στις ΗΠΑ το 2021. Βασικός λόγος ήταν τα προβλήματα στον ανεφοδιασμό αγαθών, όπως τα μικροτσίπ, η επίπτωση που αυτή έχει στον δευτερογενή τομέα (στην περίπτωση των μικροτσιπ, στις αυτοκινητοβιομηχανίες) και η μείωση της κατανάλωσης.
«Οι συνοριακοί έλεγχοι και οι περιορισμοί στην κινητικότητα, η απουσία ενός παγκόσμιου πιστοποιητικού εμβολιασμού, και η αυξημένη ζήτηση εξαιτίας των περιορισμών στη μετακίνηση έχουν συνδυαστεί σε μία τέλεια καταιγίδα, στην οποία η παγκόσμια παραγωγή εμποδίζεται από τις εκπρόθεσμες παραγγελίες, τα αυξημένα κόστη και τις αυξημένες τελικές τιμές», σημειώνει η έκθεση.
«Καθώς η παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη ενισχύεται, αυτό που γίνεται όλο και πιο εμφανές, είναι πως (η ανάκαμψη) θα παρακωλύεται από τις διαταραχές στον ανεφοδιασμό που πλέον εμφανίζονται σε κάθε γωνιά» προσθέτει.
Αδύναμος κρίκος οι ελλείψεις σε οδηγούς φορτηγών
Σε αυτό το παζλ, «αδύναμος κρίκος», σύμφωνα με τη Moody’s είναι οι ελλείψεις σε οδηγούς φορτηγών. Ένα πρόβλημα που έχει γίνει ιδιαίτερα αισθητό στη Βρετανία, προκαλώντας συμφόρηση στα λιμάνια και στα βενζινάδικα.
Σύμφωνα με τη Moody’s, τα «μαύρα σύννεφα» που μας περιμένουν, οφείλονται σε έναν συνδυασμό παραγόντων. Πρώτον, οι διαφορετικές στρατηγικές με τις οποίες αντιμετωπίζουν την πανδημία διαφορετικά κράτη. Για παράδειγμα, η Κίνα στοχεύει σε «μηδενικά κρούσματα», ενώ οι ΗΠΑ επιδιώκουν να επανέλθουν σε μία καθημερινότητα, στην οποία ο κορονοϊός θα αντιμετωπίζεται ως ενδημική ασθένεια.
Απουσιάζει μία συγκροτημένη παγκόσμια προσπάθεια για διασφάλιση του ανεφοδιασμού
Δεύτερον, διαπιστώνεται μία έλλειψη μίας «συγκροτημένης παγκόσμιας προσπάθειας για να διασφαλιστεί η αδιατάρακτη λειτουργία» των παγκόσμιων δικτύων μεταφορών και logistics.
Άλλοι αναλυτές εμφανίστηκαν πάντως περισσότερο αισιόδοξοι. Ο δ.σ. της JPMorgan Chase, Τζέιμι Ντίμον σχολίασε πως τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα θα ξεπεραστούν γρήγορα.
«Την επόμενη χρονιά, αυτό δεν θα αποτελεί ζήτημα» δήλωσε σε συνέδριο του ινστιτούτου Institute of International Finance, όπως μετέδωσε το CNBC.
«Πιστεύω ότι τα μεγάλα συστήματα της αγοράς θα προσαρμοστούν όπως έχουν κάνει οι εταιρείες».