THEPOWERGAME
Ο ανταγωνισμός στις τηλεπικοινωνίες θα λειτουργήσει στη χώρα μας και με τρεις παίκτες, αντί τέσσερις που ήταν μέχρι σήμερα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Vodafone Ελλάδος Χάρη Μπρουμίδη, σημασία δεν έχει μόνον ο αριθμός των παικτών, αλλά το πόσο ισχυροί είναι και το πόσο ικανοί να επενδύουν στη δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών. Ο επικεφαλής της Vodafone στη συνέντευξή του στο powergame.gr σημειώνει ακόμη ότι σήμερα ένα Gbyte κινητού τηλεφώνου κοστίζει 1,3 ευρώ και σύντομα, μετά και τις πρωθυπουργικές εξαγγελίες, θα υποχωρήσει κάτω από 1 ευρώ. Αναφορικά με το Ταμείου Ανάκαμψης και την πράσινη μετάβαση της χώρας, ο κ. Μπρουμίδης, σημειώνει ότι χωρίς ψηφιακό μετασχηματισμό δεν μπορεί να επιτευχθεί η πράσινη μετάβαση. Προτείνει δε για κάθε ιδιωτικό επενδυτικό σχέδιο που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης να φέρει ως βασική επιλεξιμότητά, να είναι ταυτόχρονα «πράσινο» και «ψηφιακό».
- Πόσο φοβάται η Vodafone Ελλάδος την σύμπραξη Forthnet–Wind μέσω της United Group;
Δεδομένου ότι οι τηλεπικοινωνίες απαιτούν συνεπείς και συνεχείς επενδύσεις, η Vodafone πάντοτε τασσόταν υπέρ της ύπαρξης υγιών παικτών στην αγορά. Η αγορά χρειάζεται εταιρείες που είναι σε θέση να επενδύουν για την ανάπτυξη υποδομών και υπηρεσιών και να παρέχουν ανταγωνιστικά προϊόντα. Αυτό φαίνεται και από την ανάγκη που υπάρχει σήμερα για σημαντικές επενδύσεις σε δίκτυα σταθερής και κινητής και σε εφαρμογές που προϋποθέτουν κεφάλαια, σχέδιο και ταλαντούχο ανθρώπινο δυναμικό. Οι υγιείς πάροχοι μπορούν να εγγυηθούν τόσο την πραγματοποίηση επενδύσεων όσο και την προσφορά υπηρεσιών και προϊόντων σε ανταγωνιστικές τιμές προς τους καταναλωτές. Σε ό,τι μας αφορά, θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι υπήρξαμε η πρώτη εταιρεία που έφερε την κινητή στην Ελλάδα, πριν από σχεδόν τρεις δεκαετίες, και ο συνεπέστερος ίσως επενδυτής στη χώρα – τόσο στις εύκολες όσο και στις δύσκολες μέρες. Έχουμε την υποστήριξη του μετόχου μας, του μεγαλύτερου τηλεπικοινωνιακού ομίλου στον πλανήτη και ένα φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο για τα χρόνια που έρχονται.
- Πώς δημιουργείται ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός με λιγότερους παίκτες;
Κατ’ αρχήν είναι πολύ σημαντικό να επισημάνουμε άλλη μία φορά ότι δεν υπάρχει κάποιος μαγικός αριθμός παρόχων ανά χώρα. Κάθε χώρα έχει τις δικές της διαστάσεις, ιδιαιτερότητες και τη δική της δυναμική. Βάσει αυτών των συνθηκών οι πάροχοι αποκτούν εκείνη την κλίμακα που απαιτείται ώστε να επενδύουν και να παρέχουν στους καταναλωτές τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες.
Αξίζει κανείς να δει το δικό μας παράδειγμα. Τα προηγούμενα χρόνια προχωρήσαμε σε δύο σημαντικές εξαγορές στη σταθερή οι οποίες μας βοήθησαν στο να γίνουμε ο μεγαλύτερος εναλλακτικός πάροχος από την απελευθέρωση της αγοράς έως σήμερα. Μας έδωσαν μέγεθος και βάση που μας επέτρεψε να εμπλακούμε στη σταθερή και να υλοποιήσουμε μία από τις ελάχιστες στρατηγικές επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν στη χώρα την προηγούμενη περίοδο, καθώς ήμασταν οι πρώτοι που προχώρησαν σε κλίμακα ανάπτυξης δικτύου οπτικών ινών μέχρι το σπίτι. Ανάμεσα στα άλλα, το αποτέλεσμα για τις τιμές των υπηρεσιών μας ήταν και με το παραπάνω υπέρ του καταναλωτή, όπως δείχνουν τα επίσημα στοιχεία.
Άρα, πιθανόν μικρότερος αριθμός υγιών παικτών ενδέχεται να προσφέρει πιο αποτελεσματικό ανταγωνισμό, από ό,τι ένας μεγάλος αριθμός παικτών που δεν διαθέτουν υγιείς βάσεις, όπως άλλωστε συνέβη στις εγχώριες τηλεπικοινωνίες, όπου μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων χρεοκόπησε. Η ιστορία έχει δείξει ότι το ζητούμενο δεν είναι το «πόσοι», αλλά το «ποιοι», και «πόσο ισχυροί» είναι οι παίκτες της αγοράς. Βέβαια, όπως είπαμε, δεν υπάρχει μία λύση που να ταιριάζει για τα πάντα, και όλα εξαρτώνται από τις συνθήκες σε κάθε αγορά, στο ποιοι και πώς δραστηριοποιούνται κ.λπ., και συνεπώς κανείς δεν μπορεί να προκαταλάβει την αξιολόγηση της συγκεκριμένης συγκέντρωσης από τις αρμόδιες αρχές. Εμείς, προφανώς, επιφυλασσόμαστε να εξετάσουμε τα δεδομένα και να καταθέσουμε τις απόψεις και τα σχόλιά μας, όπως και όλοι οι δραστηριοποιούμενοι σε όλες τις επηρεαζόμενες αγορές, όταν κληθούμε από τις αρχές ανταγωνισμού.
- Για εσάς τι αλλάζει η συγκέντρωση Wind–Forthnet;
Εμείς έχουμε τη δική μας στρατηγική, ανεξάρτητα από τη συγκέντρωση αυτή. Υλοποιούμε ένα φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο ύψους 600 εκατ. ευρώ για να φέρουμε δίκτυα και υπηρεσίες νέας γενιάς στους Έλληνες καταναλωτές. Πιστεύουμε στις τεχνολογίες και τους ανθρώπους μας και θεωρούμε ότι, με σκληρή δουλειά, μπορούμε να βρισκόμαστε κάθε μέρα στην πρώτη γραμμή της προσφοράς όλων εκείνων που ζητούν από εμάς τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις της χώρας. Αυτό που μας ενδιαφέρει να υλοποιήσουμε αποδοτικά, και προς όφελος της κοινωνίας και των καταναλωτών.
- Ποιο είναι το επενδυτικό σας πλάνο;
Υλοποιούμε ένα πενταετές πρόγραμμα επενδύσεων ύψους 600 εκατ. ευρώ, με προτεραιότητα στην ανάπτυξη του δικτύου 5G, τη δημιουργία δικτύων νέας γενιάς στην σταθερή -ώστε να συμβάλουμε στην γεφύρωση του χάσματος που μας χωρίζει από την πρωτοπορία της Ευρώπης.
Επίσης στο περιεχόμενο θα επεκταθούμε περαιτέρω με έμφαση στον τομέα της ψυχαγωγίας (entertainment) και την πελατοκεντρική τεχνολογία. Θέλουμε επιπλέον να αποτελέσουμε μέρος του κύματος που θα δημιουργηθεί με την ψηφιοποίηση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας, είτε αυτά αφορούν τον δημόσιο τομέα, είτε τον ιδιωτικό τομέα, με έμφαση στις επιχειρήσεις και τα μεγάλα έργα του κράτους. Τέλος, έχουμε ως προτεραιότητα την καινοτομία καθώς δεν αρκεί κάποιος να υλοποιεί επενδύσεις, αλλά η στόχευση είναι να δημιουργείς καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες, όπως συμβαίνει με το hub για το e-health στην Ελλάδα που δημιούργησε ο όμιλός μας και συγκαταλέγεται στους επιλεγμένους κόμβους καινοτομίας της Vodafone – τους τελευταίους 12 μήνες δημιουργήθηκε ένα hub (κόμβος) για smart cities και τεχνολογίες δικτύου 5G ανοικτής πρόσβασης (open RAN) στη Γερμανία κι ένα hub για επιχειρηματικές λύσεις στη Μάλαγα της Ισπανίας.
- Πώς προχωρά το ελληνικό hub για την υγεία;
Είμαστε πολύ υπερήφανοι για τη δουλειά που γίνεται στη Vodafone Innovus, η οποία είναι το παγκόσμιο κέντρο έρευνας και ανάπτυξης του ομίλου για την ψηφιακή υγεία. Αξίζει να σημειωθεί ότι πάνω από το 15% του ΙοΤ business του Ομίλου Vodafone συνδέεται με τις υπηρεσίες Υγείας . Μέχρι στιγμής έχουμε υπογράψει μια συμφωνία συνεργασίας με τον «Δημόκριτο» για να δημιουργήσουμε μία «κοιτίδα καινοτομίας» που όχι μόνο θα φιλοξενήσει τεχνολογίες αιχμής πάνω σε 5G, αλλά και θα εστιάζει στην πιλοτική εφαρμογή και μετεξέλιξη σύγχρονων υπηρεσιών IoT -και όχι μόνο- με στόχο να διαχυθούν στη συνέχεια στην ελληνική αγορά από το οικοσύστημα του Δημόκριτου. Επίσης συμμετέχουμε στο project του υπουργείου Περιβάλλοντος στη Χάλκη όπου θα γίνει ένα καινοτόμο νησί, με την ανάπτυξη μιας σειράς εφαρμογών, συμπεριλαμβανομένων και ψηφιακών υπηρεσιών υγείας. Eδω σημασία δεν έχει η μόνον η δημιουργία των συστημάτων και των εφαρμογών τους, αλλά οι επιπτώσεις που θα έχει ο εκσυγχρονισμός αυτός, τα αποκαλούμενα πολλαπλασιαστικά οφέλη για την κοινωνία. Νομίζω με την εμπειρία που θα αποκτήσουμε εκεί, π.χ. μελέτες επιπτώσεων ψηφιοποίησης, αξιοποίησης του 5G, χρήσης της πράσινης ενέργειας κ.λπ., θα μας δώσει ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα να προσφέρουμε αντίστοιχες λύσεις σε άλλες περιοχές της χώρας ή/και του πλανήτη. Ήδη, η Vodafone Innovus έκανε μία ακόμη εξαγωγή καινοτομίας στο πλαίσιο του Ομίλου Vodafone, καθώς πρόσφατα η Vodafone Ισπανίας έβγαλε στην αγορά μία προηγμένη λύση ΙοΤ τηλεμετρίας, η οποία αναπτύχθηκε από τη θυγατρική μας. Είναι μία απτή απόδειξη του τι μπορεί να κάνει το ανθρώπινο δυναμικό της Ελλάδας στο πλαίσιο μίας διεθνοποιημένες εταιρείας.
- Πού βρίσκεται η ανάπτυξη του υποθαλάσσιου καλωδίου οπτικών ινών στα νησιά της χώρας;
Το έργο αυτό, που αποτελείται από ένα μεγάλο καλώδιο που θα διατρέχει το νότιο Αιγαίο κι ένα μικρότερο που θα ενώνει την Κέρκυρα με την ηπειρωτική χώρα, είναι μία στρατηγική επένδυση που υλοποιεί με ιδιωτικούς πόρους η Vodafone και θα φέρει νέες δυνατότητες σε περίπου 1 εκατ. Έλληνες 10 σημαντικών νησιών. Το ύψος της επένδυσης θα ξεπεράσει τα 40 εκατ. ευρώ. Μέχρι τώρα ολοκληρώθηκαν οι γεωτεχνικές μελέτες και το έργο βρίσκεται σε εξέλιξη βήμα – βήμα καθώς εκκρεμεί η ολοκλήρωση της αδειοδότησής του. Μόλις αυτή ολοκληρωθεί, το πλοίο μας είναι έτοιμο να έρθει και να ποντίσει τα καλωδιακά συστήματα των οπτικών ινών. Πιστεύω ότι μέχρι τον ερχόμενο Δεκέμβριο θα έχει ολοκληρωθεί το αδειοδοτικό και να ξεκινήσουν οι ποντίσεις των καλωδίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι το καλώδιο του Αιγαίου μπορεί να συνενωθεί με τα διεθνή καλώδια τηλεπικοινωνιών της περιοχής και να συμβάλει στην ανάδειξη της Ελλάδας ως διεθνούς κόμβου στις ψηφιακές τεχνολογίες.
- Πώς προχωρά η διείσδυση του 5G στην Ελλάδα;
Αν και έχουμε προχωρήσει αρκετά στην δημιουργία του νέου δικτύου, εν τούτοις η διείσδυση του 5G είναι ακόμη μικρή, καθώς είναι ζήτημα εάν σήμερα το 5% των κινητών υποστηρίζει την τεχνολογία αυτή. Αλλά και όσοι το έχουν, απλά έχουν υψηλότερη ταχύτητα μετάδοσης δεδομένων που σε λίγες περιπτώσεις μπορεί να είναι αναγκαία π.χ. στο να κατεβάσεις μια ταινία ποιότητας 4K στο κινητό σου. Τα οφέλη που θα φέρει το 5G στους απλούς καταναλωτές δεν είναι καθόλου αμελητέα όμως είναι καλό να θυμίσουμε ότι η νέα αυτή τεχνολογία δικτύου θα δείξει τις πραγματικές τις δυνατότητες στις επιχειρηματικές εφαρμογές. Το 5G θα φέρει πραγματική επανάσταση σε αυτό που λέμε εμείς τα verticals, δηλαδή τις κλαδικές τεχνολογικές υπηρεσίες στη βιομηχανία, τις μεταφορές, τα logistics, την υγεία – και πολλά άλλα πεδία. Αυτό θα είναι το επίκεντρο του 5G και ο βασικός καταλύτης στην τόνωση για τη ζήτηση υπηρεσιών. Διότι δεν είναι μόνο η ταχύτητα και η μηδενική καθυστέρηση στην απόκριση του δικτύου, που κάνει το 5G μοναδικό. Αλλά και η δυνατότητα να δημιουργήσεις εφαρμογές ελέγχου της παραγωγής με ακρίβεια του χιλιοστού του δευτερολέπτου. Αυτή είναι η μεγάλη ευκαιρία για εμάς.
- Μήπως αυτή η ευκαιρία, είναι και δική σας ευκαιρία, προκειμένου να διαφοροποιηθείτε από την βασική υπηρεσία παροχής πρόσβασης που σήμερα πλέον έχει καταστεί commodity, με αποτέλεσμα οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι να επενδύουν, αλλά να κερδίζουν χρήματα οι Over The Top (OTT) εταιρείες;
Θα είναι μεγάλη ευκαιρία εφόσον προσφέρουμε και τη λύση, και όχι μόνον το δίκτυο, όπως συμβαίνει σήμερα. Αν αναλάβουμε την υλοποίηση της λύσης, είτε αυτή αφορά το e-health, είτε την έξυπνη πόλη, το έξυπνο σπίτι κ.λπ., τότε θα διευρύνουμε την συμμετοχή μας στην αλυσίδα αξίας της λύσης. Αυτή είναι η προοπτική και γι’ αυτό στη Vodafone δημιουργούμε και τα hub τεχνολογίας. Πλέον η πρόκληση είναι να διευρύνουμε το αποτύπωμά μας στην αλυσίδα αξίας μιας υπηρεσίας, και από τη συνδεσιμότητα που βρισκόμαστε σήμερα να εισέλθουμε στην αξία της λύσης και της παροχής της υπηρεσίας. Αυτό πρέπει κανείς να το βλέπει μέσα από το φάσμα της παροδοχής ότι το 5G θα προσφέρει στην Ελλάδα πρόσβαση σε όλες τις τεχνολογίες της 4ης βιομηχανικής επανάστασης οι οποίες μπορούν να συμβάλουν στη δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων, τομέων και ειδικοτήτων στην οικονομία. Δηλαδή, το 5G δεν θα είναι απλά δίκτυο, αλλά μία πλατφόρμα η οποία θα φέρει τις εφαρμογές που θα αλλάξουν τη ζωή μας.
- Τα δίκτυα τηλεπικοινωνιών και οι πάροχοι στην Ελλάδα βρίσκονται συχνά στο στόχαστρο επικρίσεων τόσο για το επίπεδο των υπηρεσιών τους όσο και για τις χρεώσεις τους. Ποια είναι η θέση σας; Οι χρεώσεις πως κινούνται το τελευταίο διάστημα;
Εάν ανατρέξετε στα πλέον επίσημα στοιχεία της αγοράς, θα δείτε ότι πχ οι τιμές των δεδομένων μειώνονται με συνέπεια χρόνο με τον χρόνο, όπως αποδεικνύουν και τα στοιχεία της ΕΕΤΤ, σύμφωνα με τα οποία, μάλιστα, ο λόγος των εσόδων από data ως προς τη κίνησή τους έχει μειωθεί κατά 84% από το 2015 και στο τέλος του 2020 κυμαινόταν στη ζώνη του 1,3 ευρώ ανά GB. Είναι θέμα χρόνου να πέσει η αγορά κάτω από το 1 ευρώ, τάση στην οποία έχουμε συμβάλλει καταλυτικά μέσα από το λανσάρισμα των unlimited προϊόντων. Για να έχετε μία καλύτερη εικόνα, από το 2015 έως σήμερα, η κίνηση data αυξήθηκε κατά σχεδόν 1000%, ενώ τα έσοδα ανά GB μειώνονται με ετήσιο ρυθμό κατά τουλάχιστον 30% χρόνο με τον χρόνο – και πάνω από 84% συσσωρευτικά από το 2015. Στη σταθερή οι τιμές έχουν αποκλιμακωθεί εδώ και πολλά χρόνια και είναι άκρως ανταγωνιστικές, ενώ οι επενδύσεις σε δίκτυα νέας γενιάς επιταχύνουν τη μετάβαση των πολιτών σε νέες τεχνολογίες και σε καλύτερες τιμές. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ακούμε τους καταναλωτές. Η φωνή τους είναι ο οδηγός μας και ο κοινός παρανομαστής σε ό,τι κάνουμε. Από εκεί και πέρα, κάθε αγορά έχει τις δικές τις παραδοχές, δυνατότητες και ιδιαιτερότητες. Π.χ. είναι άλλο να αναπτύσσεις δίκτυο στην Ολλανδία και άλλο στην νησιωτική και ορεινή Ελλάδα. Ή είναι διαφορετικός ο επιμερισμός μίας επένδυσης σε μία μεγάλη αγορά από ό,τι σε μία μικρότερη. Στην περίπτωσή μας, υπάρχει και η ιδιαιτερότητα ότι μεσολάβησε μία τεράστια οικονομική κρίση που έριξε κατακόρυφα τη ζήτηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα πρώτα χρόνια της κρίσης, το έσοδό μας ανά πελάτη μειώθηκε πάνω από 60%. Σε αυτό το περιβάλλον όμως και πραγματοποιήσαμε επενδύσεις σε δίκτυα νέας γενιάς και προσφέραμε νέα προϊόντα και υπηρεσίες.
Μάλιστα, οι τιμές θα υποχωρήσουν ακόμη περισσότερο με τις πρωθυπουργικές εξαγγελίες, λόγω της μείωσης της φορολογίας. Μην ξεχνάτε η κινητή φορολογείται κατά μέσο όρο με 38% σε κάθε λογαριασμό και αυτό θα αλλάξει από την 1 Ιανουαρίου 2022.
- Με το περιεχόμενο τι θα κάνει η Vodafone στην Ελλάδα, ειδικά με την απώλεια των NovaSports;
Πράγματι, βγαίνουμε από το αθλητικό περιεχόμενο και εστιάζουμε στο entertainment. Άλλωστε εξ αρχής η στρατηγική στόχευση του Vodafone TV ήταν το περιεχόμενο για την οικογένεια, ενώ αξίζει να υπενθυμίσω ότι η συμφωνία που είχαμε για τα Novasports αφορούσε μόνο οικιακούς καταναλωτές και όχι επιχειρήσεις, από τις οποίες οι πάροχοι συνδρομητικού περιεχομένου στηρίζονται σημαντικά για τα έσοδά τους. Επιπλέον, ειδικά στην αρχή, αξιοποιούσαμε το περιεχόμενο συμπληρωματικά προς τις υπόλοιπες core υπηρεσίες μας. Πλέον το Vodafone TV είναι διαθέσιμο πάνω από όλα τα δίκτυα, χωρίς αποκωδικοποιητή, χωρίς δεσμεύσεις, με μόλις 6,30 ευρώ το μήνα και τον πρώτο μήνα δωρεάν και αποτελεί ίσως την πλέον ανταγωνιστική προσφορά στην Ελλάδα.
Είναι επίσης σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε ότι διεθνώς ο όμιλος Vodafone εστιάζεται στο ψυχαγωγικό περιεχόμενο κι έχει πάρει τη στρατηγική απόφαση να μην εμπλέκεται στη διεκδίκηση δικαιωμάτων προβολής αθλητικού περιεχομένου διότι το θεωρεί αδικαιολόγητα ακριβό. Η συμφωνία που είχαμε για τα Novasports, έγινε σε ένα διαφορετικό περιβάλλον για την αγορά. Εμείς εφαρμόζουμε με συνέπεια τη στρατηγική μας να φιλοξενούμε στο Vodafone TV περιεχόμενο από πολλές διαφορετικές πηγές, λειτουργώντας ως aggregator για τα μεγάλα studios. Σήμερα στην πλατφόρμα μας βρίσκονται περισσότεροι από 150.000 πελάτες και θα έλεγα ενεργοί πελάτες. Το τελευταίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς δεν είναι μόνον το πόσοι πελάτες υπάρχουν, αλλά και το ποια χρήση υπηρεσιών γίνεται.
- Ποιος ο ρόλος της ψηφιακής τεχνολογίας στην πράσινη ανάπτυξη;
H τεχνολογία έρχεται να δώσει λύσεις τις οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν για να μειωθεί δραστικά το οικολογικό αποτύπωμα. Υπάρχουν ψηφιακές λύσεις που διαθέτουν οι πάροχοι -και όχι μόνο- που μπορεί κάποιος να τις πάρει και να τις αξιοποιήσει σε ένα «πράσινο» και ταυτόχρονα «ψηφιακό» μετασχηματισμό. Δηλαδή να δημιουργήσει «έξυπνες» πόλεις με χαμηλό ενεργειακό αποτύπωμα, μια αποτελεσματικότερη διαχείριση των σκουπιδιών, των ρύπων, του ενεργειακού αποτυπώματος των μεταφορών κ.ο.κ. Είναι σχεδόν απίθανο, οποιαδήποτε «πράσινη» λύση να μην συνοδευτεί με την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας. Δεν μπορείς να δημιουργήσει ένα πράσινο σύστημα ελέγχου, χωρίς για παράδειγμα τεχνολογίες IoT. To «Green» επομένως θα είναι «digital», αλλιώς δεν θα είναι «Green». Οι ψηφιακές τεχνολογίες βρίσκονται στον πυρήνα της πράσινης μετάβασης.
- Το Ταμείο Ανάκαμψης τι ευκαιρίες κρύβει για την Vodafone, αλλά και το σύνολο της τηλεπικοινωνιακής αγοράς;
Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης από μόνοι τους δεν θα δώσουν λύση στα προβλήματα της χώρας. Το πόσο γρήγορα θα απορροφηθούν οι πόροι δεν είναι η μόνη πρόκληση. Μια συνθήκη που πρέπει να μπει στην εξίσωση είναι η αφετηρία των επενδυτικών προγραμμάτων να είναι «πράσινη» και «ψηφιακή». Αναφέρομαι κυρίως στο αν τα επενδυτικά σχέδια του ιδιωτικού τομέα, δηλαδή τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης, καθώς οι επιδοτήσεις του Ταμείου Ανάκαμψης που παρουσίασε η κυβέρνηση για τα έργα του δημοσίου τομέα, πληρούν την παραπάνω συνθήκη. Αυτή η αρχή έχει περάσει για παράδειγμα στην Ισπανία, όπου κανένα ιδιωτικό επενδυτικό σχέδιο δεν θα περάσει αν δεν έχει την «πράσινη» και ταυτόχρονα την «ψηφιακή» διάσταση. Από εκεί και πέρα, η Vodafone ενδιαφέρεται για ένα ευρύ φάσμα έργων ψηφιακού μετασχηματισμού και νομίζω ότι δίνεται μια σημαντική ευκαιρία στον κλάδο μας για περαιτέρω ανάπτυξη.
- Για την πορεία της χώρας και της οικονομίας της τι προβλέπετε;
H ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ για το ΑΕΠ β’ τριμήνου στο 16,2% ήταν ανέλπιστα θετική. Προσωπικά με ξάφνιασε ευχάριστα καθώς ήταν κάτι που δεν το περίμενα. Επιπλέον έχουμε ένα δείγμα γραφής από την κυβέρνηση θετικό, όπως ήταν διαχείριση για παράδειγμα η αντιμετώπιση των αδειών 5G ή το ψηφιακό πιστοποιητικού εμβολιασμού. Η συνέχεια στο σχεδιασμό και τη διαχείριση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης μένει να κριθεί, αλλά αν όντως συμβεί και υπό την προϋπόθεση της γεωπολιτικής και πολιτικής σταθερότητας όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και την Ευρώπη δημιουργείται μια θετική προοπτική για τη χώρα. Αυτό βέβαια, πάντα μαζί με την ίδια η κοινωνία, στης οποίας τη βούληση και τις ανάγκες πρέπει να ανταποκρινόμαστε.