THEPOWERGAME
Λίγοι μπορούσαν να φανταστούν ότι η Γουινέα, μια χώρα της Δυτικής Αφρικής με 13 εκατομμύρια κατοίκους, έπαιζε σημαντικό ρόλο στις παγκόσμιες αγορές βασικών εμπορευμάτων.
Τα τελευταία χρόνια η χώρα έχει αυξήσει την παραγωγή βωξίτη, ενός βρώμικου κόκκινου μεταλλεύματος που, χάρη στις μεγάλες επενδύσεις της Κίνας, αφού επεξεργαστεί, μετατρέπεται σε αλουμίνιο.
Το 2020 η Γουινέα παρήγαγε το ένα τέταρτο του παγκόσμιου συνόλου, περίπου 90 εκατ. τόνους, από 21 εκατ. το 2015.
Σήμερα προμηθεύει περισσότερο από το ήμισυ του βωξίτη που χρησιμοποιείται στα κινεζικά διυλιστήρια. Και αυτά τα διυλιστήρια, με τη σειρά τους, παράγουν περισσότερο από το μισό αλουμίνιο παγκοσμίως.
Δεν είναι λοιπόν περίεργο ότι το στρατιωτικό πραξικόπημα που προκάλεσε αναταραχή στη Γουινέα στις 5 Σεπτεμβρίου έγινε αισθητό στις αγορές βασικών εμπορευμάτων.
Τα γεγονότα στη χώρα συνέβαλαν στο να φτάσει η τιμή του αλουμινίου, η οποία ήταν ήδη σε άνοδο, στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δέκα ετών.
(Στη Γουινέα βρίσκεται επίσης το Σιμαντού, ένα από τα πλουσιότερα ανεκμετάλλευτα κοιτάσματα σιδηρομεταλλεύματος στον κόσμο. Οι τιμές των μετοχών της China Hongqiao και της Rio Tinto, δύο επενδυτών του Σιμαντού, υποχώρησαν για λίγο όταν κυκλοφόρησε η είδηση του πραξικοπήματος).
Η Γουινέα είναι βέβαια, ο πιο πρόσφατος παράγοντας που σχετίζεται με την άνοδο της τιμής του αλουμινίου, η οποία, φέτος, μέχρι στιγμής, έχει εκτιναχθεί κατά περίπου 40%, ταχύτερα από οποιοδήποτε άλλο μέταλλο υψηλής εμπορευσιμότητας.
Ένας λόγος που οδήγησε σε αυτή την κούρσα ανόδου είναι η αυξανόμενη ζήτηση. Οι κλεισμένοι στα σπίτια τους, εξαιτίας των lockdows, καταναλωτές, έπιναν περισσότερο, ενισχύοντας τη ζήτηση για κουτιά αλουμινίου.
Καθώς οι οικονομίες ανέκαμψαν από τη βαθιά ύφεση του 2020 που προκλήθηκε από την πανδημία, η ζήτηση αλουμινίου στις κατασκευές αυξήθηκε.
Τα σχέδια για γενναίες δαπάνες για υποδομές στην Αμερική, την Κίνα και την Ευρώπη αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω τη ζήτηση.
Όμως και οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία περιέχουν λίγο περισσότερο αλουμίνιο από τα συμβατικά αυτοκίνητα, έχουν αυξήσει τη ζήτηση για το μέταλλο.
Ωστόσο, οι περιορισμοί από την πλευρά της προσφοράς ήταν σημαντικότεροι. Τον Αύγουστο μια πυρκαγιά έθεσε εκτός λειτουργίας ένα μεγάλο διυλιστήριο στην Τζαμάικα.
Η Rio Tinto προσπαθεί να επιλύσει μια απεργία των εργαζομένων σε ένα εργοστάσιο μεταλλουργίας στον Καναδά. Άλλες παρακωλύσεις προέρχονται από την Κίνα.
Η παραγωγή αλουμινίου χρησιμοποιεί τεράστια ποσότητα ενέργειας (ορισμένοι έμποροι χαρακτηρίζουν το μέταλλο ως «παγωμένο ηλεκτρικό ρεύμα»).
Οι νέοι στόχοι για την κατανάλωση ενέργειας οδήγησαν ορισμένες επαρχιακές αρχές, όπως αυτές της Εσωτερικής Μογγολίας και της Σιντσιάνγ, να μειώσουν την παραγωγή.
Εν τω μεταξύ, η ξηρασία στη Γιουνάν έχει πλήξει την παροχή υδροηλεκτρικής ενέργειας. Ο Gregory Shearer της JPMorgan Chase εκτιμά ότι, συνδυαστικά, όλα αυτά θα μπορούσαν να μειώσουν την κινεζική ετήσια παραγωγή αλουμινίου κατά περίπου 5%.
Δεν είναι σαφές αν το πραξικόπημα στη Γουινέα θα περιορίσει περαιτέρω την προσφορά. Μέχρι στιγμής, τα ορυχεία στη χώρα εξακολουθούν να λειτουργούν, τα πλοία εξακολουθούν να φορτώνονται με βωξίτη και οι αποθήκες στα κινεζικά λιμάνια είναι καλά εφοδιασμένες.
Ωστόσο, ορισμένοι αναλυτές ανησυχούν ότι άλλες χώρες θα επιβάλουν κυρώσεις στη νέα κυβέρνηση ή ότι το νέο καθεστώς θα φορολογήσει τους ανθρακωρύχους. Οποιοδήποτε από τα δύο θα διέκοπτε τη ροή βωξίτη από τη Γουινέα.
Αλλά και σε αυτή την περίπτωση, ο βωξίτης είναι αρκετά άφθονος, ώστε τα κινεζικά διυλιστήρια να έχουν άλλες επιλογές. Αυτό υποδηλώνει ότι η μεγαλύτερη ανησυχία για την αγορά αλουμινίου είναι το προς τα που θα κινηθούν οι κινεζικοί κανονισμοί.
Οι αρχές ανησυχούν ήδη για την άνοδο των τιμών των μετάλλων που πλήττει τους κινέζους κατασκευαστές. Απελευθέρωσαν μέρος του αλουμινίου, μαζί με άλλα μέταλλα, από τα στρατηγικά τους αποθέματα για να προσπαθήσουν να περιορίσουν τον πληθωρισμό.
Αυτός ο στόχος προσκρούει σε άλλους. Ο ένας είναι οι στόχοι για την κατανάλωση ενέργειας. Ένας άλλος είναι το όριο στην παραγωγή αλουμινίου της Κίνας, το οποίο τέθηκε το 2017, όταν οι αρχές θεώρησαν ότι η χώρα παρήγαγε υπερβολική ποσότητα.
Εάν τα κινεζικά διυλιστήρια αρχίσουν να περιορίζουν την παραγωγή καθώς πλησιάζουν το όριο, οι τιμές ενδέχεται να αυξηθούν έως ότου κατασκευαστεί νέα παραγωγική ικανότητα αλλού.
Μια πιθανότητα είναι η Κίνα να αρχίσει να μεταφέρει την παραγωγή αλουμινίου στο εξωτερικό, σε μέρη όπου η εργασία είναι φθηνή, όπως στην Ινδονησία.
Μέρος της παραγωγής νικελίου έχει ήδη μεταφερθεί στη χώρα και η China Hongqiao, η οποία είναι επίσης η μεγαλύτερη παραγωγός αλουμινίου στον κόσμο, δήλωσε πρόσφατα ότι θα επεκτείνει τις δραστηριότητες του διυλιστηρίου της εκεί.
Οι νέοι κυβερνήτες της Γουινέας μπορεί να καταλήξουν να πωλούν τον βωξίτη τους σε ινδονησιακές εταιρείες – με τη βοήθεια της Κίνας, φυσικά.
© 2021 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά βρίσκεται στο www.economist.com