THEPOWERGAME
Στο Όστιν του Τέξας θα μεταφερθούν τα κεντρικά γραφεία της Tesla, όπως ανακοίνωσε ο διευθύνων σύμβουλος της αμερικανικής εταιρείας ηλεκτρικών αυτοκινήτων, Έλον Μασκ, που αν και ο πλουσιότερος άνθωπος του πλανήτη, σύμφωνα με τον δείκτη Bloomberg Billionaires Ιndex, επιθυμεί να απαλλαγεί από κάθε περιττό οικονομικό βάρος.
Σημειώνεται πως η απόφαση αυτή -που δεν βρίσκει απροετοίμαστη την επιχειρηματική κοινότητα- είναι απόρροια των περιορισμών λόγω κορονοϊού, των απλησίαστων τιμών real estate και της υψηλής φορολογίας στη Σίλικον Βάλεϊ. Εκτός από την Tesla και άλλοι κολοσσοί όπως η ΗP, η 8VC και η Oracle εγκατέλειψαν την Σίλικον Βάλεϊ.
Έως τώρα, η έδρα της εταιρείας του Μασκ ήταν στο Πάλο Άλτο της Καλιφόρνιας, προάστιο της Σίλικον Βάλεϊ, που φιλοξενεί το πανεπιστήμιο Στάνφορντ και δεκάδες τεχνολογικές εταιρείες και startups.
Ο Έλον Μασκ ανακοίνωσε κι επίσημα τη μετακόμιση χθες Πέμπτη, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης των μετόχων της κατασκευάστριας ηλεκτρικών οχημάτων.
Σύμφωνα με τον «Guardian» η πρώτη startup παραγωγής ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα μεταφέρει τα κεντρικά της γραφεία στο Τέξας, μία πολιτεία, που βρίσκεται μεταξύ των δύο ακτών, αλλά είναι και καθοριστικής σημασίας για τη γραμμή παραγωγής της. Εκεί, είναι έτοιμο να ανοίξει και το ολοκαίνουργιο εργοστάσιο της Tesla, όπου θα κατασκευάζονται τα Model Y και το Cybertruck.
Η νοτιοκεντρική-δυτική πολιτεία «στρατολογεί» εταιρείες μέσω του νόμου περί οικονομικής ανάπτυξης του Τέξας, που προσφέρει φορολογικές ελαφρύνσεις για την εκεί δημιουργία νέων εγκαταστάσεων. Το Όστιν αποτελεί θέλγητρο για τους εργοδότες τεχνολογίας, καθώς φιλοξενεί ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια τεχνολογίας, το Southwest.
Αυτό σε συνδυασμό με τα φορολογικά κίνητρα που προσφέρει η πολιτεία, ήταν τόσο μεγάλα θέλγητρα για τον Μασκ, που η άκρως συντηρητική νομοθεσία του Τέξας σε πολλά κοινωνικά θέματα, όπως τις αμβλώσεις ή τις προσπάθειες περιορισμού δικαιωμάτων των ψηφοφόρων, δεν αποτέλεσαν για εκείνον εμπόδιο. Αντίθετα, πολλές άλλες εταιρείες εξέφρασαν ανοιχτά τη δυσφοριά τους.
Δεν εγκαταλείπει την Καλιφόρνια ο Μασκ
Ο Μασκ σχολίασε ότι η Tesla δεν εγκαταλείπει την Καλιφόρνια, σημειώνοντας ότι θα συνεχίσει να επεκτείνει την παραγωγή της και στη συγκεκριμένη πολιτεία στα εργοστάσια του Φρεμόντ και της Νεβάδα. «Δεν είναι μία απόφαση φυγής από την Καλιφόρνια» ξεκαθάρισε.
Ωστόσο, σε συνέντευξή του τον Δεκέμβριο του 2020, ο Έλον Μάσκ άσκησε δριμεία κριτική για την πρώην «πατρίδα» του. «Εάν μία ομάδα κερδίζει για πολύ καιρό, τείνει να υπάρχει εφυσυχασμός. Η Καλιφόρνια κερδίζει εδώ και πολύ καιρό και νομίζω ότι θεωρεί πως η νίκη θα είναι πάντα δεδομένη» είχε δηλώσει ο ιδρυτής Tesla, σύμφωνα με το Verge.
Ο δισεκατομμυριούχος ζει πλέον και ο ίδιος στο Τέξας, προκειμένου, όπως έχει πει, να μπορεί να εστιάσει καλύτερα και στα δύο νέα αποκτήματά του: το Starship της SpaceX κοντά στο Μπράουνσβιλ και το Gigafactory της Tesla στο Όστιν. Δεν είναι λίγοι πάντως, εκείνοι που πιστεύουν ότι η απόφαση έχει να κάνει με το γεγονός ότι το Τέξας δεν επιβάλλει ατομικό φόρο εισοδήματος, ενώ η Καλιφόρνια έχει τον υψηλότερο συντελεστή όλων των πολιτειών για τη φορολόγηση των πλουσίων.
Η μεγάλη τεχνολογική έξοδος
Όπως είχε επισημάνει και σε παλαιότερο ρεπορτάζ της στο CNN η Κλαιρ Ντάφι, τέτοιου είδους κινήσεις είναι αναμενόμενες εν μέσω πανδημίας, καθώς η πλειοψηφία των εργαζομένων εξακολουθεί να δουλεύει ακόμα και τώρα με τηλεργασία. Μάλιστα, δεν είναι λίγες οι εταιρείες που ανακοίνωσαν τον περασμένο χειμώνα ότι σκοπεύουν να δώσουν αυτή την επιλογή στους υπαλλήλους τους σε μόνιμη βάση και μετά το τέλος της πανδημίας. Ωστόσο, η μαζική μετεγκατάσταση της έδρας των επιχειρήσεων -ραχοκοκαλιά της Σίλικον Βάλεϊ δείχνει μια εταιρική διασπορά στην τεχνολογική βιομηχανία, που οι αναλυτές ονομάζουν «η μεγάλη τεχνολογική έξοδος».
Η Καλιφόρνια βάζοντας δασμούς στο τεχνολογικό επιχειρείν ώθησε πολλούς κολοσσούς στο να εγκαταλείψουν Καλιφόρνια, εκφράζοντας δυσαρέσκεια και παράπονα για κακοδιοίκηση από την Πολιτεία και την πόλη.
Το «κλίμα εγκατάλειψης» ήρθαν να τονώσουν οι υψηλές τιμές real estate στη Σίλικον Βάλεϊ, αλλά και το υψηλό ποσοστό επί του φόρου εισοδήματος στην πολιτεία της Καλιφόρνιας, με το Τέξας και τη Φλόριντα.
Ο κατασκευαστής της Tesla πολλάκις είχε συγκρουστεί δημόσια με αξιωματούχους της Καλιφόρνιας καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, λόγω των τοπικών περιορισμών που σταμάτησαν την παραγωγή στο εργοστάσιο της εταιρείας, σημειώνει η εφημερίδα «The Guardian».