Γ.Δ.
1460.46 0,00%
ACAG
0,00%
5.86
CENER
0,00%
9.64
CNLCAP
0,00%
7.1
DIMAND
0,00%
9
NOVAL
0,00%
2.77
OPTIMA
0,00%
12.24
TITC
0,00%
32
ΑΑΑΚ
0,00%
5.6
ΑΒΑΞ
0,00%
1.41
ΑΒΕ
0,00%
0.473
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.22
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.95
ΑΛΜΥ
0,00%
3.1
ΑΛΦΑ
0,00%
1.666
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.72
ΑΡΑΙΓ
0,00%
11.54
ΑΣΚΟ
0,00%
2.85
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.4
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.58
ΑΤΤ
0,00%
9.44
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.58
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.91
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.44
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.475
ΒΙΟΤ
0,00%
0.236
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.34
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.6
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
17.9
ΔΑΑ
0,00%
7.96
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.28
ΔΕΗ
0,00%
11.54
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.76
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.322
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.62
ΕΕΕ
0,00%
33.32
ΕΚΤΕΡ
0,00%
2.1
ΕΛΒΕ
0,00%
5.65
ΕΛΙΝ
0,00%
2.18
ΕΛΛ
0,00%
13.75
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.97
ΕΛΠΕ
0,00%
7.27
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.28
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.82
ΕΛΧΑ
0,00%
1.878
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12.02
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.295
ΕΤΕ
0,00%
8.002
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.32
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.66
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.07
ΕΧΑΕ
0,00%
4.8
ΙΑΤΡ
0,00%
1.665
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.41
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.86
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.97
ΙΝΛΙΦ
0,00%
5.2
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.234
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.88
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.285
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.305
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
0,00%
1.485
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
0,00%
1.48
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.492
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.172
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.44
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.66
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.18
ΛΑΒΙ
0,00%
0.881
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.44
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.91
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4.01
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.71
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45
ΜΙΓ
0,00%
3.745
ΜΙΝ
0,00%
0.6
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
23.24
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.68
ΜΟΤΟ
0,00%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
0,00%
24.6
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.51
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.635
ΜΥΤΙΛ
0,00%
36.38
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
0,00%
0.974
ΞΥΛΚ
0,00%
0.281
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21.3
ΟΛΠ
0,00%
25.6
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.57
ΟΠΑΠ
0,00%
15.94
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.898
ΟΤΕ
0,00%
15.23
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.68
ΠΑΙΡ
0,00%
1.08
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
0,00%
3.768
ΠΕΡΦ
0,00%
7.15
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.6
ΠΛΑΘ
0,00%
4.175
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.3
ΠΡΔ
0,00%
0.23
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.166
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
0,00%
5.02
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.95
ΣΑΡ
0,00%
10.8
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.347
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.68
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.68
ΣΠΙ
0,00%
0.638
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.25
ΤΖΚΑ
0,00%
1.465
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.22
ΦΡΛΚ
0,00%
3.925
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Σκρέκας – Σταϊκούρας στο Eurogroup: Στα 100 δισ. το έξτρα κόστος ενέργειας

Στην αντιμετώπιση των αυξήσεων στις τιμές της ενέργειας σε ευρωπαϊκό επίπεδο αναφέρονται, σε κοινή τους επιστολή προς τον πρόεδρο του Eurogroup, Πασκάλ Ντόναχιου, ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας.

Όπως αναφέρουν οι Έλληνες υπουργοί το πρόσθετο ενεργειακό κόστος που θα υποστούν οι καταναλωτές είναι πιθανό να φθάσει τα 100 δισεκατομμύρια ευρώ κατά τη διάρκεια του χειμώνα 2021-2022 στα 27 κράτη μέλη, γεγονός που ανησυχεί τους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αδυνατούν να καλύψουν το ενεργειακό τους κόστος.

Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή προς το Eurogroup

Η αύξηση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας σε ολόκληρη την Ευρώπη αποτελεί πηγή μεγάλης ανησυχίας για τους πολίτες της ΕΕ που αδυνατούν να καλύψουν το ενεργειακό τους κόστος, με αποτέλεσμα την άμεση αύξηση της ενεργειακής φτώχειας. Ειδικότερα, το πρόσθετο ενεργειακό κόστος που θα υποστούν οι καταναλωτές είναι πιθανό να φθάσει τα 100 δισεκατομμύρια ευρώ κατά τη διάρκεια του χειμώνα 2021-22 στα 27 κράτη μέλη.

Η άνευ προηγουμένου άνοδος των τιμών του φυσικού αερίου και κατ ‘επέκταση των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος, αποτελεί σημαντική πρόκληση για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ που δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν, αποκλειστικά, σε εθνικό επίπεδο. Αυτό είναι ένα πανευρωπαϊκό πρόβλημα και απαιτεί άμεση δράση που πρέπει να ληφθεί από κοινού σε επίπεδο ΕΕ.

Στην πραγματικότητα, αποτελεί όχι μόνο μια σημαντική οπισθοδρόμηση στις προσπάθειές μας για μια ομαλή οικονομική ανάκαμψη στην εποχή μετά τον Covid-19, αλλά και ένα σήμα συναγερμού ότι ο δρόμος προς μια οικονομία ουδέτερη από άνθρακα θα υποστεί απροσδόκητους κραδασμούς της αγοράς, εμποδίζοντας την αποτελεσματική εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Έχουμε καθήκον να αποτρέψουμε οτιδήποτε μπορεί να υπονομεύσει τη δημόσια υποστήριξη ή εμπιστοσύνη σχετικά με τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ.

Επιπλέον, οι τρέχουσες, ασυνήθιστα υψηλές, τιμές του φυσικού αερίου μπορεί να μην είναι ένα προσωρινό φαινόμενο, που οφείλεται σε εφάπαξ παράγοντες. Τα πρώτα στάδια της μετάβασης προς την ουδετερότητα του άνθρακα εξαρτώνται από την παροχή φυσικού αερίου και τις τιμές, καθώς το φυσικό αέριο παίζει βασικό ρόλο έως ότου οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και άλλες πηγές άνθρακα κυριαρχήσουν στο ενεργειακό μείγμα της ΕΕ.

Ως εκ τούτου, οι καταναλωτές και οι αγορές πρέπει να χρησιμοποιήσουν μέσα αντιστάθμισης έναντι ακραίων αιχμών του φυσικού αερίου, καθώς το φυσικό αέριο εξακολουθεί να είναι απαραίτητο και να αποτελεί καθοριστικό παράγοντα των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας για την περίοδο έως το 2030. Σε αυτήν την περίοδο η οικονομική πράμετρος μπορεί να θέσει σε κίνδυνο και να αποσταθεροποιήσει τη μετάβαση προς επίτευξη του στόχου για το κλίμα έως το 2030.

Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για να πιστεύουμε ότι τέτοιες κρίσεις θα επανεμφανιστούν τα επόμενα χρόνια, και ως εκ τούτου, η ΕΕ πρέπει να υιοθετήσει νέα εργαλεία που στοχεύουν στη μείωση της έκθεσης στις διακυμάνσεις της αγοράς φυσικού αερίου, δεδομένου του γεγονότος ότι το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα που προτάθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα δημιουργηθεί πριν από το 2025.

Στο πλαίσιο αυτό, καλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διερευνήσει πιθανά βραχυπρόθεσμα μέτρα για την αντιμετώπιση του πρόσθετου ενεργειακού κόστους, ειδικά για νοικοκυριά με χαμηλό και μεσαίο εισόδημα, σε συνδυασμό με καινοτόμα μακροπρόθεσμα μέτρα για την προστασία της αγοράς ενέργειας από έντονες διακυμάνσεις τιμές φυσικού αερίου.

Για το σκοπό αυτό, καλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναπτύξει μια εργαλειοθήκη και σχέδια έκτακτης ανάγκης που θα παρέχουν στα κράτη μέλη μια ποικιλία προκαθορισμένων επιλογών και κατάλληλων διορθωτικών μέτρων σε παρόμοιες περιπτώσεις αστάθειας της αγοράς. Αυτά θα αυξήσουν τη βεβαιότητα και την προβλεψιμότητα τόσο για τις κυβερνήσεις όσο και για τους καταναλωτές, στέλνοντας ένα ισχυρό μήνυμα στις αγορές και αποθαρρύνοντας τους πιθανούς κερδοσκόπους να χειριστούν τις τιμές της ενέργειας.

Πιο συγκεκριμένα, προτείνουμε στο Συμβούλιο να αναθέσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή:

(1) Να τεθεί σε εφαρμογή ένα αποτελεσματικό βραχυπρόθεσμο μέτρο, που ενδεχομένως βασίζεται σε έκτακτο (πριν από το τέλος του 2021) πλειστηριασμό πρόσθετων δικαιωμάτων από το Market Stability Reserve, έτσι ώστε να δημιουργηθούν επιπλέον έσοδα για τα κράτη μέλη μέσω του ΣΕΔΕ της ΕΕ, τουλάχιστον εν μέρει, καλύψτε την άμεση επιπλέον επιβάρυνση για τα νοικοκυριά χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος. Τα απαιτούμενα ποσά θα είχαν ως αποτέλεσμα μια μέση αύξηση 10% στα έσοδα ETS. Τα κράτη μέλη θα χρησιμοποιήσουν κυρίως τα πρόσθετα έσοδα για τη χρηματοδότηση συστημάτων αντιστάθμισης των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου των καταναλωτών κατά τη διάρκεια του χειμώνα 2021-2022.

(2) Να διερευνθεί η πιθανή σύσταση ενός Ταμείου Αντιστάθμισης της ΕΕ, το οποίο θα αντισταθμίζει τις διακυμάνσεις της τιμής του φυσικού αερίου σε περίπτωση εξαιρετικών υψηλών αυξήσεων της τιμής του φυσικού αερίου, που μπορεί να συμβούν ξανά στο μέλλον. Το Ταμείο θα μπορούσε να αντλήσει προκαταβολές από τα αναμενόμενα μελλοντικά έσοδα ETS της ΕΕ και θα περιοριστεί αυστηρά σε εξαιρετικές καταστάσεις αστάθειας τιμών. Η κατανομή σε κάθε κράτος μέλος θα υπολογίζεται κατ ‘αναλογία, λαμβάνοντας υπόψη την κατανάλωση θέρμανσης και ηλεκτρικής ενέργειας και το εθνικό κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Θα μπορούσαν να θεσπιστούν διατάξεις για επιστροφές που διασφαλίζουν την αποπληρωμή του Κεφαλαίου, βάσει μιας μακροπρόθεσμης και ομαλά εφαρμοζόμενης εισφοράς καταναλωτή.

Επιπλέον, η ΕΕ πρέπει να ενεργήσει στρατηγικά, εκμεταλλευόμενη τη συλλογική διαπραγματευτική της δύναμη. Η τρέχουσα εξάρτησή μας και η έκθεση στις διακυμάνσεις της αγοράς υπονομεύει τη στρατηγική αυτονομία και κυριαρχία της ΕΕ, επιτρέποντας σε τρίτους φορείς να χρησιμοποιούν τις τιμές της ενέργειας ως πολιτικό όπλο ενάντια στα συμφέροντα της ΕΕ. Η ΕΕ θα πρέπει να δημιουργήσει συλλογικά στρατηγικά αποθέματα φυσικού αερίου μέσω μιας κεντρικής ευρωπαϊκής πλατφόρμας και να αναπτύξει στρατηγικές εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Η τρέχουσα κρίση θα δοκιμάσει τα αντανακλαστικά της ΕΕ και την αποφασιστικότητά της να κάνει ό, τι χρειάζεται για να επιτύχει τους φιλόδοξους κλιματικούς μας στόχους χωρίς να αγνοήσει την ανάγκη μιας δίκαιης μετάβασης για όλους τους πολίτες και τις περιφέρειες της ΕΕ, ιδιαίτερα τις πιο ευάλωτες.

Ελπίζοντας ότι αυτή η επιστολή θα συμβάλει στις τρέχουσες συζητήσεις για το θέμα, προσβλέπουμε σε μια γόνιμη συζήτηση στο επερχόμενο Συμβούλιο Περιβάλλοντος.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!