THEPOWERGAME
Μετά από δεκαετίες προχωρούν έργα που αλλάζουν τη Βόρεια Ελλάδα είπε ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης στο συνέδριο «The Thessaloniki Metropolitan Summit» που διοργανώνει ο Economist με το powergame.gr.
Αυτή την περίοδο προχωρούν μεγάλα έργα για τα οποία συζητούσαν επί δεκαετίες στην Θεσσαλονίκη και στη Βόρεια Ελλάδα υποστήριξε ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης στο συνέδριο «The Thessaloniki Metropolitan Summit» που διοργανώνει ο Economist με το Powergame.gr. Στο ίδιο πάνελ, τα στελέχη των κατασκευαστικών ομίλων που συμμετείχαν τόνισαν πως ταυτόχρονα με τα παραδοσιακά έργα, η αγορά πρέπει να προετοιμάζεται για τις αλλαγές που φέρνουν οι κοινοτικοί στόχοι για την κλιματική αλλαγή και τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2).
Ο κ. Καραγιάννης είπε πως είναι θέμα ημερών η προκήρυξη της νέας γενιάς σιδηροδρομικών έργων, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, ύψους 3,3 δις. Ευρώ, που περιλαμβάνουν τόσο την Ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία, όσο και το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και τη σύνδεση με τον προβλήτα 6 του ΟΛΘ αλλά και τον προαστιακό της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τον υφυπουργό σε λιγότερο από ένα μήνα θα κληθούν να υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές οι υποψήφιοι για το έργο των 380 εκατομμυρίων που αφορά την περιφερειακή Θεσσαλονίκης (flyover) με στόχο να επιλεγεί ανάδοχος ακόμα και μέσα στο χρόνο. Πρόκειται για έργο με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ενώ με τον ίδιο τρόπο θα προχωρήσει και το οδικό τμήμα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, ενώ έγινε και η πρόσκληση για το δικαστικό Μέγαρο της πόλης, επίσης με ΣΔΙΤ. Επίσης προωθούνται και μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα, κάποια με συμπράξεις.
Ο κ. Καραγιάννης επισήμανε και την προσφορά του 1,5 δισεκ. για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού που υπεβάλε η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects. Στην ανάγκη έργων και μέτρων ώστε να ενισχυθεί η Θεσσαλονίκη ως τουριστικός προορισμός αναφέρθηκε η κα Κατερίνα Νοτοπούλου, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και τομεάρχης Πολιτισμού.
Ο πρόεδρος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ Γιώργος Μυλωνογιάννης επισήμανε πως πλέον δεν πρέπει να βλέπουμε με τον ίδιο τρόπο ούτε τα παραδοσιακά έργα υποδομών καθώς αντιμετωπίζουμε προκλήσεις όπως η κυκλική οικονομία, οι απαιτήσεις για μείωση εκπομπών και η στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. «Μέχρι πότε θα επιτρέπεται σε ρυπογόνα οχήματα να διασχίζουν αυτοκινητοδρόμους ή στα σημερινά πλοία να προσεγγίζουν λιμάνια;» αναρωτήθηκε. «Είναι οι υποδομές αυτοκινητοδρόμων έτοιμες να υποστηρίξουν τα οχήματα νέας τεχνολογίας;». Υπενθύμισε προς στο πρόσφατα συμβούλιο των υπουργών Ενέργειας της ΕΕ, στις 21 Ιουλίου, αποφασίστηκε η ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, ο σχεδιασμός για τα νέα αεροπορικά καύσιμα που επηρεάζει τα υφιστάμενα αεροδρόμια, αλλά και για τα πράσινα ναυτιλιακά καύσιμα για τα οποία υπάρχει μια μεγάλη συζήτηση. «Οι υποδομές πρέπει να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της βιώσιμης ανάπτυξης» τόνισε ο κ. Μυλωνογιάννης και πρόσθεσε πως «οι αποφάσεις της Ε.Ε. μπορούν να αλλάξουν ολόκληρα επιχειρηματικά πλάνα στον τομέα των κατασκευών. Ενα φάντασμα πλανιέται πάνω από την Ευρώπη είναι το Fit for 55 (σ.σ. το σχέδιο της ΕΕ για την κλιματική αλλαγή) και αν δε γίνει γνωστή η παρουσία του θα αποτύχουμε».
«Εχουμε κουραστεί να ακούμε για την ευκαιρία της Θεσσαλονίκης να αποτελέσει τη Μητρόπολη των Βαλκανίων» τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat Πέτρος Σουρέτης. Εξήγησε πως πράγματι η πόλη μπορεί να γίνει επιχειρηματικό και τουριστικό hub των Βαλκανίων «με ποιοτικές και ουσιαστικές υποδομές, με ψηφιοποίηση και στροφή προς την «έξυπνη πόλη», με προστασία του περιβάλλοντος. Ακόμα δεν έχει λυθεί το θέμα των σκουπιδιών σε μια πόλη σαν την Θεσσαλονίκη». Ο κ. Σουρέτης θεωρεί πως η κυβέρνηση «έχει κάνει άλματα» και πλέον «υπάρχει πολύ καλή πορεία σε σημαντικά έργα που θα δώσουν νέα πνοή στην Θεσσαλονίκη».
Στην ανάγκη να προχωρήσουν επιτέλους κρίσιμα έργα στην διαχείριση των αποβλήτων επικεντρώθηκε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Μεσόγειος Διον. Γεωργόπουλος. Ο κ. Γεωργόπουλος αναφέρθηκε στις σημαντικές ελλείψεις της χώρας, ακόμα και σε έργα ύδρευσης και άρδευσης τα οποία έχουν σημαντικό κόστος στην προσέλκυση νέων επενδυτών. Αναφέρθηκε και σε παράδειγμα ξένου ομίλου ο οποίος εξέτασε ακόμα και το ενδεχόμενο αποχώρησης από τη χώρα μας επειδή δεν είχε που να πάει τα βιομηχανικά της απόβλητα. Ο κ. Γεωργόπουλος υποστήριξε πως για να υπάρξει ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων στη Βόρεια Ελλάδα «χρειάζονται μία ή δύο εγκαταστάσεις ενεργειακής αξιοποίησης αποβλήτων, του δευτερογενούς καυσίμου».