THEPOWERGAME
Χρειάστηκαν αρκετοί συμβιβασμοί από την πλευρά των Δημοκρατικών για να κερδίσουν τη συναίνεση των Ρεπουμπλικάνων και να περάσει το φιλόδοξο νομοσχέδιο υποδομών από τη Γερουσία την Τρίτη. Στο ένα τρισεκατομμύριο δολάρια, η τελική μορφή του νομοσχεδίου υστερεί από την αρχική πρόταση των 2,3 τρισ. δολαρίων αλλά παραμένει η μεγαλύτερη χρηματοδότηση σε έργα υποδομών εδώ και μια 70ετία, επηρεάζοντας σχεδόν κάθε πτυχή της αμερικανικής οικονομίας.
Παρόλα αυτά, το νομοσχέδιο θα πρέπει να κερδίσει και την έγκριση της Βουλής των Αντιπροσώπων πριν επικυρωθεί από τον Αμερικανό πρόεδρο, Τζο Μπάιντεν. Ωστόσο η επικεφαλής Νάνσυ Πελόσι μαζί με τα υπόλοιπα μέλη του Δημοκρατικού κόμματος αναμένεται να ασκήσουν πιέσεις στους Ρεπουμπλικάνους του Κογκρέσου για να δώσουν το πράσινο φως στο νομοσχέδιο για την κοινωνική πολιτική, ύψους 3,5 τρισ. δολαρίων. Οπότε εικάζεται πως το νομοσχέδιο υποδομών θα αξιοποιηθεί και ως διαπραγματευτικό χαρτί, σύμφωνα με τους New York Times.
Όχι ξεκάθαρα τα πλεονεκτήματα του «Buy American»
Οικονομικοί αναλυτές διατηρούν, στο μεταξύ, ενστάσεις στις προβλέψεις του νομοσχεδίου για την αξιοποίηση εξοπλισμού από τις ΗΠΑ στο πλαίσιο της στρατηγικής «Buy American». Το πρακτορείο Bloomberg θεωρεί πως με τέτοιας φύσεως προϋποθέσεις, οι διαδικασίες θα γίνουν πιο περίπλοκες σε έναν κόσμο που πλέον οι εφοδιαστικές αλυσίδες εκτείνονται σε όλες τις γωνιές του κόσμου, ενώ άλλες χώρες υπερέχουν σε συγκεκριμένες τεχνολογίας. Παραδείγματος χάριν, η Ιαπωνία και η Ευρώπη έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα στα σιδηροδρομικά δίκτυα σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπου τόσα χρόνια βρίσκονταν στο περιθώριο.
Συμβιβασμοί έγιναν, επίσης, για τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια. Παρόλα αυτά, ο προϋπολογισμός για την αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτροδότησης ανέρχεται στα 73 δισ. δολάρια, συμπεριλαμβανομένων των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Πάνω από 7 δισ. δολάρια θα διοχετευθούν στην κατασκευή σταθμών επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων και πάνω από 15 δισ. δολάρια για την απομάκρυνση σωληνώσεων μόλυβδου. Γενικά προβλέπονται 550 δισ. δολάρια σε έργα υποδομών, 65 δισ. δολάρια για την επέκταση των διαδικτυακών συνδέσεων υψηλής ταχύτητας και 25 δισ. δολάρια για την αναβάθμιση των
αεροδρομίων.
Η αναβάθμιση των υποδομών στις ΗΠΑ θα ακριβύνει τις πρώτες ύλες
Καθώς αφορά την αμερικανική οικονομία, η οποία παραμένει στην κορυφή του κόσμου, το νομοσχέδιο αυτό αναμένεται να συμβάλει στην άνοδο των τιμών των πρώτων υλών. Η πολιτική «πράσινης ενέργειας» που ακολουθεί ο Τζο Μπάιντεν αυξάνει κατακόρυφα τις ανάγκες της χώρας σε ανεμογεννήτριες, μπαταρίες για την τροφοδότηση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων του κυβερνητικού στόλου και κατ΄ επέκταση σε χαλκό όπως και άλλα βιομηχανικά μέταλλα.
Σύμφωνα με προβλέψεις της Concord Resources, η τιμή του χαλκού ενδεχομένως να φθάσει ακόμη και τα 12.000 δολάρια τον τόνο μέσα στους επόμενους 18 μήνες αντί του προηγούμενου ρεκόρ 10.000 δολαρίων και πάνω που καταγράφηκε τον Απρίλιο. Άλλες εταιρείες διαβλέπουν την άνοδο των τιμών του χαλκού έως και τα 15.000 δολάρια τον τόνο. Μάλιστα, ένα νομοσχέδιο υποδομών σαν αυτό των ΗΠΑ εκτιμάται πως θα απαιτήσει 6 εκατ. τόνους σε χάλυβα, 110.000 τόνους σε χαλκό και 140.000 τόνους αλουμινίου, ετησίως,
μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα.