THEPOWERGAME
Αντιμέτωπη με έναν καταιγισμό καταγγελιών είναι η Facebook μόνον και μόνον από τις μαρτυρίες της Φράνσις Χόγκεν. Μέσα σε λίγα 24ώρα αποκαλύφθηκε στο ευρύ κοινό πως το πρώην στέλεχος του τεχνολογικού κολοσσού κατέθεσε μια σειρά στοιχείων στην αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC) για τον αρνητικό αντίκτυπο της Facebook εις βάρος του κοινωνικού συνόλου, των επενδυτών, των διαφημιζόμενων ακόμη και της δημοκρατίας. Την Τρίτη, λίγες ημέρες μετά τη δημοσίευση της 60λεπτης συνέντευξης της στο αμερικανικό δίκτυο CBS, η Φράνσις Χόγκεν κατέθεσε ενώπιον του Κογκρέσου πως η Facebook «συνειδητά αποκρύπτει κρίσιμες πληροφορίες από το ευρύ κοινό, την αμερικανική κυβέρνηση και κυβερνήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο».
«Κατά τη διάρκεια της θητείας μου στη Facebook συνειδητοποίησα μια απογοητευτική αλήθεια: σχεδόν κανένας εκτός της Facebook δεν γνωρίζει τι συμβαίνει μέσα στη Facebook», δήλωσε στην επιτροπή εμπορίου της αμερικανικής Γερουσίας. Παρότρυνε τα μέλη του Κογκρέσου να επιβάλουν ένα ρυθμιστικό πλαίσιο στην Facebook ανάλογο με τις καπνοβιομηχανίες ή τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Τόνισε επίσης πως σκοπός της Facebook ήταν να μεγιστοποιήσει τη χρήση των μέσων της κοινωνικής δικτύωσης ακόμη και αν αυτό ήταν εις βάρος των χρηστών της, επιδεινώνοντας διατροφικές διαταραχές ή ενθαρρύνοντας τον τραμπουκισμό.
Σε μια σειρά άρθρων που έχουν γραφτεί από τη συνέντευξη της Χόγκεν την Κυριακή, τονίζεται πως η Facebook ενθαρρύνει την παραπληροφόρηση με καταστροφικές συνέπειες για το κοινωνικό σύνολο και δεν λαμβάνει μέτρα κατά του εξτρεμισμού, της ρητορικής μίσους ή ακόμη και κατά εγκληματικών ενεργειών όπως η εμπορία ανθρώπων. Το πιο αξιοσημείωτο στοιχείο στην περίπτωση της Χόγκεν είναι πως οι καταγγελίες της στηρίζονται σε μια σειρά εσωτερικών ερευνών της Facebook που πήρε μαζί της όταν υπέβαλε την παραίτησή της ως product manager στο τμήμα «αστικής ακεραιότητας» της Facebook τον περασμένο Μάιο.
Στις οκτώ καταγγελίες που υπέβαλε η ομάδα συνήγορων της Χόγκεν στην SEC τον περασμένο μήνα, όταν ακόμη δεν είχε αποκαλυφθεί η ταυτότητά της, τονίζεται πως η Facebook παραποιούσε σε μεγάλο βαθμό δεδομένα για την αύξηση των χρηστών της σε επενδυτές και διαφημιζόμενους. Βάσει αυτών των καταγγελιών ξεκίνησε να δημοσιεύει η Wall Street Journal μια σειρά άρθρων για τη Facebook, συμπεριλαμβανομένης εσωτερικής έρευνας που καταδεικνύονται τα προβλήματα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης της εταιρείας όπως η αρνητική επίδραση στην ψυχική υγεία των έφηβων κοριτσιών που έχει το Instagram. Σε μια άλλη έρευνα του τεχνολογικού ομίλου αναφέρεται πως η πτώση του ενδιαφέροντος των εφήβων μπορεί να οδηγήσει στην πτώση των ημερήσιων χρηστών έως και 45% από το 2021 μέχρι το 2023.
Η Facebook είναι ήδη αντιμέτωπη με μαζικές αγωγές στην πολιτεία της Καλιφόρνιας με την κατηγορία ότι χρησιμοποιούσε ψευδείς λογαριασμούς ή αντίγραφα για να τονώσει την εικόνα των μέσων της απέναντι σε διαφημιζόμενους. Σύμφωνα με δικαστικά έγγραφα που απέσπασαν οι Financial Times, ένα από τα υψηλά στελέχη στο τμήμα διαφήμισης της Facebook, η Κάρολιν Έβερσον που παραιτήθηκε τον Ιούνιο, προειδοποίησε τους συναδέλφους της να προετοιμαστούν για τα «χειρότερα». Η Facebook έχει επίσης τεθεί στο στόχαστρο της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου για την μονοπωλιακή συμπεριφορά της.
Στο παρελθόν, η Facebook έχει ισχυριστεί πως δεν βασίζονταν η τιμολόγηση των διαφημίσεων σε αυτά τα «εργαλεία σχεδιασμού». Η διαφήμιση αποτελεί βασική πηγή εσόδων για τους ψηφιακούς κολοσσούς. Κατά τη διάρκεια του περσινού έτους, τα διαφημιστικά έσοδα της Facebook διαμορφώθηκαν στα 84,2 δισ δολάρια. Σύμφωνα με το Bloomberg, η περιουσία του Μαρκ Ζούκερμπεργκ συρρικνώθηκε κατά πάνω από 6 δισ. δολάρια μόνο τη Δευτέρα.