THEPOWERGAME
Αν και ιδιαίτερα αισθητό στη Μ. Βρετανία, το πρόβλημα της μεγάλης έλλειψης οδηγών φορτηγών παρατηρείται σε όλη την Ευρώπη αλλά και τις ΗΠΑ. Οξύνθηκε από την αρχή της πανδημίας της νόσου Covid-19 και αποτελεί ένα ακόμη κεφάλαιο στις στρεβλώσεις που ταλανίζουν τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες εδώ και ένα 18μήνο.
Παράγοντες του κλάδου μεταφορών εκτιμούν πως η κατάσταση θα επιδεινωθεί από την νέα οδηγία της Ε.Ε που θα τεθεί σε ισχύ από τον Φεβρουάριο του 2022. Και αυτό επειδή θα τεθούν σε ισχύ κανόνες που ναι μεν προστατεύουν τους οδηγούς, αλλά προσθέτουν μια ακόμη πρόκληση σε μια περίοδο που ο κλάδος καλείται να αποκαταστήσει τη λειτουργία του στα προ πανδημίας δεδομένα.
Στοιχεία της Transport Intelligence του 2020 και του 2019 μαρτυρούν πως υπάρχει έλλειψη 400.000 επαγγελματιών οδηγών για βαριά οχήματα στην Ευρώπη. Στη Βρετανία, οι κενές θέσεις εργασίας στις οδικές μεταφορές εμπορευμάτων υπολογίζονται στις 76.000, ενώ στην Πολωνία και την Γερμανία ανέρχονται στις 123.000 και 60.000, αντίστοιχα. Ακολουθεί η Γαλλία (43.000), η Ισπανία (15.340), η Ιταλία (15.000) και η Σουηδία (5.000).
Το Brexit σε συνδυασμό με την πανδημία του ιού SARS-CoV-2 οδήγησαν σε μεγάλη μείωση το προσωπικό οδηγών στους εμπορικούς στόλους των εταιρειών. Αρκετοί αλλοδαποί εργαζόμενοι επέστρεψαν στην πατρίδα τους. Πέραν τούτου, οι περιορισμοί στις μετακινήσεις και τις κοινωνικές επαφές δεν επέτρεψαν την αναπλήρωση κενών θέσεων εργασίας από τους οδηγούς που συνταξιοδοτήθηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες της Guardian.
Λόγω της απροσδόκητης αύξησης των κενών θέσεων εργασίας και της αδυναμίας για την έγκαιρη παράδοση προϊόντων στη Βρετανία, η αλυσίδα εστιατορίων Nandos δεν είχε τη δυνατότητα να εκπληρώσει παραγγελίες σε πουλερικά και ο όμιλος των McDonald’s δεν μπορούσε να σερβίρει μίλκσεϊκ. Όπως επισημαίνει σε σχετική έκθεση η Transport Intelligence, πληροφορίες ήθελαν επίσης την BP να αναγκάζεται να βάλει λουκέτο σε ορισμένα πρατήρια. Βέβαια φωτογραφίες των άδειων ραφιών στα σούπερ μάρκετ της Βρετανίας έχουν κυκλοφορήσει στον διεθνή Τύπο.
Το πρόβλημα της ανεπάρκειας προσωπικού στον χώρο των οδικών μεταφορών εμπορευμάτων ξεκίνησε μια 15ετία πριν. Εντούτοις οξύνθηκε το 18μήνο της πανδημίας του Covid-19. Σύμφωνα δε με τη νέα οδηγία της Ε.Ε, ο κλάδος θα χρειαστεί να διανύσει μια νέα φάση προσαρμογής σε μια δύσκολη συγκυρία. Μεταξύ άλλων, «η εβδομαδιαία ανάπαυση άνω των 45 ωρών δεν μπορεί να πραγματοποιείται μέσα σε ένα όχημα, αλλά σε κατάλληλα καταλύματα με επαρκείς εγκαταστάσεις, τα οποία πληρώνονται από τον εργοδότη», όπως επισημαίνεται στην ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Παράγοντες του κλάδου μεταφορών θεωρούν πως το κόστος των οδικών μεταφορών θα συνεχίσει να αυξάνεται μέσα στο επόμενο 18μήνο. Οι πιέσεις δε για την άμεση παράδοση εμπορευμάτων αναμένεται να κλιμακωθούν όσο πλησιάζουν οι γιορτές των Χριστουγέννων.