THEPOWERGAME
Μέχρι το τέλος Αυγούστου, πιθανώς στις 27 του μήνα, αναμένεται να συνεδριάσει το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) προκειμένου να αναδείξει ως προσωρινό ανάδοχο για την 35ετή σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Egis Projects.
Μετά την απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ για την επιλογή της κοινοπραξίας ως προσωρινού αναδόχου θα απαιτηθούν, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του ταμείου που παρακολουθούν τη διαδικασία, περίπου τρεις μήνες ώστε να οριστικοποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης. Υπολογίζεται πως μέχρι τα τέλη του έτους ή τις αρχές του 2022 η κοινοπραξία θα έχει επιλεγεί ως οριστικός ανάδοχος. Στη συνέχεια η σύμβαση παραχώρησης πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να κυρωθεί από την Βουλή. Η επίσημη έναρξη της παραχώρησης αναμένεται κάποια στιγμή μέσα στον επόμενο χρόνο λένε τα ίδια στελέχη.
Η κοινοπραξία, στην οποία η ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με 75% αλλά θα εκτελέσει το σύνολο των κατασκευαστικών εργασιών, κατέθεσε υψηλό τίμημα, που κατά πληροφορίες αγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ για την παραχώρηση και τα έργα αναβάθμισης και βαριάς συντήρησης της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων. Στην κυβέρνηση επικράτησε, μάλιστα, πανηγυρικό κλίμα αφού μέσω του συγκεκριμένου διαγωνισμού το ΤΑΙΠΕΔ θα συγκεντρώσει τα μεγαλύτερα έσοδα από ιδρύσεώς του. Για την ιστορία, τα έσοδα του ταμείου από την παραχώρηση των 14 μεγαλύτερων περιφερειακών αεροδρομίων στην Fraport Greece ήταν 1,23 δισ. ευρώ.
Οι σύμβουλοι του Ταμείου είχαν αποτιμήσει την αξία της σύμβασης παραχώρησης (και των έργων αναβάθμισης που περιλαμβάνονται σ’ αυτήν) στα 1,2 δισ. ευρώ, χωρίς το ετήσιο εγγυημένο μίσθωμα που θα καταβάλλει ο παραχωρησιούχος στο δημόσιο και φτάνει το 7,5% των συνολικών (ακαθάριστων) εσόδων.
Σημειώνεται πως μέχρι σήμερα δεν έχουν γίνει στην Εγνατία Οδό έργα βαριάς συντήρησης με αποτέλεσμα να υπάρχει ανάγκη για σειρά εργασίες σε σήραγγες, γέφυρες και άλλα σημεία του οδικού άξονα. Υπολογίζεται πως μόνο για τα έργα αναβάθμισης των κάθετων αξόνων και τη βαριά συντήρηση θα απαιτηθούν περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ. Στο τεύχος δημοπράτησης προβλέπεται πως ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει την αναβάθμιση σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμου των τμημάτων Χαλάστρα – Πολύκαστρο του κάθετου άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι και Χριστός – Κ. Αμπέλα του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, συνολικού μήκους 54 χιλιομέτρων.
Εκτός από την είσπραξή των διοδίων ο ανάδοχος θα έχει έσοδα από την εκμετάλλευση Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) «των παρόδιων αυτού εκτάσεων από κοινού με όλα τα περιουσιακά δικαιώματα, υλικά και άυλα, που σχετίζονται με τον οδικό άξονα». Σήμερα λειτουργούν στην Εγνατία Οδό 58 σταθμοί διοδίων (18 μετωπικοί και 40 πλευρικοί) με το κόστος που πληρώνουν οι οδηγοί να ανέρχεται σε 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Προβλέπεται πως η χρέωση θα αυξηθεί στα 0,05 ευρώ ανά χιλιόμετρο με την ενεργοποίηση της σύμβασης παραχώρησης.