THEPOWERGAME
Μέχρι και τα τέλη του 2022 είναι πλέον πιθανό να διαρκέσει η κρίση στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, αναφέρουν ναυτιλιακοί παράγοντες. «Αναμέναμε περισσότερη πρόοδο στην αποκατάσταση των προβλημάτων από αυτή που καταγράφεται μέχρι σήμερα. Για τον σκοπό αυτό, προχωρούσαμε σε αναθεώρηση της αρχικής μας εκτίμησης ότι η κατάσταση θα μπορούσε να έχει αρχίσει να βελτιώνεται από την επερχόμενη Κινεζική Πρωτοχρονιά (αρχές Φεβρουαρίου του 2022) και μετά», ανέφερε η Drewry, εταιρεία ερευνών και παροχής συμβουλών στον ναυτιλιακό κλάδο.
Για την ακρίβεια, όπως σημειώνουν οι αναλυτές της εταιρείας, η κατάσταση στην εφοδιαστική αλυσίδα, όχι μόνο δεν βελτιώνεται, αλλά αντιθέτως επιδεινώνεται συνεχώς. «Η επιδεινούμενη κατάσταση μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το πρόβλημα έχει βαθύτερες ρίζες απ’ ό,τι πιστεύαμε αρχικά, με την πανδημία να φέρνει στο προσκήνιο παράπλευρες κρίσεις σε συγκεκριμένους τομείς» ανέφεραν χαρακτηριστικά. Η κοινή συνισταμένη των επαγγελματιών του κλάδου είναι ότι το πιθανότερο χρονοδιάγραμμα για την αποκατάσταση των ροών στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι πλέον το τέλος του 2022. Σύμφωνα με τη Drewry, τα αυξημένα κρούσματα της μετάλλαξης Δέλτα, έχουν επιτείνει το ρίσκο περαιτέρω καθυστερήσεων στην διακίνηση αγαθών, είτε μέσω νέων μέτρων τύπου lockdown, είτε μέσω αυστηρότερων εργασιακών πρωτοκόλλων.
Εν μέσω της κατάστασης αυτής, εκτός απροόπτου και το 2022 θα αποτελέσει έτος «παχέων αγελάδων» για τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών. Η Drewry κάνει λόγο για λειτουργικά κέρδη (προ φόρων και τόκων) της τάξεως των 150 δισ. δολαρίων το 2021, ποσό μάλιστα που αναμένεται να ξεπεραστεί το 2022. Μόνο κατά την διάρκεια του δεύτερου τριμήνου του 2021, η Drewry εκτιμά ότι οι εταιρείες καρπώθηκαν λειτουργικά κέρδη της τάξεως των 39,2 δισ. δολαρίων, 11 φορές περισσότερα από τα 3,6 δισ. δολάρια του αντίστοιχου τριμήνου του 2020. Μάλιστα, όπως τονίζει η εταιρεία, τα αυξημένα λειτουργικά έξοδα, όπως π.χ. το κόστος των καυσίμων, ήταν αμελητέα μπροστά στην αύξηση των ναύλων. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι η βελτίωση των κερδών ήταν εμφανής σε όλες τις εταιρείες, ενώ ορισμένες εξ αυτών κατόρθωσαν να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους ακόμα και πάνω από το 50%, συγκριτικά με το πρώτο φετινό τρίμηνο.
Ασφαλώς, τα κέρδη αυτά ήδη αξιοποιούνται για να βελτιώσουν την κατάσταση, αν όχι άμεσα, τουλάχιστον μακροπρόθεσμα, ώστε να μην επαναληφθούν παρόμοιες καταστάσεις. Μεταξύ άλλων, οι εταιρείες έχουν μειώσει τον δανεισμό τους αποπληρώνοντας προγενέστερα χρέη, έχουν αποζημιώσει τους μετόχους τους με μερίσματα, αλλά κυρίως έχουν επενδύσει σε περισσότερα νεότευκτα και σε νέο εξοπλισμό. Ειδικά, οι νέες επενδύσεις για αναβάθμιση του στόλου είναι σημαντικές και για λόγους επικοινωνιακούς, σε μια περίοδο που οι αρχές σε όλο τον κόσμο βρίσκονται «με το δάχτυλο στη σκανδάλη», έτοιμες να επιβάλλουν μέτρα και κυρώσεις απέναντι σε φαινόμενα αισχροκέρδειας από τις εταιρείες. Ήδη, προκειμένου να αποφύγουν τυχόν περιοριστικές πολιτικές, εταιρείες κολοσσοί όπως η γαλλική CMA CGM έχουν προχωρήσει σε «πάγωμα» των τιμολογίων τους τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους.
Πάντως, σύμφωνα με τη Drewry, οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν ευθύνονται για την κατάρρευση της εφοδιαστικής αλυσίδας. «Δεν φταίνε οι ναυτιλιακές, που τα λιμάνια έχουν μετατραπεί σε χώρους στάθμευσης πλοίων, ούτε για την διάλυση των δρομολογίων και που δεν υπάρχουν διαθέσιμα κοντέινερ για να φορτωθούν εμπορεύματα. Ούτε φταίνε τα λιμάνια που καταγράφεται έντονη συμφόρηση πλοίων και κοντέινερ που περιμένουν να μεταφερθούν» σημειώνεται χαρακτηριστικά. Η πανδημία έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του αριθμού των διαθέσιμων οδηγών φορτηγών (στα οποία φορτώνονται τα κοντέινερ), αλλά και την αύξηση του χρόνου διακίνησης λόγω των μέτρων προστασίας απέναντι στον κορονοϊό. Έτσι, οι αποθήκες των λιμανιών έχουν γεμίσει και τα κοντέινερ παραμένουν αφόρτωτα, ώστε να φτάσουν στον τελικό τους προορισμό. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά πολύπλοκο πρόβλημα.
Το αποτέλεσμα όλων αυτών των εξελίξεων είναι η αύξηση του μεταφορικού κόστους κατά 126% για το 2021, με την Drewry να αναμένει περαιτέρω αύξηση της τάξεως του 6% για το 2022, αν και η μεταφορά κοντέινερ μέσω συμφωνιών στη σποτ αγορά εκτιμάται ότι θα καταστεί φθηνότερη. Αντιθέτως, το κόστος των συμφωνιών ναύλωσης μεγαλύτερης διάρκειας αναμένεται ότι θα αυξηθεί σημαντικά, αντισταθμίζοντας έτσι το όφελος από την μείωση των ναύλων στη σποτ αγορά.