THEPOWERGAME
Αρκετές εβδομάδες αδιάλειπτης λειτουργίας όλων των κρίσιμων λιμανιών του κόσμου, αλλά και μια σημαντική επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου, ιδίως των έτοιμων αγαθών που μεταφέρονται μέσω κοντέινερ, απαιτούνται για να επανέλθει η κανονικότητα στις θαλάσσιες μεταφορές και να αποκλιμακωθούν τα μεταφορικά κόστη.
Πρόκειται ασφαλώς για δύο πολύ δύσκολες στην πραγμάτωσή τους προϋποθέσεις, καθώς μάλιστα ο πλανήτης εισέρχεται στην περίοδο του έτους κατά την οποία η ζήτηση αγαθών όχι μόνο δεν υποχωρεί, αλλά αντιθέτως κορυφώνεται. Την ίδια στιγμή, τα φυσικά φαινόμενα ή τα κρούσματα κορονοϊού που επιδεινώνουν τις καθυστερήσεις στα λιμάνια και παρατείνουν τις συνθήκες διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας, συνεχίζουν το έργο τους.
Το νέο πρόβλημα στο λιμάνι του Μπουσάν
Μόλις έγινε γνωστό ότι το κρίσιμο κινεζικό λιμάνι του Νίνγκμπο και συγκεκριμένα ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων Μεϊσάν (τρίτος μεγαλύτερος παγκοσμίως), ξεκίνησαν να επαναλειτουργούν μετά από δύο συνεχείς εβδομάδες διακοπής, άρχισαν να παρατηρούνται προβλήματα στον έκτο μεγαλύτερο σταθμό διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων του κόσμου, στο λιμάνι του Μπουσάν της Νοτίου Κορέας. Ο λόγος ακούει στο όνομα «Ομάις», ένας τυφώνας, ο οποίος έπληξε τις νότιες ακτές της χερσονήσου της Κορέας στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας, υποχρεώνοντας την πλήρη διακοπή λειτουργίας στο λιμάνι του Μπουσάν, όπου ήδη μετρούσε 11 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που περίμεναν να εξυπηρετηθούν.
Ως εκ τούτου, δεκάδες άλλα πλοία που κατευθύνονταν προς τα εκεί, υποχρεώθηκαν σε αναδρομολόγηση σε άλλα λιμάνια της περιοχής, συντηρώντας την αδυναμία μείωσης των καθυστερήσεων που καταγράφονται από την άνοιξη και μετά διεθνώς.
Εκατοντάδες αγκυροβολημένα πλοία
Είναι χαρακτηριστικό ότι ανά πάσα στιγμή, κατά την διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων, είναι εκατοντάδες τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία βρίσκονται αγκυροβολημένα σε κάποιο από τα μεγάλα λιμάνια της υφηλίου, που λειτουργούν ως «πύλες εισόδου ή εξόδου» για καταναλωτικά προϊόντα και πρώτες ύλες. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία του Platts cFlow, μόνο στο Ρότερνταμ και τον Πειραιά, κατά την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 25 Αυγούστου, υπολογίζεται ότι η ουρά των πλοίων ανερχόταν σε 18 (12 στο ολλανδικό λιμάνι και έξι στο ελληνικό). Τα νούμερα των πλοίων είναι ακόμα υψηλότερα στην δυτική ακτή των ΗΠΑ, με το σύμπλεγμα λιμανιών του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς να καταγράφουν, το ίδιο διάστημα, 36 πλοία σε αναμονή, ενώ στο λιμάνι της Σαβάνα στην πολιτεία της Τζόρτζια, στην ανατολική ακτή, παρατηρήθηκαν 14 πλοία που περίμεναν να εξυπηρετηθούν.
Το πρόβλημα έγκειται στο ότι κάθε καθυστέρηση που προκαλείται σε κάποιο κρίσιμο λιμάνι, μεταφράζεται σε ακόμα μεγαλύτερο χρόνο, για την ομαλοποίηση της εξυπηρέτησης φορτίων και πλοίων. Για παράδειγμα, το κλείσιμο του τερματικού σταθμού Μεϊσάν στο Νίγκμπο της Κίνας για δύο εβδομάδες, μεταφράζεται σε έως και δύο μήνες, μέχρις ότου να αποκατασταθεί πλήρως η ομαλή ροή πλοίων και φορτίων κι αυτό εφόσον δεν προκύψει κάποιο άλλο έκτακτο γεγονός στο διάστημα αυτό.
Λιμάνια: Η πολιτική μηδενικής ανοχής
Άλλωστε, χρειάστηκε μόλις ένα κρούσμα κορονοϊού για να κλείσει το λιμάνι για δύο εβδομάδες. Πρόκειται για μια πολιτική μηδενικής ανοχής σε κρούσματα που εφαρμόζει η κινεζική κυβέρνηση και η οποία έχει γεννήσει σοβαρές δυσλειτουργίες και σε άλλα μεγάλα λιμάνια της χώρας του προηγούμενους μήνες, με πιο πρόσφατο (μέχρι το Νίγκμπο), το παράδειγμα του λιμανιού στην επαρχία Γιαντιάν, που απέχει περίπου 90 χιλιόμετρα από τον Χονγκ Κονγκ. Από το Νίγκμπο περνούν κάθε χρόνο σχεδόν 30 εκατ. κοντέινερ, δείγμα του κρίσιμου ρόλου που διαδραματίζει στις εξαγωγές της Κίνας.
Στο πλαίσιο αυτό, ορισμένοι αναλυτές σημειώνουν ότι η εν λόγω πολιτική της Κίνας, ενδεχομένως να πρέπει να αναθεωρηθεί και να γίνει ελαστικότερη, τουλάχιστον για τα μεγάλα λιμάνια, δεδομένων των προβλημάτων που δημιουργούνται και της σημαντικής ζημίας που προκαλείται και συνολικά στην βιομηχανία εξαγωγών της χώρας. Ήδη μάλιστα, έχει ανοίξει η συζήτηση για την ανάγκη παροχής οικονομικής ενίσχυσης στους εξαγωγείς που καλούνται να αντιμετωπίσουν αυξημένο μεταφορικό κόστος από τέσσερις έως και 10 φορές περισσότερο σε σχέση με την περίοδο πριν την πανδημία. Το βέβαιο είναι ότι η φετινή εορταστική περίοδος θα αποτελέσει δυσεπίλυτο γρίφο για μεγάλη μερίδα λιανεμπορικών αλυσίδων, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, με τον αγώνα για την εξασφάλιση επαρκών αποθεμάτων να έχει ήδη ξεκινήσει.