THEPOWERGAME
Σε ιστορικό υψηλό έφτασε το 2020 η προσφορά πακέτων από τις πέντε εταιρείες παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών. Σύμφωνα με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), ο ΟΤΕ, η Cosmote, η Forthnet, η Vodafone και η Wind, στο τέλος της περασμένης χρονιάς προσέφεραν πάνω από 1.500 διακριτά πακέτα/προϊόντα υπηρεσιών τηλεπικοινωνιών.
Παράλληλα σύμφωνα με έκθεση, τα περισσότερα προσφερόμενα πακέτα κινητής τηλεφωνίας που συνδυάζουν τηλεφωνία και mobile internet προσφέρονται στην αγορά με μέση χρέωση 41 ευρώ. Πρόκειται για πακέτα που πρόσφεραν κατά μέσο όρο 10.000 λεπτά ομιλίας και 6 GB δεδομένων σε μηνιαία βάση. Μάλιστα η χρέωση αυτή είναι οριακά υψηλότερη από εκείνη που είχε καταγραφεί το 2019.
«Πληθωρισμός» πακέτων
Αναφορικά με τον αριθμό των προσφερόμενων πακέτων/προϊόντων τηλεπικοινωνιών, τα στοιχεία προέρχονται από το Αποθετήριο του Παρατηρητηρίου Τιμών (www.pricescope.gr) που έχουν υποβάλει οι ίδιοι οι πάροχοι. «Στο τέλος του 2020, οι εταιρίες OTE, COSMOTE, VODAFONE, WIND και FORTHNET διέθεταν εμπορικά κοντά στα 1.500 προϊόντα/πακέτα στην εγχώρια αγορά», αναφέρει η έκθεση της ΕΕΤΤ με τίτλο «Δείκτες Τηλεπικοινωνιακών Προγραμμάτων Παρατηρητηρίου Τιμών 2020».
Ο αριθμός των προσφερόμενων προϊόντων παρέμεινε περίπου σταθερός σε σχέση με το 2019, έχοντας παράλληλα σημειώσει αύξηση σε σχέση με τα τρία προηγούμενα έτη της τάξης του 25%. Επίσης, όπως αναφέρεται, από τα προϊόντα αυτά προκύπτουν περίπου 90.000 δυνατοί και δυναμικά παραγόμενοι συνδυασμοί «βασικών» και «πρόσθετων» προϊόντων, καθώς και «προσφορών».
Ως «βασικό» χαρακτηρίζεται από την ΕΕΤΤ ένα προϊόν που μπορεί να διατεθεί εμπορικά αυτόνομα, δηλαδή ο πολίτης μπορεί να προμηθευτεί μόνο αυτό και να καλύψει τις τηλεπικοινωνιακές ανάγκες του. Ως πρόσθετο χαρακτηρίζεται ένα προϊόν που δεν διατίθεται εμπορικά αυτόνομα, αλλά πρέπει να συνδυαστεί με κάποιο βασικό προϊόν, και τέλος ως «προσφορά» χαρακτηρίζεται ένα βασικό ή πρόσθετο προϊόν, το οποίο διατίθεται με συγκεκριμένους περιοριστικούς όρους. Σύμφωνα με την ΕΕΤΤ, το 60% των πακέτων χαρακτηρίζονται ως «βασικά», το 36% ως «πρόσθετα» και το 4% ως «προσφορές».
Τα πιο πολλά διακριτά προϊόντα προσφέρει η Vodafone, πάνω από 450 και τα λιγότερα ο ΟΤΕ περίπου 190. Ωστόσο αν τα προϊόντα του ΟΤΕ συνδυαστούν με εκείνα της Cosmote, ξεπερνούν τα 550. Η Wind πέρυσι πρόσφερε πάνω από 250 προϊόντα και η Forthnet οριακά λιγότερα από 250. Πρόκειται αναμφίβολα για πολύ μεγάλο αριθμό προϊόντων που αυξάνουν την πολυπλοκότητα και τη δυσπιστία των καταναλωτών σχετικά με τη χρησιμότητα όλων των προαναφερόμενων προϊόντων.
Το 47% των προϊόντων αφορούσε τις κινητές επικοινωνίες, με το 40% περίπου να αντιστοιχεί σε προϊόντα που προσφέρουν υπηρεσίες φωνής πάνω από δίκτυο κινητών επικοινωνιών και ένα άλλο 7% σε προϊόντα κινητής ευρυζωνικότητας. Επομένως, η πλειονότητα των προϊόντων, σε ποσοστό 53%, αφορούσε σταθερές επικοινωνίες, καταγράφοντας συνεχώς αυξητική τάση από το 2016 μέχρι και το 2019 και με την ενσωμάτωση της αύξησης των προγραμμάτων τηλεόρασης. Το τελευταίο έτος το ποσοστό αυτό παρέμεινε σταθερό.
Τέλος, περισσότερα από έξι στα 10 προϊόντα (64%) απευθύνονταν αποκλειστικά σε οικιακούς πελάτες. Περίπου ένα στα πέντε προϊόντα (19%) απευθύνονταν αποκλειστικά σε εταιρικούς πελάτες, ενώ υπήρχε και ένα ποσοστό προϊόντων 17% που απευθύνονταν και στις δύο ομάδες πελατών.
Χρεώσεις κινητής
Αναφορικά με τι χρεώσεις, η έκθεση εστιάζεται στην κινητή και μάλιστα στα συμβόλαια. Ειδικότερα όπως αναφέρεται με βάση τα στοιχεία που υπέβαλαν οι πάροχοι κινητής τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2020, περί το 38% των συνδρομών κινητής αφορούσαν συμβολαιακή κινητή, η συντριπτική πλειοψηφία των προγραμμάτων της οποίας περιλαμβάνει ενσωματωμένο χρόνο ομιλίας και ενσωματωμένο όγκο δεδομένων.
Αναλύοντας τα εμπορικά διαθέσιμα προϊόντα συμβολαιακής κινητής διαπιστώνεται ότι τα:
- Ένα σημαντικό ποσοστό προϊόντων συμβολαίου κινητής που προσφέρουν τουλάχιστον υπηρεσία φωνής (63%) συγκεντρώνονταν σε πάγια έως και 60 ευρώ με μέσο όρο τιμής να διαμορφώνεται στα 41 ευρώ (39 ευρώ το 2019), διάμεσο τιμή τα 35 ευρώ (34 ευρώ το 2019) και δωρεάν χρόνο ομιλίας περί των 10.000 λεπτών (έναντι 6.000 λεπτών το 2019, με βάση τη διάμεσο τιμή)
- Στα προϊόντα συμβολαίου κινητής που προσφέρουν υπηρεσίες φωνής και δεδομένων, ένα ποσοστό 63% συγκεντρώνονταν σε πάγια έως 60 ευρώ, με μέσο όρο τιμής τα 41 ευρώ, διάμεσο τιμή τα 35 ευρώ και δωρεάν όγκο δεδομένων περί τα 6 GB, με βάση τη διάμεσο τιμή.
- Στα προϊόντα συμβολαίου κινητής που προσφέρουν μόνο δεδομένα, ένα ποσοστό 68% συγκεντρώνονταν σε πάγια έως 30 ευρώ, με μέσο όρο και διάμεσο τιμή τα 15 ευρώ και δωρεάν όγκο δεδομένων περί τα 12 GB, με βάση τη διάμεσο τιμή.
Η ΕΕΤΤ δεν παρέχει στοιχεία για τα πακέτα σταθερής, καρτοκινητής και συνδρομητικής τηλεόρασης. Πάντως, η Επιτροπή ετοιμάζεται να παρουσιάσει δύο μελέτες σχετικές με τις χρεώσεις τόσο της κινητής όσο και της σταθερής στην Ελλάδα.