THEPOWERGAME
Tρία σενάρια εξετάζει η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών για το μέλλον της ΕΡΓΟΣΕ και το πως θα καταστεί καλύτερη η συνεργασία στο μέλλον των εταιρειών ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ. Καθώς μάλιστα ο σιδηρόδρομος αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, τόσο στις απορροφήσεις του Ταμείο Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ, όσο και στην πορεία ανάπτυξης της οικονομίας, όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση έχει ως άμεσο στόχο, εκτός από το δίκτυο του ΟΣΕ, να «ανατάξει» και τις σχέσεις της μητρικής εταιρείας ΟΣΕ, με την 100% θυγατρική της ΕΡΓΟΣΕ.
Η μελέτη της ΕΥ
Οι σχέσεις των δύο επιχειρήσεων δεν είναι οι καλύτερες. Έτσι προς την κατεύθυνση αυτή το υπουργείο Μεταφορών είχε αναθέσει στην εταιρεία συμβούλων ΕΥ μελέτη σχετικά με την διευθέτηση του θέματος της αναδιοργάνωσης του ομίλου ΟΣΕ, με βασικό στόχο την διαμόρφωση των διεταιρικών σχέσεων των δύο επιχειρήσεων.
Η μελέτη, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Μεταφορών, παραδόθηκε πριν λίγες ημέρες και προτείνει τρία σενάρια. Τα σενάρια αυτά, σε αντίθεση με όσα είχε υποσχεθεί προεκλογικά η ΝΔ, και η οποία υποστήριξε την συγκέντρωση των δύο επιχειρήσεων, τώρα προβλέπουν τη διατήρηση της ΕΡΓΟΣΕ ως ανεξάρτητη επιχείρηση.
Ειδικότερα, τα δύο σενάρια που προτείνει η ΕΥ, προβλέπουν τη διατήρηση της ΕΡΓΟΣΕ ως θυγατρική εταιρεία του ΟΣΕ, αλλά με προκαθορισμένες τις σχέσεις μεταξύ των δύο επιχειρήσεων. Αν και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου ήταν φειδωλή σε εξηγήσεις, και στα δύο αυτά σενάρια, οι διεταιρικές σχέσεις των δύο επιχειρήσεων καθορίζονται με μια είδους σύμβαση που τις περιγράφει και τις χαρακτηρίζει.
Δεν είναι η πρώτη φορά που δύο κρατικές επιχειρήσεις και μάλιστα με σχέση μητρικής και θυγατρικής εταιρείας, έχουν «ψυχρές» ή «κακές» σχέσεις μεταξύ τους. Έχει παρατηρηθεί στο παρελθόν και σε άλλες αντίστοιχες καταστάσεις, π.χ. EΛΤΑ και ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές, όπου παρά το γεγονός ότι υπήρχε πάλι η σχέση μητρικής και θυγατρικής εταιρείας, οι σχέσεις των δύο επιχειρήσεων χαρακτηρίζονταν ως «κάκιστες». Κάθε διοίκηση ακολουθούσε την στρατηγική της και για το κάνει αυτό, αντλούσε την ισχύ της, από το πολιτικό διορισμό της.
Στα σκαριά σιδηροδρομικά έργα 3,3 δισ.
Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί μεταξύ ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, καθώς οι δύο εταιρείες κατέχουν κεντρικό ρόλο σε έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και γενικότερα στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Η κυβέρνηση έχει στα σκαριά σιδηροδρομικά έργα προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ, μέσα από ένα σύνολο έργων προϋπολογισμού 13 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2030.
Τα σιδηροδρομικά αυτά έργα, όπως είπε στη ΔΕΘ ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Καραμανλής, όταν ολοκληρωθούν θα αλλάξουν τον χάρτη των μεταφορών στη χώρα. Παράλληλα, χαρακτήρισε την ύπαρξη ενός σοβαρού και αξιόπιστου σιδηροδρομικού δικτύου αναγκαία για να κερδίσει η Ελλάδα τον διεθνή ρόλο που της αξίζει. «Γι’ αυτό και είναι η ώρα πλέον η νέα γενιά των «μεγάλων έργων» να συμπεριλάβει και τα σιδηροδρομικά έργα, που θα επιτρέψουν στη χώρα να καταστεί ένας πραγματικός κόμβος υποδομών που προεκτείνει την θαλάσσια οδό Ασία-Πειραιάς, επί χερσαίου εδάφους», πρόσθεσε χαρακτηριστικά.
Οι αποφάσεις για το μέλλον της ΕΡΓΟΣΕ δεν θα αργήσουν. Είναι ζήτημα το πολύ ενός μήνα για να αποφασιστεί η μελλοντική πορεία της επιχείρησης. Και όλα δείχνουν ότι καθώς οι πιέσεις για υλοποιήσεις κατασκευαστικών έργων θ’ αυξηθούν το επόμενο διάστημα, η κυβέρνηση θέλει μέχρι και το 2022 να έχει εξυγιάνει τον παλιό όμιλο ΟΣΕ, ο οποίος πλέον περιορίζεται σε δύο εταιρείες, και σε ένα πολύ μικρό μέρος της παλιάς ακίνητης περιουσίας του.