THEPOWERGAME
«Φωτιά» στις τιμές δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Σεπτέμβριο.
Πιο συγκεκριμένα, σημαντική άνοδος συνεχίζει να καταγράφει ο πληθωρισμός στην ελληνική οικονομία, αφού ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή διαμορφώθηκε στο 2,2% από 1,9% τον Αύγουστο, ενώ μόλις τον Μάιο του 2021 ήταν στο 0,1%.
Το ζήτημα των ενεργειακών αυξήσεων άφησε έντονο το αποτύπωμα του και στον πληθωρισμό, καθώς είναι χαρακτηριστικό πως οι τιμές του φυσικού αερίου στην ελληνική οικονομία αυξήθηκαν κατά 108,5% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2020, στην πρώτη θέση με τις μεταβολές τιμών στον πίνακα της ΕΛΣΤΑΤ.
Ακόμα, από τα στοιχεία φαίνεται και η ανατίμηση στα τρόφιμα, με την τιμή στα νωπά λαχανικά να αυξάνεται κατά 21,1%, στο ελαιόλαδο κατά 18,4%, στο αρνί και το κατσίκι κατά 17,5%.
Κατά 28,9% αυξήθηκε η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, κατά 20,9% στη μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο και κατά 18,1% στα καύσιμα και λιπαντικά.
Αναλυτικά, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του Σεπτεμβρίου 2021 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2020 προέκυψε αύξηση 2,2% έναντι μείωσης 2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2020 με το 2019.
Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Σεπτέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2021, παρουσίασε αύξηση 2,4% έναντι αύξησης 2,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2020 – Σεπτεμβρίου 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2019 – Σεπτεμβρίου 2020, παρουσίασε μείωση 0,4% έναντι μείωσης 0,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2019 – Σεπτεμβρίου 2020 με το δωδεκάμηνο Οκτωβρίου 2018 – Σεπτεμβρίου 2019.
Σε ό,τι αφορά στον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή για το ίδιο διάστημα, διαμορφώθηκε στο 1,9% έναντι του -2,3% στο προηγούμενο έτος.
Ο ΕνΔΤΚ κατά τον μήνα Σεπτέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2021, παρουσίασε αύξηση 2,1% έναντι αύξησης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΕνΔΤΚ του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2020 – Σεπτεμβρίου 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2019 – Σεπτεμβρίου 2020, παρουσίασε μείωση 0,9% έναντι μείωσης 0,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2019 – Σεπτεμβρίου 2020 με το δωδεκάμηνο Οκτωβρίου 2018 – Σεπτεμβρίου 2019.
Πώς προήλθε η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 2,2% τον Σεπτέμβριο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
3,1% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, αρνί και κατσίκι, νωπά ψάρια, αυγά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, σοκολάτες- προϊόντα σοκολάτας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: δημητριακά για πρωινό, χοιρινό, αλλαντικά, γιαούρτι, γλυκά κουταλιού- μαρμελάδες- μέλι.
4,7% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
0,6% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές.
0,1% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
7,8% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, καινούργια αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
0,9% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
0,5% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
0,5% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
2,5% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
0,4% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής.
0,8% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.