THEPOWERGAME
Το θέμα της συμφωνίας για το Διεθνές Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης της Πολεμικής Αεροπορίας στην Καλαμάτα επαναφέρει, με επίκαιρη ερώτησή του προς τον υπουργό Εθνικής ‘Αμυνας, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Την επίκαιρη ερώτηση υπογράφει σύσσωμη η κοινοβουλευτική ομάδα του κόμματος με επικεφαλής τον πρόεδρο της, Αλέξη Τσίπρα. Σημειώνεται ότι ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης είχε αναφερθεί στο θέμα της “προκλητικής αύξησης του κόστους” και στην πρόσφατη τοποθέτησή του στη Βουλή.
Στην επίκαιρη ερώτησή τους, οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης επισημαίνουν τα εξής:
-Την Παρασκευή 16 Απριλίου 2021, ο Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Επενδύσεων και Εξοπλισμών (ΓΔΑΕΕ) κ. Θοδωρής Λάγιος, υπέγραψε μετά από δική σας εξουσιοδότηση, την Διακρατική Συμφωνία μεταξύ της Ελλάδας και του Κράτους του Ισραήλ, για την οργάνωση Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης, στην 120 Πτέρυγα Εκπαιδεύσεως Αέρος της Πολεμικής Αεροπορίας, στην Καλαμάτα. Λίγες μέρες μετά αποπέμφθηκε αιφνιδιαστικά από τη θέση ευθύνης του.
-Είναι όντως γεγονός, ότι εδώ και χρόνια, η αναβάθμιση της πτητικής εκπαίδευσης των Ικάρων και των νέων Ανθυποσμηναγών αποτελεί ώριμο στόχο του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, του Γενικού Επιτελείου Εθνικής ‘Αμυνας και του Υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας.
-Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εξέταζε, αφενός, σχέδιο χαμηλού κόστους το οποίο αξιοποιούσε τον υψηλό βαθμό εκπαίδευσης και την επίσης υψηλή τεχνογνωσία των Ελλήνων πιλότων και του Επιτελείου και προέβλεπε τη δική μας ανάπτυξη του Κέντρου, την αγορά σύγχρονων εκπαιδευτικών αεροπλάνων και προσομοιωτών και την επισκευή και αναβάθμιση υφιστάμενων εκπαιδευτικών αεροσκαφών.
-Αφετέρου, είχε λάβει προτάσεις για διακρατικές συμφωνίες και προσφορές εταιρειών για leasing από τον ιδιωτικό τομέα ή Διακρατικές. Το 2018 υπήρξαν προσφορές για leasing περί τα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ για είκοσι χρόνια συμπεριλαμβανομένης της συντήρησης του εκπαιδευτικού αεροσκάφους Τ-6.
-Όλα αυτά συζητήθηκαν με τους κανόνες της εμπιστευτικότητας όπως προβλέπεται, σε συνεδρίαση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων & Συμβάσεων, τη Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2020.
-Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία μέλη της Επιτροπής αντέδρασαν, επισημαίνοντας την προχειρότητα της Εισήγησης του Υπουργού και τα ελλιπή στοιχεία, έθεσαν ερωτήματα τα οποία δεν απαντήθηκαν επί της ουσίας, ζήτησαν αναβολή της Συνεδρίασης και σύνταξη νέας αναλυτικής και αξιόπιστης Εισήγησης και βέβαια διατύπωσαν αρνητική γνώμη, για την Εισήγηση εκείνης της συνεδρίασης. Τέλος, ζήτησαν με επίταση, όποια και να είναι η απόφαση της Επιτροπής, το τελικό σχέδιο της Σύμβασης πριν υπογραφεί, να τεθεί υπόψη της, για τελική διατύπωση γνώμης, καθόσον στην προαναφερθείσα Συνεδρίαση δεν παρουσιάστηκε Σχέδιο Σύμβασης.
-Έκτοτε, όπως προκύπτει, υπήρξαν εξελίξεις ερήμην της Βουλής των Ελλήνων και παρακάμπτοντας ακόμα και την κατά πλειοψηφία διατύπωση θετικής γνώμης της Επιτροπής.
-Πάρα την εισήγηση του Υπουργού την 21/12/20 στην Επιτροπή Εξοπλιστικών για τη χρηματοδότηση του υπο-προγράμματος ύψους ενός δισεκατομμυρίου τριακοσίων εβδομήντα πέντε (1,375) εκατομμυρίων ευρώ, τέσσερις μήνες μετά το κόστος αυξήθηκε σημαντικά κατά 475 εκατ. ευρώ σε 1,850 δις, αυξημένο κατά 35%!
-Το γεγονός αυτό αποτυπώνεται ανάγλυφα στις δύο σχετικές αποφάσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
-Κατά συνέπεια, αιφνιδίως με την υπογραφή της σύμβασης τον Απρίλιο του 2021 προκύπτει ότι το ετήσιο κόστος της Διακρατικής Συμφωνίας από τα 68,5 εκ ευρώ κατ’ έτος που εισηγήθηκε τον Δεκέμβριο του 2020 Υπουργός στη Βουλή, εκτοξεύεται μέσα σε τέσσερις μήνες στα 92, 5 εκ. ευρώ το έτος.
-Οι δε ετήσιες πληρωμές που προκύπτουν από τις παραπάνω αποφάσεις του Γενικού Λογιστηρίου, καθώς σε αυτές αναλύονται επακριβώς οι δαπάνες για τα επόμενα 20 έτη, είναι εξαιρετικά εμπροσθοβαρείς και αγγίζουν τα 600 εκατομμύρια την επόμενη τριετία.
-Σύμφωνα με την αναφορά του Προέδρου της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στη Βουλή, το 2018 υπήρξαν προσφορές για ανάλογες συμβάσεις leasing περί τα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ για είκοσι χρόνια. Δηλαδή, το ετήσιο κόστος ανάλογων προτάσεων ήταν περίπου 60 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Με τη Διακρατική Συμφωνία του Απριλίου το ετήσιο κόστος είναι αυξημένο κατά 54% !!!
-Επιπροσθέτως, μέχρι σήμερα, από την πλευρά της Κυβέρνησης δεν έχουν αναφερθεί οικονομικά οφέλη για το Ελληνικό Δημόσιο από τη Συμφωνία. Η ανάδοχος εταιρεία καταλαμβάνει τις πάγιες εγκαταστάσεις και τον εξοπλισμό της 120 Πτέρυγας Εκπαίδευσης Αέρος. Ουσιαστικά παραχωρείται η εγκατάσταση και πρόκειται να μεταφερθεί σημαντική τεχνογνωσία από τα στελέχη και το προσωπικό της Πολεμικής Αεροπορίας. Η δε αμυντική μας βιομηχανία δεν διακρίνεται να έχει αναλάβει συγκεκριμένο αμειβόμενο έργο.
-για το θέμα έχουν υπάρξει αλλεπάλληλες δημόσιες αντεγκλήσεις και η κυβέρνηση δεν έχει ανταποκριθεί:
α) στο από 23/12/20 αίτημα του Προέδρου της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τη διεξαγωγή προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στη Βουλή το οποίο, μεταξύ άλλων, αναφέρεται ρητά στο “φαινόμενο απουσίας πλήρους τεκμηρίωσης και αναλυτικής κοστολόγησης για προτεινόμενα συμβάσεις εξοπλιστικών προγραμμάτων όπως για παράδειγμα η αγορά αεροσκαφών, καθώς και άλλες συμφωνίες, όπως η δημιουργία Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων στην Καλαμάτα” και
β) Στην από 20/4/21 Επίκαιρη Επερώτηση 19 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τη Συμφωνία για το Διεθνές Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης της Πολεμικής Αεροπορίας
Συγκεκριμένα, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία ερωτούν τον υπουργό Εθνικής ‘Αμυνας:
1.Γιατί έχετε υπογράψει Διακρατική Συμφωνία ίδρυσης Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα με συνολικό κόστος 1,850 δισεκ. ενώ η ανάλογη προσφορά leasing που είχε εξασφαλίσει ο ΣΥΡΙΖΑ – κατόπιν κατάθεσης ανταγωνιστικών προσφορών και πίεσης του κόστους προς τα κάτω – είχε κόστος περίπου 1,2 δισεκ. ευρώ και ετήσιο κόστος περίπου 60 εκατ. ευρώ μειωμένο κατά 53% σε σχέση με τη Συμφωνία;
2.Μετά από την οικονομική κρίση που έφερε η πανδημία και η οικονομική διαχείριση της κυβέρνησης η εμπροσθοβαρής πίεση στα δημοσιονομικά είναι δεδομένη. Με ποιο σκεπτικό έχετε συμφωνήσει την καταβολή του ενός τρίτου του ποσού 1,847 δισεκ. ευρώ στην περίοδο 2022-2024;
3.Με ποια διαδικασία έγινε η σύγκριση των κατατεθειμένων προτάσεων;
4.Είχατε εξετάσει μια λύση απευθείας αγοράς των αναγκαίων σύγχρονων εκπαιδευτικών πτητικών μέσων με επισκευή και αναβάθμιση υφιστάμενων εκπαιδευτικών αεροσκαφών, αξιοποιώντας τον υψηλό βαθμό εκπαίδευσης και την επίσης υψηλή τεχνογνωσία των Ελλήνων πιλότων και του Επιτελείου, καθώς και τη συνδρομή της ΕΑΒ; Τι κόστος και ποια οφέλη θα είχε αυτή η λύση σε σύγκριση με την επιλογή για leasing που κάνατε;
5.Για ποιο λόγο ακριβώς μέσα σε τέσσερις μήνες αυξήθηκε κατά 35% το αρχικό συμφωνηθέν κόστος από 1,375 δισεκ. σε 1,849 δισεκ.;
6.Θα υπάρχει συμμετοχή ελληνικών εταιρειών, όπως της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), στην υποστήριξη των πτητικών μέσων;
8.Θα φέρετε προς έγκριση ενώπιον του Ελληνικού Κοινοβουλίου το τελικό κείμενο της υπογραφείσας Συμφωνίας;