THEPOWERGAME
Την κατάργηση του παγίου (ή κάθε άλλης παρεμφερούς επιβάρυνσης) σε όλους τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, την παροχή ενός τουλάχιστον σταθερού τιμολογίου ανά κατηγορία πελατών αλλά και την παροχή κυμαινόμενου τιμολογίου με ευκρινές όριο προσαύξησης της Χρέωσης Προμήθειας, για παράδειγμα ±30%, ανεξάρτητα από τις αυξομειώσεις στη χονδρική τιμή ή στα δικαιώματα διοξειδίου του άνθρακα (C02) προτείνει, η ΡΑΕ. Η παρέμβαση, όπως είχε αποκαλύψει το powergame.gr, έρχεται μετά από τη μεγάλη αύξηση στην χονδρική τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας που έχει οδηγήσει και σε σημαντικές επιβαρύνσεις του καταναλωτές εξαιτίας των σχετικών ρητρών που προβλέπονται στα τιμολόγια των προμηθευτών.
Την Πέμπτη η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έθεσε σε δημόσια διαβούλευση τις προτάσεις της για τις αλλαγές στα τιμολόγια στη λιανική αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Για την επιβολή πλαφόν στις αυξήσεις, ανεξάρτητα από τις διακυμάνσεις στην τιμή χονδρικής, η διοίκηση της ΡΑΕ επισημαίνει πως «εξετάζεται η σκοπιμότητα πρόβλεψης με τον Κώδικα Προμήθειας συγκεκριμένων ορίων αναπροσαρμογής της Χρέωσης Προμήθειας, προκειμένου για την προστασία των καταναλωτών από τους κινδύνους, τους οποίους εκ των πραγμάτων δεν δύνανται να αξιολογήσουν, πολλώ δε μάλλον να αντιμετωπίσουν». Προσθέτει πως σε αντίθεση με τους καταναλωτές, «οι προμηθευτές, διαθέτουν εργαλεία διαχείρισης του ρίσκου διακύμανσης των τιμών των χονδρεμπορικών αγορών, καθότι αυτό είναι και το αντικείμενο της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας. Για το λόγο αυτό, δεν προσήκει να μεταβιβάζουν στους Πελάτες, και δη στους Πελάτες Χαμηλής Τάσης, τον συνολικό κίνδυνο».
Η ΡΑΕ προτείνει, επίσης, να επιβάλλεται στους καταναλωτές «ρήτρας αποχώρησης» (switching fee / termination fee) μόνο σε τιμολόγια σταθερής τιμής και ορισμένου χρόνου με απαγόρευση της επιβολής αυτής της χρέωσης στους καταναλωτές με κυμαινόμενα τιμολόγια. Η Ρυθμιστική Αρχή προτείνει και τη δωρεάν λήψη λογαριασμού κατανάλωσης, ανεξαρτήτως της επιλεγείσας από τον καταναλωτή διαδικασίας αποστολής του (έγχαρτος ή ηλεκτρονικός λογαριασμός).
Στην ανακοίνωση της ΡΑΕ αναφέρεται πως «η Αρχή, συνεκτιμώντας την ανάγκη εναρμόνισης του εθνικού πλαισίου, σε ό,τι αφορά τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των καταναλωτών, με όσα δεσμευτικά καθορίζονται στη νέα Οδηγία 2019/944, και την παρούσα κατάσταση στη λιανική αγορά, όπως αυτή αναδύεται μέσω της εφαρμογής του Εργαλείου Σύγκρισης Τιμών της ΡΑΕ αλλά και της σημαντικά αυξητικής τάσης στην υποβολή παραπόνων, αναφορών και καταγγελιών ηλεκτρικής ενέργειας από καταναλωτές προς τη ΡΑΕ, αναλαμβάνει την πρωτοβουλία της ενδελεχούς επισκόπησης των εφαρμοζόμενων πρακτικών στη βάση της δημόσιας διαβούλευσης αλλά και των βέλτιστων παραδειγμάτων σε ενωσιακό επίπεδο».
Σε σχέση με τον υπολογισμό της αναπροσαρμογής της «Χρέωσης Προμήθειας» («ρήτρα αναπροσαρμογής»), η διοίκηση της ΡΑΕ υποστηρίζει πως «οι προμηθευτές εφαρμόζουν ποικιλοτρόπως διαφορετικές προσεγγίσεις. Αναλυτικότερα, διαφέρει ουσιωδώς τόσο το εύρος της διακύμανσης των τιμών της περιοχής ασφαλείας, η υπέρβαση του οποίου αποτελεί έναυσμα για την ενεργοποίηση της ρήτρας, όσο και η μεθοδολογία βάσει της οποίας καθορίζεται η προσαύξηση επί της βασικής τιμής της σύμβασης. Η εν λόγω εκτεταμένη διαφοροποίηση έχει ως αποτέλεσμα να καθίστανται πρακτικά ανέφικτοι οι επιδιωκόμενοι στόχοι της διαφάνειας και της συγκρισιμότητας των τιμολογίων. Σημειώνεται περαιτέρω, ότι ο σύνθετος τρόπος της ενεργοποίησης της ρήτρας αναπροσαρμογής καταλήγει και στην αδυναμία των καταναλωτών να προβλέψουν και να επαληθεύσουν κατάλληλα τη διαμόρφωση του κόστους προμήθειας».