THEPOWERGAME
Ο παγκόσμιος δείκτης μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Drewry’s, αυξήθηκε κατά 32% σε ετήσια βάση το δεύτερο τρίμηνο του έτους, αύξηση η οποία αναμένεται να ξεπεράσει το 50% μέχρι το τέλος του τρίτου τριμήνου. Και το μέλλον διαγράφεται δυσοίωνο.
Όπως λέει ο επικεφαλής της Drewry Philip Grey «σε αντίθεση με τους ναύλους ξηρών εμπορευματοκιβωτίων που αναμένεται να μειωθούν το 2022 καθώς ομαλοποιούνται οι εμπορικές συνθήκες, οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξάνονται καθώς ο πληθωρισμός των τιμών τροφοδοτεί τα δρομολόγια Βορρά-Νότου».
Οι τιμές σε βασικά τρόφιμα και πρώτες ύλες έχουν «πετάξει»
Την ίδια στιγμή οι τιμές σε βασικά τρόφιμα και πρώτες ύλες έχουν «πετάξει» σε σχέση με πέρυσι. Ο Δείκτης Τιμών Τροφίμων του FAO ήταν κατά μέσο όρο 123 μονάδες τον Ιούλιο του 2021, 1,2% χαμηλότερα από τον Ιούνιο, αν και εξακολουθεί να είναι 31% υψηλότερος από το επίπεδό που ήταν την ίδια περίοδο του 2020.
Ο δείκτης παρακολουθεί τις μεταβολές των διεθνών τιμών των πιο διαπραγματεύσιμων ειδών διατροφής παγκοσμίως.
Η πτώση του Ιουλίου αντανακλά μειώσεις στις τιμές για τα περισσότερα δημητριακά και φυτικά έλαια καθώς και για τα γαλακτοκομικά προϊόντα.
Αντίθετα, ο Δείκτης Τιμών Ζάχαρης αυξήθηκε κατά 1,7% τον Ιούλιο για τέταρτο συνεχόμενο μήνα. Η άνοδος σχετίζεται κυρίως με τις πιο σταθερές τιμές του αργού πετρελαίου και τις αβεβαιότητες σχετικά με τον αντίκτυπο των πρόσφατων παγετών στις αποδόσεις στη Βραζιλία, τον μεγαλύτερο εξαγωγέα ζάχαρης στον κόσμο.
Τί αναμένει η Coca Cola HBC
Για τη διατάραξη που συντελείται σε παγκόσμιο επίπεδο σε επίπεδο πρώτων υλών και μεταφορικού κόστους κάνει λόγο και η Coca Cola HBC.
Ο όμιλος αναμένει περαιτέρω αύξηση του κόστους πρώτων υλών ανά κιβώτιο σε υψηλό μονοψήφιο ποσοστό για το σύνολο του έτους, εξαιρουμένης της επίδρασης από το κόστος των αγορασμένων έτοιμων προϊόντων.
Παρά το γεγονός ότι ο όμιλος εισήλθε σε συγκεκριμένες συμφωνίες παραγώγων χρηματοοικονομικών μέσων πρώτων υλών, ώστε να αντισταθμίσει την έκθεσή του σε ενδεχόμενες ανατιμήσεις αυτών.
Μολονότι αυτές οι συμφωνίες αποτελούν πράξεις οικονομικής αντιστάθμισης κινδύνου και αναφέρονται κυρίως στην προσπάθεια να περιοριστεί η έκθεση στη μεταβολή της τιμής της ζάχαρης, του αλουμινίου, του πετρελαίου κίνησης και της ρητίνης PET, δεν έχει εφαρμοστεί λογιστική αντιστάθμισης κινδύνου σε όλες τις περιπτώσεις.
Πώς διαχειρίστηκε την κρίση η Παπουτσάνης
Και η Coca Cola HBC δεν είναι η μόνη που αντιμετωπίζει πρόβλημα. Η Παπουτσάνης διαχειρίστηκε την κρίση το πρώτο εξάμηνο μέσω μετακύλισης της αύξησης σε πελάτες, ιδιαίτερα στις κατηγορίες των παραγωγών προϊόντων για τρίτους και βιομηχανικών πωλήσεων σαπωνωμαζών.
Επίσης, μέρος των υλών που αναλώθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο στην παραγωγή η εταιρεία είτε το τηρούσε σε απόθεμα ήδη από το 2020 είτε είχε διαπραγματευτεί και συμφωνήσει με βασικούς προμηθευτές συγκεκριμένη ποσότητα και τιμή σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά που ίσχυσαν το 2021.
Σε αυξήσεις στις τιμές πώλησης των προϊόντων της αποφάσισε να προχωρήσει και η Μακεδονική Εταιρεία Χάρτου (ΜΕΛ).
Πώς η ανατίμηση στο κόστος τροφοδοσίας επηρεάζει την Public
Η παγκόσμια ανατίμηση στο κόστος τροφοδοσίας επηρεάζει και την αλυσίδα Public.
Όπως είχε πει πρόσφατα ο επικεφαλής της «η λιανική τιμή καθορίζεται από τους συνεργάτες μας και μέχρι στιγμή δεν έχουν γίνει μεγάλες ανατιμήσεις. Δεν το θεωρώ απίθανο όμως να αρχίσουν να ανεβαίνουν σιγά σιγά οι τιμές αλλά με μια καθυστέρηση σε σχέση με κάποιες άλλες αγορές».
Οι ανατιμήσεις στον καταναλωτή
Με τον επικεφαλής της Jumbo να αναφέρει πως ο καταναλωτής σύντομα θα αντιμετωπίσει τις ανατιμήσεις. Για παράδειγμα μια καρέκλα η οποία πωλούνταν στην αγορά προς 39,99 ευρώ σήμερα πωλείται 150 ευρώ.
Η τιμή για ένα λούτρινο αρκουδάκι έχει τετραπλασιαστεί από 50 ευρώ στα 200 ευρώ, η τιμή στο σίδηρο που χρησιμοποιείται στις οικοδομές έχει αυξηθεί κατά 60% ενώ οι τιμές των ραφιών που χρησιμοποιούνται στα καταστήματα έχουν διπλασιαστεί, ανέφερε ο ίδιος.
Η διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας έχει αλλάξει και το προϊοντικό μίγμα της αλυσίδας.
Jumbo: Επιβαρύνονται τα μεγάλα σε όγκο, μικρά σε αξία προϊόντα
Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της Jumbo τα προϊόντα που είναι μεγάλα σε όγκο και μικρά σε αξία επιβαρύνονται με ανατιμήσεις της τάξεως του 200-300% αυτό οδηγεί το συγκεκριμένο προϊόν εκτός του χαρτοφυλακίου.
«Είναι αυτονόητη η αλλαγή του προϊοντικού μείγματος για να αγοράζει προϊόντα εις το όνομα των εφοπλιστών».
Από τις αρχές του χρόνου καταγράφεται μεσοσταθμική αύξηση 5% στις τιμές που πουλά η βιομηχανία προς το λιανεμπόριο, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία των εταιρειών μέτρησης της κατανάλωσης.